Stray

In Stray speel je een zwerfkat. In het begin van de game loop je nog rond te rennen met een paar andere poezen onder het genot van de blauwe lucht, maar je valt in een gat en komt terecht in een ondergrondse futuristische stad, afgesloten van de buitenwereld. Weg is de zon en neonlichten verlichten je avontuur terwijl je op zoek gaat naar een uitweg in de door robots bewoonde stad. Over het verdere verhaal ga ik niets vertellen. Met 7 uur, 34 minuten en 25 seconden op de savefile en een gemiste collectable is de game niet erg lang, maar wel een mooie ervaring. Die wil ik dan ook niet spoileren.

Stray - Cat (Foto: BlueTwelve Studios)

Stray is in eerste instantie een platformer. Als kat kun je natuurlijk fantastisch springen, dus om op plekken in de stad te komen zul je gebruik moeten maken van airco’s, overhangende ijzeren constructies en meer. Die stad waar je je kattige capriolen uithaalt ziet er prachtig verlicht uit, erg sfeervol. Het zou er alleen nog maar moeten regenen om een Blade Runner-vibe te krijgen, maar gezien de stad ondergronds is gaat dat niet gebeuren. De game is gemaakt met Unreal Engine 4, en ziet er daar al prachtig mee uit. Er zitten genoeg katten-verwijzigingen in, die katten-eigenaren en liefhebbers van kattenfilmpjes zeker zullen herkennen.

Zonder motion-cap hebben ze ook een mooie kat gemaakt. Het beest beweegt echt katachtig en heeft gewrichten die realistisch bewegen.

De stad zelf wordt bewoond door robots met hun dagelijkse beslommeringen. En ze hebben vaak wat verzoekjes aan je, waardoor je mag gaan zoeken en puzzelen om ze te helpen. Of je komt een kluis tegen, waar je de code van moet zien te vinden om hem te openen. Je krijgt meestal wel hints, zodat je niet compleet op je eigen denkvermogen aangewezen bent. ‘Praten’ met de inwoners helpt ook, zeker als je bijbehorende items die je voor een quest krijgt laat zien. Mocht je dingen gemist hebben is er na je eerste playthrough een chapter select zodat je makkelijk nog eens kunt gaan zoeken.

Stray - Streets (Foto: BlueTwelve Studios)

Naast het platformen, puzzelen en exploren heeft Stray ook wat actie. Want er zijn wat wat wezens die je moet ontwijken. Dat gaat met stealth, maar ook op andere manieren is dat te doen. Een van de trophies is ‘ga 9 keer dood’, want een kat heeft natuurlijk negen levens. Op een gegeven punt ging dat vrij makkelijk, daar is het ontwijken lastiger gemaakt. Wees gerust, je hoeft niet opnieuw te beginnen, er zijn savepoints waar je start en die zijn nooit ver weg van waar het mis ging.

Het enige waar Stray wat last van heeft zijn vlooien. Ze zijn er niet in groten getale, maar ik kon bijvoorbeeld op een specifieke plek niet van een plankje af springen, ik werd steeds automatisch teruggezet op dat plankje voor geen enkele reden. Even een reload naar het laatste savepoint en ik kon weer door. Toen was dat plankje opeens geen probleem meer. Spingen kun je alleen als er een kringicoon op een object verschijnt, soms wilde dat niet verschijnen. Dan moet je even wat er omheen draaien en lukt het wel. Het zijn kleine, niet veel voorkomende probleempjes.

Stray is een prachtig sfeervolle game. Kort maar krachtig, maar de game is ook niet full price. Je eerste run kost je zo’n 8 uur. Daar krijg je een gevarieerde gameplay, het is niet alleen maar klimmen en klauteren. Wil je alles vinden ben je iets langer bezig en wil je een platinum trophy dan moet je in ieder geval er twee uur bij optellen, want er is een speedrun-trophy. Een paar kleine bugs weerhouden het van een purr-fecte score, maar voor mij is Stray een game die waarschijnlijk in mijn top-10 van 2022 verschijnt.

Gespeeld op PlayStation 5, ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.