Interview: Randy Pitchford over Duke Nukem Forever
Randy Pitchford, één van de oprichters van Gearbox, was afgelopen weekend aanwezig tijdens de FirstLook in Amsterdam voor Duke Nukem. Duke Nukem Forever moet, na twaalf jaar, toch eindelijk gaan uitkomen in 2011 en de game was tijdens de FirstLook zelfs al even speelbaar voor het publiek.
Alsof deze eerste speelmogelijkheid in Europa nog niet genoeg was, gaf Randy Pitchford ook nog eens een uitgebreide presentatie. Natuurlijk was dit de kans bij uitstek om de beste man eens even bij de kraag te vatten voor een kort interview. Het resultaat is hieronder te lezen. Tevens hebben we een korte video voor jullie waarin Pitchford aan het woord is.
Always bet on the Duke
Pitchford heeft geen kwaad woord over voor de jongens van 3D Realms. "George Broussard, Scott Miller en Alan Blum wilden de perfecte game maken, een game die het verdiende om in de voetsporen van Duke Nukem 3D te treden", legt de eigenaar van Gearbox uit. Perfectie is echter lastig te realiseren, en als je dat nastreeft beland je al snel in een vicieuze cirkel. "Je blijft werken en dingen opnieuw maken, en voor je het weet is er teveel tijd voorbijgegaan", meent Pitchford.
Voordat Pitchford in 1997 Gearbox Software oprichtte, werkte hij samen met Broussard, Miller en Blum bij 3D Realms. Bovendien liggen de kantoren van Gearbox en 3D Realms niet ver van elkaar. De eigenaar van Gearbox heeft een duidelijk liefde voor The Duke. "Ik heb mijn carrière aan de Duke te danken. Daarnaast heb ik geholpen het merk en het personage te maken. Er is altijd een band geweest."
Die band is uiteindelijk essentieel geweest voor het voortbestaan van Duke Nukem Forever. 3D Realms en TakeTwo Interactive lagen in de clinch. Uiteindelijk moest 3D Realms de deuren sluiten en leek de droom van een nieuw Duke Nukem voorbij. Gelukkig was daar Gearbox. Randy Pitchford was al goede vrienden met de mannen van 3D Realms. Daarnaast had Gearbox net een hit gescoord met Borderlands, een game van uitgever 2K Games. En laat 2K Games nou net een onderdeel zijn van TakeTwo Interactive. De cirkel was dus rond. "Ik kon bemiddelen tussen de twee partijen om Duke te laten overleven", zei Randy Pitchford. "We namen een risico, maar ‘Always bet on the Duke'."
Damn, I'm looking good
Er is een tijd geweest waarin schietspellen vol zaten met machismo. Games als Serious Sam, Doom en natuurlijk Duke Nukem draaiden om helden met een enorm ego. Dit type actieheld staat in een sterk contrast met de stille helden uit games als Call of Duty en Borderlands. Natuurlijk is de actie intenser geworden, maar het karakter van het personage wordt meer naar de achtergrond gedrukt ten behoeve van de spelervaring. Het gaat niet om de held, maar om de situaties waarin de gamer verstrikt raakt. In Duke Nukem Forever komt die focus juist weer meer op de actieheld te liggen. Duke Nukem heeft spierballen, flauwe grappen, mooie vrouwen en stevige oneliners.
"Misschien is hij tegenwoordig nog wel een van de meest populaire, of zelfs de populairste, mannelijke actieheld in de wereld van de games", meent Pitchford. Ondanks het feit dat de industrie zichzelf veel te serieus is gaan nemen met serieuze thema's en helden, kent iedereen de grappen en het machismo van de Duke nog. "Het is eigenlijk best raar dat een oude actieheld als The Duke voor een frisse wind kan zorgen binnen het gamelandschap."
De terugkeer van de Duke kan niet op een beter moment komen. Zo lijkt de gemiddelde bioscoopbezoeker de serieuze actiefilms een beetje zat te zijn. Films als The Expendables, Machete en Rambo draaien om overdreven actie met een flinke dosis testosteron. Pitchford kan zich wel vinden in die vergelijking. "Als kijker of gamer moet de spanning soms even worden onderbroken. Door de aard van de Duke, zijn karakter en zijn wereld, is er genoeg ruimte om actie met humoristische momenten te onderbreken."
Blowjobs en strippers
Iedereen die de beelden van Duke Nukem Forever op Firstlook heeft bekeken, heeft gezien dat de Duke oraal verwend werd door twee blonde bimbo's. Het is natuurlijk een uitermate kinderachtige vorm van humor, maar het is ook zo kenmerkend voor de Duke. "In Las Vegas is een hotel genaamd de Bellagio, maar in Duke Nukem heet dat hotel dat Fellatio", vertelt Pitchford, waarbij hij zich bijna giechelend genoodzaakt voelt om het woord fellatio uit te leggen."Als verwijzing naar... je weet wel. [wijst naar beneden en lacht]".
Aan platte humor geen gebrek in Duke Nukem. "Wanneer je in het begin van de game de Cycloid Emperor hebt verslagen, zoomt de camera uit en besef je dat je Duke Nukem bent die Duke Nukem aan het spelen was. Je ziet dat de Duke een controller in zijn handen heeft. Plotseling hoor je de stem van een meisje. ‘Hey Duke, was het een beetje goed?' waarna haar hoofd omhoog komt. Ze is duidelijk met iets bezig geweest... daar beneden. Daarna komt een ander meisje omhoog die vraagt ‘En hoe was de game?' terwijl ze haar mond afveegt." Pitchford moet hard lachen om de foute grap. Duke die zijn eigen game speelt, terwijl hij wordt verwend door twee vrouwen. "Willen we niet allemaal in zo'n wereld leven?"