Blu-ray: Outlander (Seizoen 3)

Waarschijnlijk had niemand van de productie bij de eerste aflevering, die in Nederland verscheen via HBO en in de VS (zoals nu nog steeds) via Starz durven dromen dat de serie zou uitgroeien tot een wereldwijd fenomeen. Inmiddels zijn er drie seizoen, een vierde is onlangs van start gegaan in de VS en ook seizoen 5 en 6 zijn bevestigd. Het derde seizoen is in Nederland onlangs uitgekomen op blu-ray, dus is het tijd om terug de geschiedenis in te duiken met Claire, Jamie en Frank.

Het derde seizoen van Outlander begint nadat Claire door de stenen terugreist naar haar leven in 1948. Ze is nu zwanger en worstelt met de gevolgen van haar plotselinge terugkeer bij haar eerste man Frank. In de 18e eeuw lijdt Jamie door de nasleep van de slag om Culloden en het verlies van Claire. Als de jaren voorbijgaan, proberen zowel Jamie als Claire een leven gescheiden van elkaar op te bouwen, elk gekweld door de herinnering aan hun verloren liefde. Gescheiden door eeuwen en continenten moeten Claire en Jamie de weg naar elkaar terugvinden. Zoals altijd wachten er problemen, mysterie en avontuur op hen en blijft de vraag: als ze elkaar terugvinden, zullen ze dan nog dezelfde mensen zijn die afscheid van elkaar namen bij de stenen al die jaren eerder?

Vooral de acteerprestaties van Caitriona Balfe en Sam Heughan brengen dit seizoen naar grote klasse. Nieuwkomer Sophie Skelton lijkt soms nog in haar rol te moeten komen als de dochter van Jamie en Claire, die samen met historicus Roger, gespeed door Richard Rankin op zoek gaat naar de historie achter Claire's reis in het verleden. Het verhaal centreert zich ditmaal niet enkel op Schotland, maar gaat door een uitermate interessante plottwist de gehele globe over, tot aan het Caraïbische gebied. Het is een goede zet om de serie een nieuwe impuls te geven, aangezien er in sommige afleveringen zoveel tijd werd besteed aan politieke spelletjes, voornamelijk tijdens het tweede seizoen in Parijs, dat er geen tijd meer over bleef om het conflict van Claire te onderzoeken.

Op de blu-ray is een flinke line-up van extra's te vinden en een aantal daarvan zijn exclusief voor de blu-ray-uitgave. Een mooie featurette die er tussen staat is het afscheid van Tobias Menzies als Frank Randall. Na zijn intrede gedaan te hebben in het eerste seizoen als de echtgenote van Claire en later ook in de rol van zijn beruchte voorvader "Black" Jack Randall is het tijd geworden om, geheel in de stijl van de boeken, afscheid te nemen van het personage. Het vierde seizoen is inmiddels op de Amerikaanse televisie al een flink eind gevorderd. In Nederland is de serie te volgen via Ziggo TV & Series, maar daarvoor is het uiteraard wel een must om het derde seizoen gezien te hebben. Ken jij een Outlander-fan die deze blu-ray móét hebben?