Shadow Warrior 2

Humor
Shadow Warrior 2 is doorspekt met bizarre foute humor. Er zijn veel verwijzingen naar seks in alle hoedanigheden, films, boeken, andere games en drugs. Wang maakt de meeste ongepaste opmerkingen, maar ook zijn tegenspelers zijn niet op hun mondje gevallen. Ik kan mij voorstellen dat moraalridders sommige grappen echt niet vinden kunnen, maar ik heb er hartelijk om kunnen lachen. Met de regelmaat aan kwinkslagen is er altijd wel eentje die je aanspreekt.

Shadow Warrior 2 - Vriendelijke Wang

Missies
De omgevingen van de missies worden random gegenereerd, dus die zijn steeds anders. Een route onthouden heeft dus geen enkele zin. Dit is heerlijk om missies opnieuw te doen. Sommige aspecten worden wel steeds hergebruikt, zoals een bepaald binnenplein van de trailer, een rovershol, een huis. Iets meer random generation was wel leuker geweest. Er is steeds weer veel te ontdekken in de levels. De stedelijke futuristische decors met hun scifi-liften worden mooi afgewisseld met jungles vol tempels en dorpen vol steegjes. Als je een missie wilt doen waar je nog niet sterk genoeg voor bent, dan krijg je netjes een waarschuwing.

Shadow Warrior 2 - Skills

Wapens, Magie en Skills
Wang kan feilloos met verschillende wapens overweg. Je hoeft dus niet eerst skillpunten toe te kennen aan het vermogen om een zware granaatwerper te bedienen. Of het nu schiet-, slag- of steekwapens zijn, alles is meteen toepasbaar. Wang kan ook aardig wat magie, maar de meeste skills speel je vrij door missies. Met skillpunten kun je deze weer sterker maken. Alle magie kost chi en dit is verspreid overal te vinden. De meest handige magische spreuk is jezelf genezen. Daarnaast kun je vijanden vasthouden op een plek, zodat je ze kunt afranselen. Je kan ze ook op afstand duwen of bijvoorbeeld jezelf onzichtbaar maken. Natuurlijk kun je tegen een prijs al je toegekende skills weer terugzetten en een andere Wang instellen. Het is nuttig om skillpunten te besteden aan het steeds genereren van gezondheid en chi.

Shadow Warrior 2 - Gems

Pimpen en Crafting
Met behulp van gems kun je de stats van een wapen veranderen. Sommige gems maken enkele aspecten beter en andere juist weer zwakker. [PIC] Het is aan jou om de juiste combinatie te vinden die lekker werkt. Een gem kan per definitie op meerdere wapens en je kan ongestraft een gem ergens uithalen en in een ander wapen plaatsen. Gems waar je niets aan denkt te hebben kun je verkopen en meteen weer andere gems of wapens kopen.

In het menu kun je naar de gems kijken en van daaruit bepalen op welk wapen je ze wilt zetten. Je kan ook een wapen selecteren en kijken welke gems erop kunnen. Dit soort subtiliteiten in de gebruikersinterface zijn de krenten in de pap.

Shadow Warrior 2 - Leuke granaatwerper

Een flink eind in het verhaal krijg je de mogelijkheid om gems te craften. Je combineert drie verschillende gems, betaalt een bedrag en krijgt er één betere voor terug. Helaas zijn de stats willekeurig. Ik heb drie gems met ‘damage reduction’ gecombineerd en kreeg er extra ‘elemental power’ voor terug. Ook op verschillende forums hebben meer gamers het idee dat het crafting-resultaat totaal willekeurig is. Jammer hier kon meer uit gehaald worden.

Het craften geeft je de mogelijkheid om van gewone gems waardevolle te maken. Als je dit vaak genoeg doet, kun je deze met een mogelijke winst verkopen. Helaas vind je al zoveel goeie wapens, gems en geld, dat het de moeite echt niet loont. Omdat er ook geen limiet lijkt te zijn op hoeveel spullen je mee kunt torsen, verkoop ik niet eens wat, maar ren gewoon door naar de volgende missie.

Shadow Warrior 2 - Crafting

Multiplayer met bugs
Je kunt het verhaal Shadow Warrior 2 ook met maximaal drie anderen in co-op spelen. Hier komen de eerste minpunten die ik heb op de game om de hoek kijken.
Het aanmaken van een privé-gamesessie is mij geen een keer gelukt. Je moet het niveau van de multiplayer van tevoren instellen op een bepaald aantal spelers. Dit kun je later in de game niet meer wijzigen. Als je de game instelt op twee spelers en er doen er uiteindelijk vier mee, dan is het erg makkelijk. Maar als je het instelt op vier spelers en twee stoppen er opeens mee, dan is het wel erg lastig om je missie af te maken.
Degene die party aanmaakt leidt de groep. Dat betekent dat alleen deze persoon ervoor kan zorgen dat het verhaal verder gaat. Een sleutel in het slot, praten met een NPC, niemand anders kan dit doen. Ook werkt de route van de minimap niet voor ieder teamlid even goed. Vaak hebben teamleden geen route in beeld, terwijl de groepsleider deze wel heeft. Het zorgt ervoor dat je als teamlid de leider goed in de gaten moet houden. Zodra de groepsleider met de game stopt, dan neemt niemand het over. De sessie stopt dan meteen. Ik was lekker loot aan het oprapen en plop, ik zit in het hoofdmenu. Jammer.
Ook maakte ik aan aantal keer een vervelende bug mee: ik ging dood in een heftig gevecht en bleef daarna steeds sterven bij het respawnen. Dit kost aardig wat geld en ik kon alleen de game uit met ALT+F4. De onderstaande opname is wanneer de bug weer voorkwam en ik er niet eens uitkon met ALT+F4. Ten einde raad heb ik CTRL+ALT+DEL moeten gebruiken om uit de game te komen.

