7: Beste special moves

In de serie De zeven... kiezen zeven FOK!games-redacteuren de game die volgens hen het best bij het onderwerp van deze week past. Nu is de beurt aan zes redacteuren om te vertellen wat hun favoriete special move is. Kn0x, SolidDS, Minxx, StefanW, Donald_Dick en zelfs tweemaal onze vechtersbaas Pheno maakten hun keuzes en lichten deze hieronder toe.

Knox

Game: Street Fighter 2
Uitgever
: Capcom
Special move: Sonic Boom
Redacteur:
 Kn0x

Street Fighter 2 is zo'n typische game die me doet terugdenken aan mijn jeugd. Street Fighter 2 en Super Mario Bros. Samen met mijn broertje op de bank om de beurt proberen de campaign te halen. Altijd kozen we dezelfde personages. Mijn broertje koos voor Blanka, gewoon omdat hij er cool uitzag. Ik koos standaard voor Guile. In mijn gedachten een Franse soldaat want ik sprak Guile uit als 'Gieje' in plaats van 'Gail'. 

Guile zag er awesome uit met zijn platgeslagen hair-do en camo-kleding. Maar het allertofst aan deze held was zijn Sonic Boom. Het duurde even voordat ik hem onder de knie had maar daarna werd deze combi een geducht wapen in mijn arsenaal. Als mijn broertje en ik tegen elkaar streden, koos hij daarna altijd voor een personage waarmee hij de Sonic Boom kon weren. Dan noemde ik hem weer een mietje, kregen we ruzie en spraken we enkele dagen niet met elkaar. 

Pheno

Game: Street Fighter
Uitgever
: Capcom
Special move: Hadoken
Redacteur: Pheno

Als ik zeg: kwart cirkeltje van onder naar voren en een punch-knop zullen heel veel mensen 'Hadouken!' roepen. De bekende ki-energie van onder andere Ryu en Ken is sinds het eerste deel van Street Fighter niet meer weg te denken. Genoeg andere personages uit de serie hebben een variant erop, zoals Akuma en Gouken waar de geestenenergiebal (jaja, leg die maar eens aan in Wordfeud) Gou Hadouken heet.

De geestelijke vader van Street Fighter, Takashi Nishiyama, kwam op het idee door Space Battleship Yamato, een anime-serie uit Japan. Een van de ruimteschepen had een raketsysteem dat 'Hadouho' heette. Deze inspiratie betekende het begin voor de kenmerkende speciale beweging. Menig vechtspel zou later eenzelfde beweging kennen, zelfs met dezelfde knoppencombinatie om ze af te vuren.

Hadouken is dan ook meer dan die ene beweging van Ryu. Het is vakjargon geworden in vechtspellen als knoppencombinatie. Probeer je zonder tutorial of handleiding een nieuw vechtspel dan weet ik haast zeker dat je het kwart cirkeltje met punch-knop als een van de eerste mogelijke speciale bewegingen bij een personage probeert. En meestal met succes.

Maar ook in het echte leven zien we voorbeelden van de Hadouken:

Hadoken

StefanW

Game: DragonBall
Uitgever
: Namco Bandai
Special move: Kamehameha
Redacteur: StefanW

We hebben het hier over de beste special move toch? In dat geval maakt het me geen snars uit wat mijn collegaredacteuren hier allemaal gaan roepen. Er is maar één special move. Alle andere zijn zwaar ondergeschikt en ongeschikt. Waar ik het over heb? Dé move van Goku uiteraard (en vele anderen uit de Dragon Ball-serie). De Kamehameha. Iedereen die  minimaal één aflevering van de serie heeft gezien weet waar ik het over heb.

Sowieso is de Kamehameha de meest ultieme en effectieve special move ooit. Als Goku hem begon op te roepen, over het algemeen aan het eind van de aflevering, wisten de tegenstanders al genoeg. Dit gaat pijn doen. De move is zo übercool en -sterk dat hij ook alleen maar aan het eind van de aflevering paste. Dat of wij kijkers hadden genoegen moeten nemen met afleveringen van vijf minuten. Niemand wint het namelijk van de Kamehameha.

Maar wat ik echt het allervetcoollauwste vind aan de special move? Gewoon het feit dat Goku in de serie voor mijn gevoel uren bezig was met het oproepen van de move voordat hij hem losliet. Alles waarbij je zo'n lange voorbereidingstijd nodig hebt is per definitie cool. Je kunt je dan ook wel mijn teleurstelling indenken toen ik erachter kwam dat Dragon Ball Z for Kinect geen stemcommando's gebruikte. Wat had ik het graag geroepen in mijn woonkamer.

Donald_Dick

Game: Super Smash Brothers Brawl
Uitgever
: Nintendo
Special Move: Rest
Redacteur: Donald_Dick

Wat lult diegene boven me toch weer een potje slap. Dragon Ball Z was niet meer dan geschreeuw. Het liefst drie afleveringen lang zodat het serieus leek. Nou, het is serieus de meest boring move die er was. Iedereen weet dat Dragon Ball voor geeks is. Net zoals Mortal Kombat. Beetje bloed, beetje gore, beetje oud. Toegegeven, het laatste deel was zeker goed, maar het haalt het toch niet bij Super Smash Brothers Brawl!

