Brein valt FTD lastig met eis van 50.000 euro

Digital & Games • Geschreven door Danny Roodbol op 30-06-2009 @ 19:17
print 

Stichting Brein, die al sinds hun dagvaarding aan de leden van The Pirate Bay met DDoS-aanvallen te maken hebben waardoor hun site onbereikbaar is, laat bij monde van directeur Tim Kuik weten dat ze van FTD  een bedrag van 50.000 euro vorderen voor elke dag dat de dienst nog in de lucht is.  Dit in reactie op de bodemprocedure die FTD in mei startte tegen Stichting Brein.

Nadat Brein had gesteld dat enkele aanpassingen aan de FTD-client in de ogen van de copyrightwaakhond onvoldoende waren en FTD absoluut illegaal zou zijn eisen de beheerders van FTD dat Brein publiekelijk rectificeert en aangeeft dat FTD - en het downloaden van films, muziek en tv-series - wel degelijk legaal is.

FTD-LOGO

FTD is een programma waarin gebruikers 'spots' plaatsen.  Hiermee geven ze aan welke muziek, film of software ze op de usenetservers hebben gezien en onder welke bestandsnaam dat op usenet geupload is.  Voorheen kon je direct naar de zoekresultaten doorklikken, maar nu moet je zelf naar een nzb-zoekmachine als binsearch of nzbindex (of een van de vele tientallen anderen) surfen en daar uiteindelijk het nzb-bestandje downloaden.  Dat bestandje geeft aan welke items je moet downloaden om het volledige bestand te kunnen gebruiken.  Hiervoor heb je dan weer een usenetclient als grabit nodig.

Een dergelijk omslachtige manier is volgens Kuik blijkbaar nog steeds onmiskenbaar illegaal en Brein eist nu dan ook dat FTD direct haar activiteiten staakt, op straffe van een dwangsom van maar liefst 50.000 euro per dag plus een nog nader te bepalen bedrag aan schadevergoeding.  Kuik wil nog niet zeggen of ze een kort geding aan zullen spannen of het in de bodemprocedure die FTD is gestart mee willen nemen als voorlopige voorziening.  De laatste methode zou kunnen betekenen dat FTD door de rechter offline gehaald wordt tot de bodemprocedure is afgerond.  "Wat het gaat worden vertel ik nog niet." aldus Kuik.

Volgens Kuik verdienen de beheerders achter FTD nog steeds geld dankzij het 'faciliteren' van het downloaden van 'illegale' content van usenet. 

FTD ziet de eis van Brein logischerwijze als reactie op de dagvaarding van FTD tegen Brein. ”Het verbaast ons niet dat Brein dit eist. Zoals gebruikelijk heeft Brein geen juridische onderbouwing maar poneert zij haar zelfbedachte juridische theorieën als vaststaande feiten", reageert Arnoud Engelfriet, de juridisch adviseur van FTD. "Men negeert compleet het feit dat bij FTD alleen gespot wordt wat legaal gedownload kan worden en blijft volhouden dat FTD illegaal zou uploaden."

Brein directeur Tim Kuik noemt FTD echter een wolf in schaapskleren. "FTD verdient haar geld met een systeem dat bestaat bij de gratie van het enorme illegale aanbod van content op het Usenet. Het is teleurstellend maar ook tekenend dat zij onze uitgestoken hand hebben afgeslagen”, beweert Kuik.

Engelfriet noemt deze opmerking de wereld op zijn kop. ”Het is Brein dat weigerde (en weigert) serieus in te gaan op elk voorstel van FTD om de zaak in den minne op te lossen. Brein heeft geen moment de vrijwillige aanpassingen van FTD willen overwegen, maar volhardt in haar eis dat FTD uit de lucht gaat omdat FTD's handelen haar niet aanstaat."

