Microtransacties zijn geen spelletje meer

De laatste jaren zien we het steeds meer: microtransacties in games. Eerst waren het mobile games en sporadisch een consolegame. Dat je in een vechtspel een ander kostuum kon kopen voor echt geld om je er naar jouw mening beter uit te zien: geen probleem. Je moet nog steeds dat personage onder de knie krijgen om daadwerkelijk te kunnen winnen met diegene. Ook online is er geen probleem, je tegenstander heeft geen nadeel van jouw anders uitziende pakje. Vooral uitgever Koei Tecmo heeft met Dead Or Alive leuk geld verdiend door het verkopen van sexy stoeipoespakjes voor de dames in de game. Andere ontwikkelaars en uitgevers doen er ook aan mee en niet alleen in het fighter-genre. Omdat er geen daadwerkelijk voordeel te halen is voor een speler (op visueel vermaak na), kun je alleen maar je schouders ophalen.

Stilstand is achteruitgang heeft de gamesindustrie gedacht, dus er moest nodig wat veranderen. Probeer mensen zo gek te krijgen packs of loot boxes te verdienen of te laten kopen. Blizzard begrijpt het door in bijvoorbeeld Overwatch en Heroes of the Storm alleen cosmetische aanpassingen in loot boxes te stoppen. FIFA gaat al een stapje verder met de modus Fifa Ultimate Team. Je koopt een pakje virtuele kaartjes en dan hoop je als speler dat er een goede voetballer uit komt als je het pakje 'opent'. Hiermee behaal je als online speler al een voordeel als dat zo is. Een stervoetballer maakt het voor jou gemakkelijker om te winnen. Het feit dat je die pakjes kunt verdienen is niet erg. Je stopt er tijd in, dus als je eens in de zoveel keren een leuke voetballer in je team krijgt is dat prima. Als je goed kunt onderhandelen op de transfermarkt is er ook geen probleem. Maar als je er honderden euro's tegenaan gooit om FIFA Coins te kopen en snel de beste spelers bij elkaar te verzamelen: het enige dat je goed kunt is je creditcard of paypal-account gebruiken. En de uitgever heel blij maken.

FIFA 18 - FUT Packs (Foto: Electronic Arts)

Met loot boxes en packs is er aardig wat geld te verdienen en dat heeft de gamesindustrie in de gaten. NBA 2K18 is compleet op een virtuele currency ingesprongen. Die kun je verdienen door achterlijk veel basketbalpotjes te spelen en dan nog ben je maar middelmaat en kun je niet alle gamemodi goed spelen. Want ook daarin is een virtueel team samen te stellen met kaartjes, inclusief coach, blessure-vrij maken van spelers en het langer vasthouden van contracten. Wil je niet zo lang spelen, dan kun je voor flink wat geld die ingame currency kopen. Dus je wordt in statistieken beter, maar in principe hoef je er geen zool op de digitale basketbalveld voor te hebben gezet. Pay to win.

Misschien lijkt het zo, maar vooral dit jaar wordt het in elk game-genre erger. De ontwikkelaars maken het heel oninteressant om loot boxes te verdienen, maar die knop om ze te kopen staat pontificaal in beeld. Middle-Earth: Shadow of Mordor is uit te spelen door heel erg lang en repetitief te spelen. Wil je dat niet, dan koop je jezelf naar het einde. Dit is een singleplayer spel, dus je benadeelt geen online tegenstanders, maar dat maakt het niet minder treurig. Ik heb genoten van het eerste deel van die game, maar het tweede is gewoonweg minder daardoor. Ik wil best tijd stoppen in een game, maar wel 'kwalitijd', geen urenlang hetzelfde moeten doen omdat ik anders niet sterk genoeg ben voor het eindspektakel.

Middle-Earth: Shadow of Mordor - Loot boxes

De bom is nu gebarsten bij Star Wars: Battlefront 2 van Electronic Arts. Van mij had het eerder gemogen, want er zijn heel wat online spellen die pay-to-win zijn geworden, maar deze uitgever heeft al een slecht imago. Ze waren druk bezig deze wat op te poetsen, maar ze mogen weer opnieuw beginnen. Ze maken het ook wel bont als het gaat om ingame aankopen. In Star Wars: Battlefront 2 verdien je allerlei credits, kristallen, ranks en andere cijfertjes. Wapens speel je vrij door allerlei multiplayer-modi te spelen en bijvoorbeeld 500 kills te maken met een bepaald wapen om een andere variant van dat type vrij te spelen. Dat klinkt nog normaal in de oren, want het is blijkbaar je favoriete wapen, dus als je die met succes gebruikt verdien je ook een upgrade zo nu en dan.