Super Smash Brothers Brawl is een bazenspel. Er voelt niets beter dan die Nintendo mascottes elkaar he-le-maal verrot zien schoppen. En iedereen die het gespeeld heeft weet wie de beste moves heeft. Dat is namelijk Jigglypuff. Ja, Jigglypuff. Ik hoor je al lachen wanneer je dit leest, maar het is echt zo. Want deze dame heeft de beste special move die er in het spel te vinden is. Iedereen denkt namelijk dat de Rest-move totaal nutteloos is, maar dan heb je het gewoon verkeerd. 

Het is nog dodelijker dan de Falcon Punch, mits goed uitgevoerd. Het kost bijna geen tijd om de move te starten, de knockback is gigantisch, je kan het als een blast shield gebruiken en in de lucht. Dat maakt Jigglypuff een van de beste fighters die er in het spel zitten. Je moet het alleen wel even weten. Daarbij is Jigglypuff ook de schattigste Pokémon die er is. Punt uit.

Pheno

Game: Mortal Kombat
Uitgever
: Midway Games / Warner Bros Interactive Entertainment
Special Move: Come over here!
Redacteur: Pheno

Er zijn twee iconische ninja's in Mortal Kombat. Scorpion en Sub-Zero strijden niet alleen om de winst in het Mortal Kombat-toernooi, maar ook om de fans van het spel. Dat er daarna nog tig ninja's bijkwamen, zoals Ermac, Rain, Noob Saibot, Smoke, Reptile en later de menselijke en robotvarianten, maakt niet uit. Voor velen zijn deze twee ninja's de beste.

En als je een special move moet noemen uit Mortal Kombat dan is het toch wel de fantastische speer van Scorpion. Deze komt uit zijn hand en boort zich in het lichaam van de vijand. Dat is op zich al een pijnlijke gedachte, maar daarna trekt Scorpion de speer weer naar hem toe om de tegenstander flink te grazen te nemen. Als je tegen Scorpion moet spelen, tegen de computer of tegen een menselijk tegenstander, dan wil je zo snel mogelijk blokken of springen op het moment dat je "come over here" hoort. Ben je te laat, dan ben je automatisch de lul en dringt de gevreesde speer in je lichaam om daarna nog een afstraffing te krijgen van Scorpion zelf ook. Om de vernedering compleet te maken raad ik een uppercut aan, om dan te hopen op een "Toastie". Wil je nog wat meer dan de standaard 'come over here', dan is er nog een fatality met de speer:

Minx

Game: Battle Arena Toshinden
Uitgever
: Sony 
Special Move: Farting Fo
Redacteur:
 Minxx

Battle Arena Toshinden is een spel dat in 1995 verschenen is voor o.a. PlayStation en DOS. In deze game strijden twee figuren tegen elkaar om de winst, zoals in vele standaard fighting games. Ook deze game heeft weer een lading eigen personages en moves.

In de lijst met personages verschijnt, naast de epische Duke, Earthworm Jim en Mondo ook een Chinese opa. Deze oude man draagt de naam Fo Fai. Hij lijkt een mysterieuze oude man, maar hij gebruikt dit imago als vermomming. In het echt is hij een meedogenloze moordenaar met veel te lange nagels. Hij combineert deze vlijmscherpe tengels met zijn magie. 

Afgezien van het feit dat hij al 108 is, stelt het niet zo heel veel voor zou je denken. Wacht maar tot je zijn special move ziet. Wanneer hij er even goed voor gaat staan komt er toch in ene keer een klap lucht onder weg. Met deze gasexplosie ruft Fo Fai gewoon iedereen zonder pardon de Arena uit.

Bij 1:50 is de special move van Fo Fai te zien.


SolidDs

Game: Dragon Ball Z Budokai 2
Uitgever
: Namco Bandai
Special Move: Final Flash
Redacteur:
 SolidDs

Als je mensen hoort praten over special moves dan vallen er in het gesprek 9 van de 10 keer de namen Goku en Kamehameha. Hoewel dit natuurlijk ook de bekendste aanval uit de reeks is, blijft naar mijn mening één personage altijd onderbelicht en dat is "The prince of all Saiyens" Vegeta.

Ik weet nog heel goed dat ik samen met mijn broertje tijdens de hoogtij dagen van de DragonBall-serie hier in Nederland Dragon Ball Z Budokai 2 kocht. Want wat is er nu cooler dan de scenes die je net op televisie hebt gezien na te spelen op je PlayStation 2. Mijn broer koos altijd voor Teen-Gohan, de versie die als eerste Super Saiyan 2 wordt tegen Cell, en ik koos altijd voor Vegeta met de Babedi's Mind Control-powerup. Ik kon hierdoor als ik (expres) bijna verslagen was extra sterk worden en iets van mijn leven terug krijgen. Om vervolgens met Vegeta's sterkste aanval, Final Flash, Gohan compleet van de planeet te blazen.

Dit heeft tot veel verhitte gesprekken geleid en op een gegeven moment zelfs tot een nieuwe controller voor mijn broer. Desalniettemin tovert deze combinatie altijd een glimlach op mijn gezicht, of dit nu komt door het spel of de frustratie bij mijn broer laat ik even in het midden.

De powerup en Final Flash zijn te zien vanaf 0:50