Brein stelt dat FTD de illegaal aangeboden content mede openbaar maakt en deze in elk geval organiseert en bevordert. ”Het merendeel van de bestanden waar FTD toegang toe biedt is illegaal. Ondanks dat FTD dit weet en dat haar moderators vooraf verwijzingen controleren laat zij toch verwijzingen naar onmiskenbaar ongeautoriseerde content willens en wetens toe op haar dienst”, aldus Brein.

Op FTD staat echter geen illegale inhoud en je kunt er ook niets downloaden.  Zelfs linkjes zijn nergens te vinden. Iets dat Kuik voor het gemak even over het hoofd lijkt te zien.
Inmiddels blijft Brein vechten tegen de bierkaai en is downloaden van films, series en muziek nog steeds legaal in Nederland.

Een handleiding voor het gebruik van FTD vind je op binaries4all.  FTD zelf kun je hier downloaden.  Intussen kun je FTD op meerdere manieren steunen.  De leukste is middels het 'you wouldn't download a car' t-shirt welke je voor maar €13,80 incl verzendkosten op de kop kunt tikken.  Als je de code "ywdac" aangeeft bij de bestelling ontvang je ook nog eens 25% korting.

  


Bron: Telegraaf / Tweakers


Lees ook:

» 11/02 OPTA onderzoekt problemen mail KPN17
» 11/02 Hackers maken gegevens KPN-klanten openbaar21
» 10/02 Duitsland tekent ACTA-verdrag nog niet39
» 10/02 Apple meer waard dan Microsoft en Google samen45


delen | eKudos nujij

18601 views / 157 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 157 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4
userIcon
Maar het was toch zo dat Brein geen juridische instelling was en daarom geen boetes mag vorderen ofzoiets?
userIcon
brein is dat het overblijfsel van big ?
userIcon
-.- weg met brein met hun onnozele dreigingen
man Danny (Administrator) 30-06-2009 @ 19:23 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:19 schreef GerbenW het volgende:
Maar het was toch zo dat Brein geen juridische instelling was en daarom geen boetes mag vorderen ofzoiets?
iedereen mag vorderen. Je hoeft alleen natuurlijk pas te betalen als een rechter je dat verplicht. Brein zet graag een grote bek op en eist exhorbitante bedragen in een poging de site-eigenaren de stuipen op het lijf te jagen. Vaak werkt dat. Soms niet. Het zijn een beetje bangmaakpraktijken van Brein.
Frappant is dat elk magazine in de supermarkt tegenwoordig complete uitleg biedt over hoe je moet downloaden middels torrents en uit nieuwsgroepen. In de jongste computer-easy (oid) staat een complete FTD handleiding
Intussen doet brein haar best de luis in de pels van de internetter te zijn, waarin ze al jaren jammerlijk falen.
Zolang Kuik er een dikke boterham mee verdient zal hij uiteraard gewoon lekker tegen de bierkaai blijven vechten en is hij hard op weg de meest gehate persoon van Nederland te worden.
Het is maar waar je ambities liggen.
wanneer gaat brein failliet?
dit is toch van de zotte of mis ik iets?
userIcon
Lol danny, het zit je wel erg dwars.. maar dank voor de thsirt tip, heb 'm besteld
Trieste actie van Brein, steeds partijen beschuldigen maar niet aangeven waarom het niet zou mogen. FTD verwijdert alle aanvragen van illegale content en als je het meerdere malen doet krijg je er zelfs een ban. Na de klachten van Brein hebben ze hun programma aangepast zodat je geen NZB's kunt aanmaken en wordt er dus helemaal niet meer verwezen naar bestanden, alleen geindexeerd.

