Paaspop 2019

3. Zaterdag

Dit weekend zou er gegarandeerd recordbrekend worden met het oog op de temperatuur. Dat is ook gelijk te merken, want het ochtendzonnetje heeft al aardig wat kracht bij zich op deze Paaszaterdag. Brak? Geen probleem, er is genoeg mooie muziek om bij uit te brakken op deze schitterende dag.

De organisatie heeft zeker rekening gehouden met die kater, want de vroege middagplanning is er compleet op ingesteld. Wulf in de Phoenix, Danny Vera in de Apollo of toch de persoonlijke verhalen die afgewisseld worden met mooie zang en hiphop van S10? Je kater wordt op zijn wenken bediend. Een act die in de afgelopen tijd wist te imponeren is het duo Suzan & Freek, die met het nummer 'Als het Avond Is' stijf bovenaan de Nederlandse Top 40 wisten te komen. Ze zetten in de Phoenix een optreden neer waarbij het allereerst lekker druk was voor het tijdstip, maar tegelijkertijd ook niet inhielden. Ze weten zelf ook heel goed dat ze nog veel groter kunnen worden, maar voor nu is dit perfect.

Paaspop 2019: Donnie & Joost (Foto: Max Kneefel)

Als je even jezelf wakker wil schudden is de rauwe techno van ROD daar een goed middel voor, of je loopt door naar Frenna in de Roxy. Wil je even lachen en toch tegelijkertijd denken 'die gasten kunnen wel wat', dan is het misschien handig om rond de Phoenix te blijven cirkelen voor de act die aardig wat stof deed opwaaien toen ze samen een concert in het heilige Carré aankondigden. Donnie & Joost is een act die niet bij toeval is ontstaan. Donnie wist met zijn hit '180 Linkerbaan' mensen te laten lachen en ook nog eens aan het dansen te krijgen, waarbij Joost als EenhoornJoost op Youtube bekend werd. Samen hebben ze een album en daar stond ook deze show voornamelijk van in het teken. Voor het toegestroomde publiek was het al genoeg geweest als de twee de menukaart van de dichtsbijzijnde Chinees zouden oplezen met een beat eronder, want ze komen voor die unieke mix die Donnie & Joost op dit moment zijn binnen de Nederlandse muziekwereld.

Het is dan kiezen waar de voorkeur voor de toon van vandaag ligt, maar er kan worden geheadbangt bij YONAKA in de Jack Daniel's Stage of worden gevibed bij Tabitha in de Roxy. Niets voor jou? Etenstijd dan. Tabitha maakt de fout om tijdens haar set een van haar grootste hits 'Hij is van Mij' erin te gooien, wat ervoor zorgt dat de tent leegloopt, terwijl ze nog een deel van het optreden heeft te gaan. Beginnersfoutje, zullen we maar zeggen, zeker op een festival.

Paaspop 2019: Tabitha (Foto: Marcel Krijgsman)

'Hè bah, Musicals. Nee joh, keileuk!' is eigenlijk alleen een act die op Paaspop zou kunnen staan. De musical sing-a-long in de Loco Royale doet het erg goed bij het publiek, waarbij vooral de populaire filmmusicals worden uitgelicht en er wordt afgesloten met The Wiz als een mogelijk dikke middelvinger naar het het hele mediaspektakel rondom de nog steeds ongegronde aanklacht tegen Michael Jackson. Die middelvinger kan worden genomen als oppeppende energie voor het optreden van De Staat, een band die een aantal onofficiele records op zijn naam heeft staan met betrekking tot hoe snel en hoe groot er een circlepit gemaakt wordt tijdens een optreden. Vandaag is opnieuw geen uitzondering en het publiek krijgt waar het voor gekomen is.

Paaspop 2019: De Staat (Foto: Marcel Krijgsman)

Snel wat eten en wat drinken na deze show is sowieso een must, maar helemaal als er goed naar het programma gekeken wordt, want het is tijd om eens flink uit je plaat te gaan. YUNGBLUD speelt namelijk in de Phoenix en dat is een act die over een paar jaar zelf festivals staat te headlinen als er gekeken wordt naar de exponentiële groei die de Brit in de afgelopen drie jaar heeft meegemaakt. Ook tijdens zijn optreden staat de tent volledig vol en wordt de Phoenix een tijdje afgesloten voor publiek. Gelukkig maakt YUNGBLUD deze zomer een aardige festivalronde en is er dus voor publiek dat nu niet in de tent kwam nog een aantal gelegenheden om het wel te bewonderen, want het blijft opvallend hoe deze jongen op het podium transformeert in een beest met een power dat zij weerga niet kent. Wordt vervolgd, waarschijnlijk nog een tikkie groter dan dat hij nu al is.

Nog zo'n band die altijd welkom is in Nederland, is wel Dropkick Murphys. Ze vertellen zelf tijdens het optreden in de Apollo een aantal keer dat ze zich altijd welkom hebben gevoeld in ons land en dat wij ze altijd hebben gesupport vanaf het eerste moment. Dat is ook zeker waar als er een klein beetje gekeken wordt naar de statistieken, want op veel festivals, ook in de beginperiode van de band, hadden zij in ieder geval een plekje ergens op het affiche. Die tijd van kleine plekjes op grote posters is overigens al lang voorbij, want de tent staat stampvol en binnen de kortste keren worden er meerdere moshpits gevormd, is er in het eerste gedeelte al een wall of death te zien op de schermen en is de show eromheen een waar sommige bands met open monden van zouden staan kijken.

Paaspop 2019: Dropkick Murphys (Foto: Bart Heemskerk)

De drum-'n-bass van Noisia knalt ondertussen lekker door in een onverwachte tent, namelijk de Phoenix, het op-een-na-grootste podium. Het houdt de Groningse Nik Roos, Martijn van Sonderen en Thijs de Vlieger niet tegen om een puike set neer te zetten, waarbij vooral de mensen vooraan helemaal uit hun plaat gaan. Het lijkt net alsof de rest van het publiek in de tent is afgekomen op de bass en besloot eens even te gaan kijken. Het is te hopen dat ze hebben gehoord wat voor een knaller van een set hier neer is gezet, want de dj's gooien alles erin wat ze hebben.

De zaterdag heeft een aparte afsluiting en wel in de vorm van The Gaslamp Killer, die eerder in een uitverkochte Tivoli stond maar nu staat te draaien voor zo'n twintig man in de Roxy, Pendulum in de vorm van een dj-set en helaas niet in bandvorm, en uiteindelijk is het grootste podium vanavond voor de band van Max Colombie.

Paaspop 2019: Oscar & The Wolf (Foto: Bart Heemskerk)

Oscar & The Wolf is een stabiele factor in de Nederlandse festivalwereld en wist ook eerder in 2018 een mooie Ziggo Dome-show neer te zetten. Colombie maakt toch altijd weer die imposante indruk van een rasartiest en de muziek die ze maken past er perfect bij, ook vanavond weer. Om 2:00 stroomt het terrein langzaam leeg, terwijl er nog wat laatste pasjes worden gewaagd bij het Papi Chulo-podium. Het weekend is ruim over de helft heen, maar dat weerhoudt het campingpubliek er niet van om nog eens even helemaal uit de panty te scheuren bij de Silent Disco. Laat alles los, zelfs die bankpas en ga even helemaal mee in het feestgedruis.