Releasedata? Boeien!

Header

Releasedata lijken steeds vaker genegeerd te worden. Maar zetten de winkels zichzelf niet buitenspel?

Als winkel heb je het maar lastig. Gamers bestellen steeds meer online, omdat je eenvoudiger een pre-order kunt plaatsen. De online shops geven vaak al korting met vouchers en hebben meer ruimte om in de marge van de prijs te rommelen, want minder huur, minder personeel, enzovoort. En wat doe je als winkel dan? Dan breng je een game eerder uit dan 'officieel' is toegestaan. En zo haastten vele gamers gisteren naar de winkel om The Elder Scrolls V: Skyrim te halen. Voor de releasedatum van 11-11-2011. Behalve de pc-gamers, want die zitten vast aan Steam, waardoor het spel nog niet speelbaar is.

Alle grote ketens gooiden het embargo eraf, iedereen die toch bij een winkel een pre-order had staan kreeg een SMS of e-mail: Skyrim was af te halen en heel Nederland moest het weten ook. Annuleer de online pre-orders maar, breng je geld naar ons toe, want wij als winkels hebben schijt aan releasedata. Of uitgevers met deze trend blij zijn is niet lastig te raden, maar er iets tegen kunnen doen is lastig. Boetes geven? Bij een volgende release de winkel geen games leveren? Onmogelijk, want ook de uitgever heeft de hypemachine nodig die winkels ontketenen.

Daarom zullen ontwikkelaars en uitgevers misschien wel eerder geneigd zijn om systemen als Steam meer te gaan gebruiken bij het uitrollen van releases. Als uitgever heb je het zelf in de hand. Op zich een handig systeem, als gamer download je de boel al een week van tevoren, zodat je niet bij release naar een ontzettend trage downloadsnelheid zit te kijken. Op de releasedatum drukt de uitgever op een knop en dan kunnen mensen pas het spel activeren.

Het is wachten tot Sony, Nintendo en Microsoft hun nieuwe platformen aankondigen met daarbij een distributie- of activatiekanaal. PSN, XBLA en de Virtual Console kunnen best een nog belangrijkere rol gaan spelen om de releasedatum weer heilig te verklaren. Iedereen blij, want gamers hebben de bestelde game op releasedatum gegarandeerd binnen en er is geen gamer die zich buitengesloten voelt omdat Jantje de game wel eerder kon spelen en jij niet. De uitgever is blij, want hij is zeker van zijn releasedatum. De enige die niet blij zijn, zijn de winkels. Maar die zetten zichzelf buitenspel door acties zoals deze week.