En wat heeft Brein bereikt als ze FTD offline krijgen? Binnen een week is er een russische site die hetzelfde doet maar waar ze niets tegen kunnen beginnen. Dan zijn er gelijk weer koppelingen naar NZB bestanden bij :-)
Tim Kuik... die jongen had zo graag in een of andere bananenrepubliek dictatortje willen spelen..
man Danny (Administrator) 30-06-2009 @ 19:24 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:20 schreef Jimbo het volgende:
brein is dat het overblijfsel van big ?
Big was volgens mij juist van brein. Ofzo. Och, al die organisaties delen een adres en volgens mij ook hun enige hersencel
man Stefan (Redactie Frontpage) 30-06-2009 @ 19:24 fotoboek no homepage
userIcon
Ik dacht al, sinds wanneer kan Brein boetes en dwangsommen opleggen. Downloaden is nog altijd legaal in Nederland. Volgens mij mag je zelfs linkjes aan mensen geven, iets dat FTD al niet eens meer doet.

Overigens, waar verdient FTD nui eigenlijk geld mee?
userIcon
Brein stuurt dagvaarding naar Pirate Bay --> site van brein structureel offline.

Wat is die Brein club toch ook vreselijk naief. Al sinds Napster (1992?) probeert men te strijden tegen illegale downloads op internet. En welk resultaat heeft dat gehad? De uitwisseldiensten zijn alleen maar gigantisch verbeterd.
userIcon
Heerlijk ongenuanceerd geschreven stukje tekst. Normaal zou ik daar over gaan zeuren enzo maar in dit geval ben het gewoon ontzettend eens met Danny
quote:
"Het merendeel van de bestanden waar FTD toegang toe biedt is illegaal.
FTD bied geen toegang tot materialen hoor... zonder FTD hadden die materialen ook op de servers gestaan!
Die rechtzaak tegen the pirate bay nu ook erg kansloos nu het verkocht is. Dus gaan ze maar een andere site aanklagen.
man Danny (Administrator) 30-06-2009 @ 19:28 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:23 schreef Schepseltje het volgende:
Lol danny, het zit je wel erg dwars..
Wat mij dwars zit is de foutieve terminologie die in de media gebezigd wordt. Ze nemen de brein-propaganda klakkeloos over.

Zelfs op tweakers krijg ik steeds meer het idee dat ze pro-brein zijn. Hell, de telegraaf laat in ieder geval Engelfriet nog een weerwoord geven.

Ik plaats graag Brein persberichten, maar dan wel even waarheidsgetrouw gemaakt en wat meer van deze tijd. Downloaden is nog steeds niet verboden in Nederland (commerciële software uitgezonderd) en we moeten er met z'n allen voor waken dat Brein de argeloze internetter bang maakt met lucht.
userIcon
Kuikie and the Brain, Kuikie and the Brain.
One is a genious, the other's insane.
They're insane.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:24 schreef Danny het volgende:

[..]

Big was volgens mij juist van brein. Ofzo. Och, al die organisaties delen een adres en volgens mij ook hun enige hersencel
Vervelend is wel dat dat soort clubjes steeds meer voeten in d'aarde aan het krijgen zijn.
man Danny (Administrator) 30-06-2009 @ 19:29 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:25 schreef Ronhui het volgende:

[..]

FTD bied geen toegang tot materialen hoor... zonder FTD hadden die materialen ook op de servers gestaan!
dat weten we allemaal, maar tim kuikentje beweert natuurlijk anders.
man Stefan (Redactie Frontpage) 30-06-2009 @ 19:29 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Het merendeel van de bestanden waar FTD toegang toe biedt is illegaal.
FTD biedt geen toegang tot, ze wijzen iemand op iets.

Bij toegang tot geef ik iemand stiekum de sleutel van de toko.
Bij wijzen op laat iemand zien wat er in de etalage van de toko ligt
man Danny (Administrator) 30-06-2009 @ 19:30 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:29 schreef neegij het volgende:

[..]

