7: Meest memorable game muziek
Iedereen die games speelt heeft weleens gedacht: goh?! Wat is de muziek toch goed bij deze game. Ondanks dat er natuurlijk games zijn die volledig de plank misslaan, kozen zeven FOK!games-redacteuren een game naar keuze waarbij de muziek bij hen een speciaal plekje heeft gekregen. Je leest het hieronder.
Game: Super Mario Galaxy
Platform: Nintendo Wii
Redacteur: Notorius Roy
Eén van de bekendste tunes in de geschiedenis van videogames is ongetwijfeld de tune van Super Mario Bros voor de oude NES. Iedereen kent het, of je nu vijf of vijftig bent, het blijft altijd hangen als je het weer ergens hoort. Deze tune zou eigenlijk nummer één moeten zijn in een special over memorabele game-muziek, maar toch kies ik voor iets anders, een tune die minder bekend is. Uiteraard blijf ik wel bij de Mario-franchise, maar ik pak een nieuwere track.
In 2007, ongeveer een jaar na de launch, verscheen Super Mario Galaxy voor Nintendo Wii en de game sloeg in als een bom. Op dit moment is het de game met de hoogst gemiddelde reviewscore aller tijden op Gamerankings en staat het in mijn persoonlijke top 5 van beste games ooit.
Een game die zo goed is blinkt uit op alle vlakken. Grafisch is het misschien wel de mooiste Wii-game ooit, qua gameplay is er geen betere 3D-platformer en ook op het gebied van muziek is Mario Galaxy legendarisch. Mijn favoriete track uit de game is voor Gusty Garden Galaxy. Op het moment dat je aan komt vliegen begint de muziek te spelen en langzaam maar zeker hoor je dat je iets unieks speelt. Gravitatie en wind spelen met Mario en de noten bepalen het tempo in dit geweldige level. Ook als je enkel de muziek hoort kun je niet anders dan concluderen dat Nintendo iets heel moois heeft gemaakt.
*stil*
*mooi*
Game: Bastion
Platform: iOS
Redacteur: Isai
Je loopt het gebied in. Het is net zo uitgestorven als de rest van de wereld die je tot op dat moment hebt gezien. In je eentje loop je langs afgebrokkelde huizen, vergane paden en versteende mensen. De achtergrondmuziek is zacht, amper hoorbaar. Een stem die een lief liedje zingt. Maar hoe verder je het gebied inloopt, des te luider de muziek klinkt. Totdat je haar ineens in de verte ziet: Zia, the singer.
Build that wall (Zia's theme) is niet alleen al een prachtig nummer op zichzelf, maar het is een mooi voorbeeld van hoe SuperGiant Games de muziek in Bastion heeft verweven. Elk stuk "achtergrondmuziek" is uniek en sprankelend, maar Build that wall is mijn favoriet. Vooral omdat ik, tot het moment dat de verteller in het spel een opmerking maakte over het gezang, niet eens bewust had gemerkt dat er gezongen werd. Pas vanaf dat moment ga je er op letten en merk je dat je haar steeds beter hoort, hoe dichter je bij je doel komt.
Extra speciaal is Build that wall omdat de tekst later nog in een ander nummer terugkomt in een mooie samenzang tussen de "Zia" en "Zulf" van de game: vocalist Ashley Barrett en audio director Darren Korb. Zie hieronder de Live video waarin de twee beide nummers aan het oefenen zijn.
Game: Shenmue, Shenmue 2
Platform: Dreamcast, Xbox
Redacteur: SolidDS
Tip: Google ook eens naar Shenhua Vocal Orchestral
Game: Final Fantasy VIII
Platform: PlayStation, pc
Redacteur: WC-Eend
Ik spreek momenteel geen Latijn en zeker niet toen ik Final Fantasy VIII in mijn handen kreeg zo'n dertien jaar geleden. Maar dat was gelukkig niet nodig want het intro waar het nummer Liberi Fatali onder gebruikt werd, staat mij nog steeds bij als het beste wat er is en dat voornamelijk door de juiste muziek.
Liberi Fatali is een nummer dat je van rust meeneemt naar chaos en weer terug. Een orkest dat uit elkaar knalt en een koor dat mysterieuze woorden zingt tussendoor. Het wordt gebruikt voor het intro van het spel en dat is een cutscene waarin het hoofdpersonage het opneemt tegen zijn aartsvijand op dat moment. De scènes springen van licht naar donker, van goed naar kwaad en de muziek gaat daar op prachtige wijze in mee.
Liberi Fatali is in mijn ogen het beste stuk muziek ooit gebruikt in een game en nog tot op deze dag krijg ik kippenvel van dat nummer.
Game: Portal
Platform: pc, Xbox 360
Redacteur: WoutD
Portal is een van de beste puzzelgames ooit gemaakt, volgens velen zelfs dé beste. De geniale en inventieve puzzels hebben hier natuurlijk veel mee te maken, maar wat veel mensen vergeten, is dat Portal ook zeer bekend is geworden door de humor van GLaDOS, het vijandige besturingssysteem uit het spel.
Deze humor kwam het best tot zijn recht op twee momenten in Portal. Het eerste moment is het baasgevecht op het einde van Portal, het tweede het lied Still Alive dat bij wijze van credits wordt afgespeeld. GLaDOS geeft het lied met haar computerachtige stem een heel eigen sfeer en het rustige deuntje werkt zeer aanstekelijk. De tekst zit vol humor omdat GLaDOS niet wil toegeven dat hij verslagen is. Ze blijft optimistisch en beweert dat deze nederlaag voor haar een triomf is.
Hoewel GLaDOS echt slecht en sadistisch is, zou je na het luisteren van Still Alive denken dat ze de meest zachtaardige computer ooit is. Omdat het zo grappig is, is dit voor mij de meest memorabele gamemuziek. En oh ja, natuurlijk wordt er een mopje gemaakt over rijstpap, of was het cake?
Game: Deus Ex Human Revolution
Platform: pc, Xbox 360 en PlayStation 3
Redacteur: ROFLOL
Platform: pc, PlayStation
Redacteur: D-vide