Interview: Randy Pitchford over Duke Nukem Forever

De epische stem van Jon St. John
Sinds jaar en dag wordt de stem van Duke Nukem ingesproken door Jon St. John. Pitchford werkt al sinds de productie van Duke Nukem 3D met hem samen. Zelfs in zijn tijd met Gearbox hebben de twee samengewerkt. Zo deed St. John diverse stemmen in Gearbox' eerste game Half-Life Opposing Force. Voor Duke Nukem Forever zijn er al vele opnamesessies met St. John geweest. Toch moet hij nog een paar keer de studio in voor de laatste loodjes.

Bij vlagen blijkt tijdens het gesprek dat Pitchford niet altijd bezig is met public relations en zijn zakelijke houding. Wanneer Pitchford vertelt over zijn favoriete quote komt de nerd in hem naar boven. "Er zit een flipperkast in de game waar één ontwikkelaar een jaar aan heeft gewerkt. In Duke Nukem Forever is dit gewoon een stukje extra interactiviteit in de spelwereld. Je ziet het staan en kunt er uren mee spelen, of je loopt er gewoon aan voorbij. Maar goed, ik was dus aan het spelen met die flipperkast. Op een gegeven moment maakte ik een fout en ik verloor de bal. Toen hoorde ik de Duke, Jon St. John, zeggen ‘I've got Balls of Fail', als een verwijzing naar de legendarische Balls of Steel-quote en mijn slechte prestatie."

Critical Mass
De komst van Duke Nukem Forever werd op de Nederlandse gamebeurs Firstlook door menig gamer met open armen ontvangen. Het spel was zelfs speelbaar aanwezig op de beursvloer. Kleine groepjes gamers konden omstebeurt enige tijd het spel spelen. Het gevecht met de Cycloid Emperor, rijden in een monstertruck, pissen in een urinoir, de orale verwenning en wat onderbroekenlol komen voorbij. Erg vermakelijk allemaal, maar we moeten wachten tot 2011 alvorens Duke Nukem Forever op de markt zal verschijnen. Diverse webwinkels noemen februari als potentiële releasemaand.

Voor Duke Nukem Forever komt er eerst nog een andere Duke-game op de markt. Duke Nukem: Critical Mass verschijnt deze maand op de Nintendo DS. "Je moet me even helpen herinneren", aldus Pitchford over ‘die andere Duke-game'. "Gearbox heeft de Duke Nukem-rechten, maar bestaande deals blijven in tact. Ik ben benieuwd en hoop dat ze er iets moois van maken." Volgens de topman van Gearbox is er geen samenwerking tussen Apogee en Gearbox rond hun Duke-games. "Die jongens werken een beetje op zichzelf. Ik hoop gewoon dat ze de sfeer van Duke Nukem goed in de game weten te verwerken."

Denk aan de fans
Duke Nukem Forever is een lange tijd het lachertje van de game-industrie geweest. Alleen de naam verwijst al naar de eeuwigheid die de ontwikkeling van het spel duurt. Daarnaast won de game meerdere malen de Vaporware Of The Year Award voor software die in ontwikkeling is, maar waarschijnlijk nooit het daglicht zal zien. Er zijn ongetwijfeld tal van verhalen te vertellen over Duke Nukem Forever. Van de presentatie op de E3 van 2001 tot en met het wisselen van engines en de overgang naar de nieuwe generatie spelcomputers. Dit bizarre proces zou eigenlijk in boekvorm op de markt moeten komen.

"Daar zijn we inderdaad wel over na aan het denken", vertelde Pitchford. "Natuurlijk komt er een Collectors Edition op de markt, maar eigenlijk willen we elke versie iets moois meegeven. Na zolang wachten verdienen de fans dat." Pitchford wilde op dit moment helaas nog niets beloven, maar hij beseft wel dat Duke Nukem een grote schare trouwe fans heeft. Hun geduld zou beloond moeten worden.

Duke Nukem. Het is een karakter dat de pure mannelijkheid in je naar boven haalt. Redder van de aarde en geliefd onder babes. De scène na het verslaan van de Cycloid Emperor eindigt met memorabele woorden. Na de orale seks vraagt een van de meisjes of het spel dat Duke Nukem speelde ook een beetje goed was. Vervolgens klinkt Jon St. Johns macho stem door de speakers. "Ja, ,maar na fucking twaalf jaar mag dat ook wel." En zo is het maar net.

Door: Robert Hoogendoorn