Vijf gametips voor de maand april

Mortal Kombat X

Op mijn werk hebben we het er al maanden over: hoe gezellig zullen de lunchpauzes zijn met de lekkere geluiden van een fatality op de achtergrond. Mortal Kombat X is geen goedkope kashkow die doorgaat met de op zich goede gameplay van Mortal Kombat 9. Een nieuwe grafische engine zorgt ervoor dat het er veel beter uitziet, het gebruik van achtergrondobjecten is hilarisch, maar vooral de variaties per personage wordt een dingetje om rekening mee te houden.

Voor een match kies je welke van de drie mogelijke variaties je je favoriete personage meegeeft in de strijd. Hierdoor kun je echt bij je favoriete personage blijven, tegen elke match-up, omdat de variaties daadwerkelijk genoeg variëren om tegen elke type speler een antwoord te hebben. Als nadeel betekent dit ook dat je van elk personage die je als tegenstander hebt nog eens drie variaties en mogelijkheden moet kennen om te weten hoe je de tegenstander het best kan aanpakken.

Denk je aan Mortal Kombat, dan denk je aan fatalities. En natuurlijk zijn ze weer overvloedig aanwezig. Sommige fatalities draaien niet alleen de maag om van de tegenstander, maar ook van jezelf als je er naar kijkt. Neatherrealm Studios gaat dit keer ver, ongeremd en wel, om zeker van die 18 jaar of ouder-stempel te zijn. Hoe de wat gematigde landen zoals Australië op deze uitgave gaan reageren valt bijna wel te raden.

Mortal Kombat X komt deze maand uit op PlayStation 4, Xbox One en pc. De PlayStation 3- en Xbox 360-versie komen helaas wat later.