Gamescom 2012: een terugblik
Deze gamescom was het derde jaar voor mijzelf. Er heen gaan is één, het organiseren om crew mee te laten gaan en vooral afspraken voor iedereen in te plannen is een tweede.
Voor mij begint gamescom dan ook een ruime maand eerder met het mailen, bellen en rooksignalen sturen naar diverse uitgevers, PR-bureaus en ontwikkelaars. Afspraken inplannen, proberen elk crewlid blij te maken met in ieder geval favorieten van diegene en de chaos die eenmaal op de beurs ontstaat hoort er ook bij. Dingen die misgaan zijn namelijk standaard inbegrepen. Afspraken die last-minute verzet worden kijk ik niet eens meer van op, het komt met wat sms'en, bellen of even langsgaan toch wel weer goed. Zo was er ook dit jaar weer genoeg chaos waar een normaal mens zijn haren van verliest, maar bij gebrek aan heb ik daar geen last van.
Dinsdag begon de pret al met de persconferenties. EA en Sony hadden plaats voor ons en daar gingen we dan ook graag naartoe om te kijken of beide uitgevers nog met verrassingen konden komen. EA was voor mijzelf een herhaling. Ik zag niet veel nieuws ten opzichte van de persconferentie van twee maanden geleden op de E3. Natuurlijk, het blijft op een groot scherm en een hoor- en voelbaar geluidssysteem indrukwekkend overkomen, maar qua nieuwigheden werd ik het vrolijkst van het nieuws dat de nieuwe Simcity naar Mac OS komt. Ik had nog gehoopt op concurrentie voor 2K Sport in de vorm van het NBA Live 13, maar daar werd in alle toonaarden over gezwegen. En dat terwijl de game dit jaar nog moet uitkomen.
Op naar Sony dan, eens kijken of ze hun Vita-loze E3-persconferentie snel doen vergeten. De handheld wordt tijdens de show geprezen om de beste line-up ooit, maar persoonlijk speel ik niet zo heel veel op het apparaat, juist door gebrek aan voor mij leuke games. Tijdens de presentatie werd duidelijk dat er veel meer aan zit te komen, geen idee waarom ze daar in juni totaal geen aandacht aan hebben besteed. Dit keer beelden van grote titels zoals Black Ops: Declassified, Assassin’s Creed: Liberation en Killzone: Mercenary. Creatieve titels als TearAway, LittleBigPlanet Vita en natuurlijk services en mogelijkheden als PlayStation One, PlayStation Plus, Cross Buy en Cross-controller. Niet slecht. Until Dawn en Rain voor de PlayStation 3 zijn ook spellen waar ik niet op kan wachten. Na de persconferentie snel aan Bratwurst met Sauerkraut zodat Sony ook niet met die Duitse zooi blijft zitten en ik goedkoop aan het avondeten kan.
Woensdag is de persdag en dan begint het eigenlijk pas echt. Ik heb me vooral bij kleine uitgevers ingepland omdat ik al veel op de E3 heb gezien. De andere crew kan dan de grote titels checken en ik zie ook weer nieuwe dingen. Al moet ik natuurlijk even Simcity proberen, speelbaar en wel. Erg mooi om te zien waar mijn favoriete simulator naartoe is gegaan. Maar tussen de kleinere titels zitten soms ook pareltjes in de dop. Een titel als Lucius bijvoorbeeld. Een leuke pc-game waarin je als antichrist een geheel gezin op sadistische wijze moet uitmoorden, zonder ontdekt te worden natuurlijk. Van Helsing is een Diablo-kloon met een interessant crafting-systeem en skill-tree door het supersnelle swappen van wapenuitrusting. Melee naar ranged met een druk op de knop geeft mogelijkheden met je skills en hoe je ze in een combo gaat verwerken.
Een grotere titel waar ik in LA niet aan toekwam is NBA 2K13. Ik weet niet wat ik vorig jaar gezegd of gedaan heb bij de presentatie van 2K12, maar de producer herkende me meteen. Basketbal gaat weer een stap verder met deze titel en ik kan persoonlijk niet wachten. Daarna een leuk interview met de hoofdontwerper van XCOM: Enemy Unknown die mij ging interviewen na mijn vragen. Want ja, als je 'FOK' op je afsprakenlijst ziet staan, dan roept dat vragen op als je dat voor jezelf hardop uitspreekt. Danny, wat doe je ons aan. De dag erop mag ik de game in single- en multiplayer spelen en ja, de oude X-COM is terug in XCOM. One to watch voor mezelf.