Vervelend is wel dat dat soort clubjes steeds meer voeten in d'aarde aan het krijgen zijn.
de entertainmentindustrie heeft nou eenmaal voldoende geld om de boel (rechters e.d.) te smeren...
userIcon
Pure mafiapraktijken dus: "doe wat we willen of anders..."...
Dwangsom? Prima, mits deze door de rechter wordt opgelegd! Oftewel stap naar de rechter, of stop met piepen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:30 schreef Danny het volgende:

[..]

de entertainmentindustrie heeft nou eenmaal voldoende geld om de boel (rechters e.d.) te smeren...
Haha, ja dat denk ik ook. Dat rechters hier onpartijdig zouden zijn is een utopia indeed.
man Stefan (Redactie Frontpage) 30-06-2009 @ 19:32 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:30 schreef Danny het volgende:

[..]

de entertainmentindustrie heeft nou eenmaal voldoende geld om de boel (rechters e.d.) te smeren...
mede mogelijk gemaakt door legale dvds, games en bioscoopbezoek.
Transformers 2 leverde in 5 dagen wereldwijd 350 miljoen dollar op. oh oh wat gaat t toch slecht.

Ze gebruiken nog steeds het argument dat elke downloader een betalende consument zal zijn.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:29 schreef Fosfolipide het volgende:
Als iedereen een euro donneert zijn we klaar heef FTD nog geld over voor een leuke lamborghini gallardo, mag ook wel vind ik
ik ben "vriend van FTD" dus ik heb al gedoneerd

en ik heb nog ergens mijn blauwe FTD bandje
userIcon
quote:
"Het merendeel van de bestanden waar FTD toegang toe biedt is illegaal."
Waar kan ik die toegang vinden? volgens mij moet ik toch echt bij nzbindex.com zijn ofzo.

Brein
Kuik
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:28 schreef Danny het volgende:

[..]

Wat mij dwars zit is de foutieve terminologie die in de media gebezigd wordt. Ze nemen de brein-propaganda klakkeloos over.

Zelfs op tweakers krijg ik steeds meer het idee dat ze pro-brein zijn. Hell, de telegraaf laat in ieder geval Engelfriet nog een weerwoord geven.

Ik plaats graag Brein persberichten, maar dan wel even waarheidsgetrouw gemaakt en wat meer van deze tijd. Downloaden is nog steeds niet verboden in Nederland (commerciële software uitgezonderd) en we moeten er met z'n allen voor waken dat Brein de argeloze internetter bang maakt met lucht.
ach dat heb je altijd, mannen in pak met geld worden altijd serieuzer genomen dan 'gewone' mensen. Tot nu toe vind ik het niet zo'n probleem, hoe harder brein loopt te keffen, en hoe hoger ze inzetten, des te harder gaan ze iedere keer weer op hun bek..
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:30 schreef Danny het volgende:

[..]

de entertainmentindustrie heeft nou eenmaal voldoende geld om de boel (rechters e.d.) te smeren...
Wat dus al reden genoeg is om ze niet zielig te vinden als ze zitten te janken dat ze geld mis zouden lopen.
beter heft brein zich op, en het geld wat dat oplevert per jaar word gedoneerd aan die hongerige artiesten zoals borsato
man Stefan (Redactie Frontpage) 30-06-2009 @ 19:33 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:29 schreef Fosfolipide het volgende:
Als iedereen een euro donneert zijn we klaar
Ja, want als je je laat afpersen komen ze later niet meer terug
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:33 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

ach dat heb je altijd, mannen in pak met geld worden altijd serieuzer genomen dan 'gewone' mensen. Tot nu toe vind ik het niet zo'n probleem, hoe harder brein loopt te keffen, en hoe hoger ze inzetten, des te harder gaan ze iedere keer weer op hun bek..
Nee, dat is juist het probleem. The Pirate Bay is sinds vandaag net zo dood als Harry Jackson.
als je een gestolen auto te koop aanbied in een advertentie in de krant, is de krant dan strafbaar of alleen degene die die auto aanbied?