Maar dan zijn er loot boxes. Deze kun je openen met kristallen. De items uit die lootboxes krijg je random, dus vaak genoeg zul je bonuskaarten krijgen voor personages en klassen die je niet eens speelt. Maar er is 'hulp'. Kristallen verdien je niet alleen door te spelen, maar je kunt in een keer tot honderd dollar aan kristallen kopen. Daarmee open je heel wat loot boxes waarin wapens, speciale vaardigheden en andere bonussen te vinden zijn. Een grotere kans dat je dan wel meer kaarten krijgt waar je wat aan hebt. Hier krijg je dus een voordeel zonder uberhaupt een online potje gespeeld te hebben. Daarnaast wordt het hele lootbox-systeem erg prominent in het menu geplaatst. Als je verliest dan word er getoond welke bonuskaarten je tegenstander had, om je maar een wortel voor te houden. Dagelijks krijg je een gratis crate, zodat je elke keer weer in dat specifieke menu-gedeelte bent. Het zijn allemaal praktijken om je in de verleiding te brengen een crate of wat extra te kopen.

Star Wars: Battlefront 2 - Loot box

Als je items dubbel krijgt dan word dat item omgezet naar weer andere credits waarmee je personages kunt unlocken. Darth Vader, Luke Skywalker en nog wat andere bekende figuren zijn namelijk nog niet speelbaar in het begin, je moet ze vrij spelen door aardig wat tijd in de multiplayer te besteden. Wanneer je lang speelt heb ik daar geen problemen mee, maar als je ze 'verdient' door echt geld in te leggen dan wordt het weer treurig. De makers hadden in de beta de tijd om ze vrij te spelen al aardig lang gemaakt. Onder druk van de community is deze tijd nu verkleind en is zelfs de mogelijkheid om kristallen te kopen tijdelijk weg gehaald. Ik denk dat het leed al geschied is en de game vrij snel in de budgetbakken zal verdwijnen. Er hangt zo'n negatieve sfeer nu rondom de game omdat de microtransacties ook weer te ver zijn gegaan.

Ondertussen zijn de Nederlandse en Belgische gok-waakhonden wakker geworden. De twee instanties zijn een onderzoek gestart om te kijken of games met lootboxes kansspelen zijn. Je weet namelijk niet meteen wat je krijgt: je koopt een lootbox, pack of geef het beestje ook een naam, om de kans een goede kaart, speler of ander item te krijgen. De Kansspelautoriteit in Nederland onderzoekt ook of dit soort praktijken verslavend werkt voor minderjarigen. Want zou het verslavend zijn, dan zou het tot gokschulden kunnen leiden. Het resultaat van zo'n onderzoek tot gevolg hebben dat zo'n game niet meer verkocht mag worden, want online gokspelen zijn nu nog in Nederland verboden. Volgens de huidige wet is voor elk kansspel in Nederland een vergunning verplicht. Alleen staat er nog niets beschreven over online kansspelen. Er is door de Tweede Kamer in 2016 een nieuwe wet aangenomen die hierin wel voorziet, maar deze ligt nog bij de Eerste Kamer.

Star Wars: Battlefront 2 - Crystals

Electronic Arts is nu de gebeten hond, maar andere uitgevers zoals Activision met bijvoorbeeld het recent uitgekomen Call Of Duty WW2 zijn net zo schuldig. Natuurlijk, ieder bedrijf wil geld verdienen. Maar dat doe je niet door je fanbase van een franchise voor een keuze te zetten: bewust lang en saai te laten spelen of compleet uit te kleden. Doe dat door een toffe game te maken waarin ik beloond wordt voor mijn tijd, moeite en het steeds beter worden in de game. In singleplayer wil ik die onzin niet eens zien. Een singleplayergame hoort me in de wereld te trekken, ik moet het willen spelen omdat ik het tof vind er weer na een dag werken even wat vermaak te hebben. Niet omdat ik gedwongen wordt om sterker te worden om maar het einde te halen, terwijl ik er eigenlijk al klaar mee ben. Hopelijk is deze ophef het begin van het einde van microtransacties. Of wordt er in ieder geval beter over nagedacht en een fatsoenlijk verdienmodel geimplementeerd. Zoals het nu gaat: te pas en te onpas in elk type spel geforceerd microtransacties erin gooien omdat het kan, moet stoppen. Games worden er niet beter van.