Donderdag had nog twee noemenswaardige titels voor me: Sacred 3 en Star Wars 1313. Sacred 3 gaat juist de kant op waar Diablo III steken heeft laten vallen, namelijk dat in Sacred je items lang niet zo belachelijk belangrijk zijn. Helaas zit er nog een embargo op het spel, dus ik moet nog even wachten om alle details met jullie te delen. Het duurt ook nog even voordat deze game uitkomt, maar dat kan ook gezegd worden van Star Wars 1313. Indrukwekkend mooi, en overduidelijk dat deze game niet voor current-gen is. De demo draaide op een zware pc. We zien een glimp van de toekomstige spellen voor next-gen in deze titel.
Donderdagavond was er een klein minimalistisch feestje georganiseerd door Wargaming. LMFAO kwam mooie, kalme ballads zingen enzovoort. Kortom, vrijdagochtend werd een feestje door het naar bed gaan om half 5 en wakker te worden om 7 uur door iemand die de douche ietsje te heet had opengedraaid. Nou ja, ik had toch nog afspraken, dus opstaan dan maar. Water, veel water en het vooruitzicht op twee Marvel-games en twee fighting-games en de alcohol was vrij snel verdwenen uit mijn bloedbaan.
Marvel Heroes is de eerste game waar ik blij van word. Ten eerste komt de tweede journalist niet opdagen, dus krijg ik een privépresentatie. Misschien was hij ook op dat betreffende feestje geweest, ik zal het nooit weten. Ten tweede zijn de twee die de presentatie doen totaal geschift en krijg ik een voorstelling te zien waarin de twee luchtgitaar en luchtdrums spelen. Ik heb het nagevraagd, zij waren niet bij dat feestje. De derde persoon die het spel bedacht heeft, is niemand minder dan de gast die tien jaar van mijn leven heeft verneukt. David Brevik, de bedenker van Diablo I en Diablo II, gaat na de presentatie naast me zitten en ik ga met hem zijn nieuwste creatie gamen. Diablo Meets Marvel in een free-to-play spel. Kut, daar gaan mijn volgende tien jaar.
Als fighter-liefhebber is het natuurlijk tof om een presentatie van Dead or Alive 5 te zien, waarin we de verschillen met de vorige versie te zien en uitgelegd krijgen. En er zitten natuurlijk bewegende tieten in het spel, maar op de vraag of de mannelijke fighters ook een zwemkostuum krijgen kijkt de Japanse producer de persoon nogal ongeloofwaardig aan: "Dat wil toch niemand?", geeft hij uiteindelijk als antwoord. Gelijk heeft-ie.
Katsuhiro Harada en ik hebben tegen elkaar nu zo'n vijf keer hoi in het Japans mogen zeggen, en ook de vaste tolk van hem is ondertussen een bekend gezicht. De ontwikkelaar van Tekken vertelt dit keer enthousiast over allerlei customization-mogelijkheden in Tekken Tag Tournament 2 en later komt er iemand van het team dat verantwoordelijk is voor het World Tekken Confederation: een soort Call of Duty Elite-service, maar dan voor deze fighter.
Als laatste is één van mijn favoriete Marvel-heroes aan de beurt: Deadpool. De huurling met superkrachten die een enorm grote mond heeft, krijgt zijn eigen spel. En wat voor een. Highmoon Studios, bekend van Transformers: War for Cybertron, gaat helemaal los met deze licentie en Deadpool is vooral als we hem kennen: humor, grof en knalt alles neer voor geld. Dat spel wordt lachen, als ik op de eerste beelden af moet gaan.
Gamescom 2012 lijkt op het eerste gezicht niet zo heel bijzonder. Geen Grand Theft Auto V, geen nieuwe consoles, zij het goedkopere current-gen of next-gen, geen supergrote aankondigingen, niets van dat alles. Maar toch ben ik tevreden met wat ik gezien en gespeeld heb. Dit jaar wordt mooi, en er komen nog genoeg toffe titels volgend jaar. Microsoft en Nintendo waren misschien niet aanwezig deze beurs, maar wie er wel waren hebben interessante dingen laten zien. Al zien de blikken in de toekomst die ik op de E3 en gamescom heb gezien er schitterend uit, er komen nog genoeg toffe games aan voor current-gen.