Velocity 2X (Nintendo Switch)

Als de Switch ergens geen tekort aan heeft, dan is het aan games. Waar Nintendo het met de Wii U niet voor elkaar heeft gekregen om de third-party-ontwikkelaars te enthousiasmeren, stroomt de Switch eShop werkelijk over van de games. Grote AAA-titels worden geport, indies stromen massaal toe en zelfs smartphonegame-ontwikkelaars proberen een graantje mee te pikken. Helaas zorgt dit ervoor dat de kwaliteit vaak ver te zoeken is. Maar soms komt er een pareltje voorbij dat je eerder ontgaan is. En in mijn geval is Velocity 2X er zeker zo eentje.

velocity 2x switch

Ontwikkelaar FuturLab heeft Velocity 2X namelijk al in september 2014 uitgebracht op PlayStation Vita en PlayStation 4 en iets minder dan een jaar later voor Xbox One, macOS, Windows en Linux. Toch is deze game me toentertijd volledig ontgaan. Sinds die 20 september op Switch uit is, ben ik echter helemaal verkocht.

Velocity 2X is een zeer geslaagde combi van een shmup (shoot ‘em up) en een platformer, met een flinke dosis speed(runner). De hoofdrol is weggelegd voor Lt. Kai Tana, een voormalig testpilote die gevangen is genomen door de Vokh, een vijandig alienras. Zodra ze ontwaakt uit een coma en een bondgenoot vindt in Hjun Ralan – een Jintinda, het ras dat de Vokh graag als slaaf aan het werk zien – zint ze op wraak. Vanaf hier begint het adrenaline-pompende avontuur.

velocity 2x switch

Begeleid door hippe elektronische beats vlieg je door de levels heen. Voor ongeveer de helft van de game letterlijk, in een ruimteschip dat over korte afstand kan teleporteren. De stukken level die je hierin aflegt, zijn veelal typisch shmup. Veel actie, veel knallen, het level beweegt zich automatisch voort. Echt “bullet hell” wordt het nergens, maar met name de verschillende baasgevechten zijn heerlijk hectisch. Toch zijn er ook de nodige levels waarbij je moet gaan puzzelen. Door middel van teleportatie doorloop je meerdere paden binnen een level om de uitgang te vinden en tegelijkertijd zoveel mogelijk slaven te bevrijden – in de vorm van simpele pick-ups.

velocity 2x switch

Maar ook te voet weet Kai Tana de snelheid er goed in te houden. Tijdens haar gevangenschap is haar lichaam cybernetisch gemodificeerd, waardoor ze kan schieten vanuit haar arm en zelf ook over korte afstanden kan teleporteren. Deze stukken spelen als een 2D-platformer. Het doel is veelal om zo snel mogelijk verschillende switches kapot te schieten en de uitgang te vinden.

Er zijn vijftig levels in de basisgame waarvan de snelheid en moeilijkheid toenemen naarmate je verder komt. In de eerste levels worden de speelstijlen afzonderlijk aan je gepresenteerd om je te laten wennen, maar al gauw wisselen shmup en platformer zich naadloos en in rap tempo af. Het een doet niet onder voor het ander, ze zorgen juist voor ontzettend leuke en gevarieerde gameplay.

velocity 2x switch

Om volgende levels vrij te spelen, is het zaak om slaven te redden, kristallen te verzamelen en een zo snel mogelijke tijd neer te zetten om punten te scoren. Gelukkig werkt de besturing erg fijn waardoor je soepel door de levels navigeert – zij het soms met wat oefening. Je kunt een level niet verpesten, want als je dood gaat dan respawn je direct een stukje terug in het level. Persoonlijk vind ik dit heel prettig en hierdoor behoudt de game zijn sneltreinvaart.

Tot level 40 ongeveer heb ik probleemloos door kunnen stomen. Vanaf dat punt had ik echter meer punten nodig om verder te komen, waardoor ik genoodzaakt was om eerdere levels te herspelen. Aangezien ik ondertussen veel vaardiger was geworden, waren die punten gemakkelijk verdiend. Bovendien is het herspelen van de levels zeker geen straf en voor de spelers die overal een ‘Perfect’ op willen scoren juist de uitdaging. De herspeelbaarheid van Velocity is erg groot.

velocity 2x switch

Tussen de missies door wordt het verhaal aan je voorgeschoteld middels half-statische cutscenes. Hoewel dit vrij weinig voorstelt, geeft het wel karakter aan Kai Tana en Hjun Ralan. Bovendien zit er de nodige humor in, vooral in hoe Kai Tana als een soort vrouwelijke Duke Nukem de Vokh wel even een lesje zal leren. Door het spelen van de missies speel je verder data vrij over je vijanden, de omgevingen, je dagboek. Dit geeft Velocity 2X net dat beetje extra inhoud voor wie naast hectische actie ook wat diepgang en verhaal verlangt.

velocity 2x switch

Naast de basisgame bevat Velocity 2X ook de Critical Urgency Pack, Dual Core Pack en Daily Sprint Pack. Die laatste biedt een dagelijkse uitdaging waarin je een zo snel mogelijke tijd neer moet zetten in een platform-level. In de Critical Urgency Pack vind je zes extra levels om doorheen te rennen en vliegen. De Dual Core Pack pakt het anders aan. Hierin bestuur je je ruimteschip, maar vliegt er net zo een in een ander kleurtje in spiegelbeeld mee. Aan de hand van de kleur van het ruimteschip en die van de pick-ups moet je de juiste slaven zien te redden. Dit is nog erg pittig, zeker op hoge snelheid.

Velocity 2X is één grote adrenaline-kick zonder het gas ergens ook maar enigszins los te laten. De game zou hierdoor uit de bocht kunnen vliegen, maar doet dit niet door de kekke elektronische deuntjes, het karakter dat Kai Tana en heel de game ademt en de haast perfecte besturing. Als ik dan toch een klein minpuntje aan moet stippen, dan is het dat je in je ruimteschip schiet met A, terwijl deze knop tijdens het platformen gebruikt wordt om te springen. Die omschakeling heeft me even wat tijd gekost. Voor zowel fans van shmups als platformers, als fans van de combinatie van die twee, is Velocity 2X verplichte kost. Veel beter dan dit vind je ze niet.

• Eén grote adrenaline-kick
  • Als shmup en platformer subliem, als combi nog beter
  • Veel content en grote herspeelbaarheid