Een serie van missies die ik bijna had afgerond in Multiplayer, was in singleplayer weer ongedaan. Je moet series dus compleet achter elkaar spelen om ze te laten opslaan. Bij de singleplayer kun je zelfs bij een checkpoint stoppen en daar de volgende dag verdergaan. Af en toe lijkt een medespeler voor jou stil te staan, maar iets verderop vallen vijanden spontaan in stukjes uit elkaar. Er zijn geen emotes. Je kan niet duidelijk maken aan je teamleden dat ze iets goed doen, of ze je moeten helpen of een dansje doen. Dat is jammer. Bij de multiplayer zijn in de korte cutscenes beeld en geluid weleens iets uit synch. Dat lijkt mij niet nodig, aangezien het spel is stilgelegd.

Er zijn ook weer pluspunten te melden. Een game uitzoeken is overzichtelijk en gaat snel. Er is geen friendly fire, dus je kan je teamleden geen schade toebrengen met je granaatwerper. Mijn framerate bleef doorgaans gezellig hoog. Een FPS boven de 75 is geen uitzondering.
Alle loot die je ziet is echt voor jou en er valt meer loot dan in de singleplayermodus. Je levelt ook een stuk sneller met anderen dan in je eentje. In onderstaande afbeelding is het verschil duidelijk gemaakt. De bovenste save is een singleplayer en de onderste is gedaan in de stream van maandag. In niet eens de helft van de tijd ben ik verder in het verhaal en level.

Shadow Warrior 2 - Multiplayer-verschil

Moeilijkheidsgraad
De vijanden zijn niet al te snugger. Kleine monsters lopen doorgaans recht op je af. Een kudde Fangs (zwijnachtige tanden met dikke pootjes) kun je opvangen met een draaiende kettingzaag. Maar een D.O.L.L. (robot ninja) volgt je haast overal en kan je opeens van de zijkant aanvallen. Al met al kunnen alleen grote groepen sterke tegenstanders je overmeesteren. Ik ben beroerd slecht met FPS-games, maar op standje Normal kom ik ongeschonden door de meeste confrontaties. Er valt zoveel Gezondheid en Chi dat ik in echte noodgevallen kan oplappen. Om het verhaal te volgen is het wel leuk, maar ik kan mij goed voorstellen dat ervaren gamers de game instellen op meerdere personen en als een privé-sessie gaat gamen: je hebt veel meer tegenstand, krijgt meer xp en levelt veel sneller.

Shadow Warrior 2 - Boss

Bossfights
De meeste bazen in het spel hebben meerdere minions aan zich vast, die hen beschermen en steeds weer gezondheid geven. Vaak kun je hen ook geen schade toebrengen als je niet eerste de minions hebt uitgeschakeld. Telkens als je doodgaat hebben de minions dan ook de tijd om zichzelf en hun chef weer op te pompen. Hierbij is het meteen duidelijk dat boss fights met meerderen veel fijner zijn om te doen, omdat je veel meer schade op verschillende personen tegelijk kunt doen.

Afwerking
Het zijn de kleine dingen die het ‘m doen en dat geldt absoluut ook voor games. Shadow Warrior 2 heeft bijzonder veel opties, maar geeft deze handig en goed weer. Er is een duidelijke kaart, waar je van gebruik kunt maken als je dat wilt. De interface is helder weergegeven, de graphics zijn vloeiend en overdonderend goed. Jammer genoeg worden sommige decors te pas en te onpas gebruikt in hele verschillende missies. De herlaadanimaties zijn telkens anders en dat houdt het spel fris. De verschillende verhalen die je kunt verzamelen zijn erg interessant. Dit zijn achtergronden bij het verhaal, dagboeken, maar ook Oosterse mythen en legenden. Je kunt dus om je handen te laten rusten tussendoor een geinig verhaaltje lezen.
Er zit zelfs een fotomodus in Shadow Warrior 2, waarmee je een vrije camera hebt om mooie omgevingsfoto’s te maken. Helaas staat Wang daar zelf niet op. Een gemiste kans.

Shadow Warrior 2 - Waardigheid

Shadow Warrior 2 heeft alle potentie om een iconische status te bereiken. De singleplayer zit steengoed in elkaar, de interface verdient navolging, het wapen-pimp-systeem is goed uitgewerkt. Helaas laat het hier en daar wat steken vallen, die pas opvallen na geruime tijd spelen. De knelpunten zitten voornamelijk in de multiplayer. Voor mij is het nu al een legendarische release, omdat Shadow Warrior 2 mij heeft laten zien dat FPS ook erg leuk kunnen zijn. Ik wilde de game dan ook een 9,5 geven, tot ik alle bugs tegenkwam in de multiplayer. Zodra deze met een patch zijn opgelost is dit een onbetwiste toonaangevende topgame.
Tijdens mijn twee uur lange stream van afgelopen maandag liep ik tegen geen enkele bug aan. Kijk zelf hoe dat was hieronder.

Bekijk live video van deze game op www.twitch.tv

• Grafisch mooie omgevingen en animaties