Brein is zoooo hersenloos...
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:35 schreef neegij het volgende:

Nee, dat is juist het probleem. The Pirate Bay is sinds vandaag net zo dood als Harry Jackson.
Hebben ze toch echt zelf verkocht.
En dan nog, heb jij grotere moeite om nu aan je downloads te komen? Ik niet..
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:35 schreef neegij het volgende:
Nee, dat is juist het probleem. The Pirate Bay is sinds vandaag net zo dood als Harry Jackson.
Ach, zo boeiend is dat ook niet... er zijn ontelbare vergelijkbare sites.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:36 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

Hebben ze toch echt zelf verkocht.
En dan nog, heb jij grotere moeite om nu aan je downloads te komen? Ik niet..
Vanuit de bak ja. En nee, ik heb ook zo mijn urls. Maar mark my words; het gaat steeds moeilijker worden.
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:36 schreef MacHighver het volgende:

[..]

Artiesten
Ja inderdaad. Borsato is meer een eendagsvlieg die niet dood wil.
man Stefan (Redactie Frontpage) 30-06-2009 @ 19:40 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:38 schreef neegij het volgende:

[..]

Vanuit de bak ja.
Zitten ze al vast dan?
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:35 schreef neegij het volgende:

[..]

Nee, dat is juist het probleem. The Pirate Bay is sinds vandaag net zo dood als Harry Jackson.
Valt wel mee hoor.
Heb er nog wel vertrouwen in, http://thepiratebay.org/blog/164 .
Maar goed, torrents zijn toch kut.
FTD werkt nog hoor

Brein moet s ophouden met hun dom genozel, ze bereiken er alleen maar ergenis mee.

You don't steal a singer! only her music
userIcon
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:38 schreef neegij het volgende:

Vanuit de bak ja. En nee, ik heb ook zo mijn urls. Maar mark my words; het gaat steeds moeilijker worden.
P2P ligt al 10 jaar onder vuur, en het wordt alleen maar beter. De meeste mensen hebben tegenwoordig een verbinding die snel genoeg is voor encrypted p2p clients.. ik denk dat dat de volgende stap is in het kat-en-muis spelletje.. mensen downloaden vrolijk via een encrypted netwerk, en ook al kunnen providers zien dát je versleuteld aan het downloaden bent, ze kunnen niet zien wát.. maargoed dat is nog even toekomstmuziek
userIcon
dus even een vergelijking:

Ik loop met een vriend over straat, en ik zeg tegen hem, he die fiets staat niet op slot.
Even later loopt hij terug om de fiets te stelen.

En volgens brein zou ik nou schuldig zijn aan diefstal?

(daar komt overigens bij kijken dat het downloaden van films en muziek en nederland gewoon toegestaan is, en het stelen van fietsen niet)
userIcon
Brein heeft geen rotmoer te vertellen, als Brein hier aan de deur zou komen ram ik ze zonder enig pardon met een honkbalknuppel van de trap, omdat ik geen maffiapraktijken tolereer aan mijn deur. Brein heeft exact hetzelfde recht als iedere burger, iemand voor de rechter roepen, helaas alleen maar met ondersteunend bewijsmateriaal. Als ik mijn buurman aanklaag voor kinderporno, komt de politie kennemerland hoogstwaaschijnlijk op een dag bij mijn buurman binnenvallen en zal alles waar wat op kan staan in beslag nemen, helaas is het zo dat ik wel bewijs moet hebben door b.v. zijn IP adres te hebben met als bewijsmateriaal kp clips of films die naar zijn IP verwijzen, heb ik die niet of b.v. weggegooid, dan komt de politie op een zekere dag bij mij om verhaal te halen en krijg ik en een proces van mijn buurman aaan de broek en een proces van de politie omdat ik bewijsmateriaal heb vernietigd en wie voor de kosten op zal moeten draaien (die de inval heeft gekost aan voorbereidingstijd en personeel) mag je 3x naar raden.
userIcon
Naar voor alle Usenet gebruikers die hun neus ophalen voor torrents en claimen dat Brein ze met rust liet...
50  van 157 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 11/02 OPTA onderzoekt problemen mail KPN17
» 11/02 Hackers maken gegevens KPN-klanten openbaar21
» 10/02 Duitsland tekent ACTA-verdrag nog niet39
» 10/02 Apple meer waard dan Microsoft en Google samen45


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden