Het FPS-syndicaat
Zoals velen al weten komt er een remake uit van Syndicate. De aankondiging sloeg in als een bom. Niet omdat het volkomen onverwacht was. Sterker nog: de geruchten waren er al jaren geleden. Wat wel reacties teweegbracht was het feit dat de ontwikkelstudio Starbreeze er een FPS van heeft gemaakt. Syndicate, de real-time isometrische tactical shooter, wordt verbouwd tot een first person shooter. Nog erger: er is een personage met een naam. Niets geen team van vier figuurtjes die gevoelloos en gewetenloos alles neerknallen met de meest bizarre wapens die door het laboratorium in hun basis onderzocht waren met eigen investeringen. Nee, we spelen Miles Kilo, een nieuw prototype agent, die uit is op wraak en corruptie tegenkomt. Ik was boos en met mij veel andere gamers.
Wat bezielt al die studio's om oude franchises te hergebruiken voor hun nieuwste FPS. Syndicate, X-Com, waarom moet alles een FPS worden? Dat id Software weer een FPS aan het maken is, is niet erg. Ze zijn de uitvinder van het genre, zonder id Software was het genre niet in zo'n stroomversnelling geraakt. Maar ze halen het toch ook niet in hun hoofd om een remake van Doom als een race-game te maken? Doom is FPS, punt. Syndicate hoort een isometrisch standpunt te hebben, punt.
Laatst was ik bezig geweest met het graven naar games uit de jaren negentig, want ik zocht naar wat jaartallen van RTS-games. In die periode kon je niet om Command & Conquer heen. Deze reeks is een synoniem voor RTS, een van de grootste en bekendste titels tot op heden. Omdat ik geen wandelende encyclopedie ben, ging ik wat jaartallen opzoeken. En zo kwam ik Command & Conquer: Renegade tegen.
Dit liet mij mijn kortzichtigheid inzien. Command & Conquer: Renegade is een FPS in het Command & Conquer-universum. Hoewel de singleplayer mager was voor een shooter, was de multiplayer een goed te pruimen aanwinst. Had Westwood meer onderzoek gedaan naar het FPS-genre of het uitbesteed aan een studio die bekend is met FPS dan was dit geheid een hit geweest. Ik heb me er prima mee vermaakt, ondanks de tekortkomingen in de singleplayer. En het is de funfactor die uiteindelijk telt. Dat het spel 'maar' een ruim voldoende kreeg en niet beter werd gewaardeerd lag in ieder geval niet aan het universum, meer aan de FPS-ervaringen van de leden in ontwikkelteam.
Starbreeze Studios heeft wel veel ervaring in het FPS-genre. The Chronicles of Riddick-spellen en The Darkness zijn niet de minste games. Misschien hebben ze wel gelijk en moeten we met onze tijd meegaan. Syndicate zoals we het kennen zullen we niet snel meer terugzien, want de uitgevers gaan massaal over op multiplatform, want dat levert het meest op. Consoles hebben tot op de dag van vandaag geen fatsoenlijke vervanging voor een muis, zoals op de pc. Daarnaast leent het Syndicate-universum zich prima voor een FPS, het doel was toch om met een enorm arsenaal aan wapens en andere verbeteringen je vijand te bestoken. Voor de rest weten we nog helemaal niets van de game. Zal er een laboratorium zijn? Zo ja, kunnen we keuzes maken in welk wapentype we meer tijd en geld willen investeren? Er is co-op voor vier spelers, dus een ouderwets team van vier agenten is mogelijk.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik me erbij neerleg dat ze het nieuwe deel van de oude franchise in een FPS gieten. Syndicate kan gerust een FPS worden, want een franchise hangt niet aan één genre. Uiteindelijk gaat het om de funfactor, net zoals vroeger bij Command & Conquer: Renegade. Maar beloof me één ding Starbreeze: ik mijn wapenarsenaal kunnen uitbreiden door onderzoekers in een lab aan het werk te zetten!