FOK! blikt terug: De Virtual Boy

Korte introductie

De Virtual Boy is één van de grootste flops in de geschiedenis van de game-industrie. De ‘Virtual reality’ console van Nintendo gaf je de indruk dat je écht 3D games aan het spelen was door gebruik te maken van twee afzonderlijke beelden voor zowel je linker als je rechteroog. Hoe het precies werkt lees je verderop in de special.

Het apparaatje heeft maar een jaar in de winkels gelegen (zomer 1995 – zomer 1996) en meer dan 100.000 units zijn er destijds niet verkocht in Amerika en Japan samen. Er waren 770.000 units geproduceerd in eerste instantie, deze zijn door de jaren heen wel gewoon nog verkocht. In Europa is de Virtual Boy nooit uitgebracht. Tegenwoordig is de Virtual Boy een gewilde item voor de (Nintendo) verzamelaar/retrogamer en een Virtual Boy in goede staat en in doos kost al snel zo’n 150 euro op Ebay, een flinke som voor een flop. Wat is de Virtual Boy nou eigenlijk en wat maakt het apparaat zo bijzonder?

Wie maakte de Virtual Boy?

De man achter de Virtual Boy, Gunpei Yokoi, kwam op 10 september 1941 op de wereld en groeide uit tot één van de belangrijkste mensen bij Nintendo. Hij werd door toenmalig directeur Yamauchi bij Nintendo gehaald om speelgoed te ontwikkelen en Yokoi kwam onder andere met de Ten Billion Barrel en de Love Tester, een apparaatje dat kon bepalen of twee mensen bij elkaar hoorden.


De Ten Billion Barrel en Gunpei Yokoi met de GB Pocket

Langzaam maar zeker schakelde Nintendo om van speelgoed naar videogames en Yokoi begon met het maken van Game & Watch speeltjes. Deze kleine LCD spelletjes waren er in vele soorten en maten, zowel enkelscherms als dubbelscherms.


Donkey Kong I en II in dubbelscherm Game en Watch uitvoering

Het grootste succes van Yokoi was echter de originele GameBoy. U allen welbekend natuurlijk. In een eerdere special is deze al aan bod geweest. De Virtual Boy was begin jaren ’90 het volgende project van Yokoi maar deze flopte dus helaas en in augustus ging Yokoi weg, beschaamd door het falen van de Virtual Boy. Na Nintendo ging Yokoi met Bandai samenwerken om de Wonderswan te ontwikkelen die hij helaas nooit in uiteindelijke vorm heeft gezien omdat hij overleed na een auto ongeluk op 4 oktober 1997.