Hitman

IO Interactive is nog allang niet klaar met de Hitman-serie. Waar de afgelopen tijd de serie meer naar een lineaire gameplay ging waarbij je van punt A naar punt B moest gaan, gaan ze nu voor een open wereld waarbij je je eigen ding mag doen. Maar is dat genoeg om te verlangen naar de volgende episode?

Hitman, zonder toevoeging dit keer, gaat terug naar het begin van de serie waar het 20 jaar geleden allemaal begon. Het verhaal is zeer flinterdun en wordt uitgelegd door middel van filmpjes die tussen de missies worden afgespeeld. Dit keer begint de game met 47. Hij wordt gerekruteerd door Diana, die net bij The Agency werkt. Maar omdat zij hem nog niet kennen, moet hij eerst door twee trainingsmissies heen om zichzelf te bewijzen.

De eerste trainingsmissie is voor de echte beginners die nog nooit een Hitman-spel hebben aangeraakt. Je wordt namelijk aan het handje gehouden hoe je bijvoorbeeld een target omlegt en dan weer moet ontsnappen. Daarna mag je de missie nog een keer doen, maar dan op je eigen manier. De tweede en laatste trainingsmissie kan worden gezien een echte missie, ware het niet dat de map wat kleiner en daardoor overzichtelijker is.

Het echte werk gebeurt in Parijs. En tsjonge tsjonge, wat is deze map groot! Deze missie speelt zich af tijdens een modeshow die wordt gehouden in een groot paleis, waar zo’n 300 NPC’s rondlopen en allemaal hun eigen ding doen. Als je rondloopt, val je van de ene verbazing in de andere. Zo leeft de hele omgeving om jou heen en is deze tot in detail vormgegeven. Zo zijn de tafels tot in de puntjes gedekt, lopen NPC’s vaste routes die wel 15 minuten kunnen duren voordat ze weer overnieuw beginnen en zijn er weer verschillende manieren om targets om te leggen.

Als je voor het eerst begint met de missie, kun je gerust een uur rondlopen voordat je een beetje door hebt hoe alles in elkaar zit. Hoe loopt je target, welke verschillende groepen heb je rondlopen, waar zijn de mogelijke uitgangen? Dit alles vergt wel zijn tol, in ieder geval van mijn arme PlayStation 4. Het laden van de Parijs-map lijkt eeuwen te duren en een quicksave inladen (en dat doe je vaak omdat het toch soms niet zo loopt als je gewild had) duurt soms wel 2 minuten. Teruggaan naar het menu tijdens het spelen loopt niet soepel, en dan heb ik het nog niet gehad over de NPC’s die soms door alles heen lijken te lopen.

Maar waarom het allemaal om draait, is natuurlijk om het vermoorden van je targets. Ook dit keer kun je dat op de meest exotische manieren. Lok je je target mee de wc in om hem daarna te wurgen? Wil je hem executeren door middel van stroom op een plas water te zetten? Of kies je toch om hem vanaf een afstandje met een dik jachtgeweer om te leggen? De keuzes zijn dit keer weer rijkelijk aanwezig. Doordat de map zo groot is, moet je soms goed zoeken naar de juiste tools. Zo kunneneen fles met gif en een beker van een target soms wel 10 minuten lopen van elkaar af liggen. Dit maakt het plannen van je hit nog moeilijker, maar zeker ook interessanter.

Doordat de game zo groot is, en je niet altijd het overzicht hebt van wat er allemaal om je heen gebeurt, heeft IO Interactive iets daar op bedacht. Je kunt gesprekken van anderen horen en deze geven je dan Opportunities. Deze Opportunities verklappen manieren waarop je je hit kan uitvoeren. Bijvoorbeeld dat er ergens gif ligt, of dat 47 op iemand lijkt die dicht in de buurt kan komen van je target. Deze Opportunities zijn geheel vrijblijvend, net zoals alle hints die de game je geeft.

 

Helaas is niet alles pais en vree. Zo kunnen vijanden nog steeds niet omhoog en omlaag kijken. Dit resulteert zich bijvoorbeeld erin dat iemand van beneden je aan een richel ziet hangen. De functieknoppen zijn soms niet zichtbaar, waardoor je niet weet welke knop je moet indrukken om bijvoorbeeld een lijk in een kist te stoppen. De al eerder genoemde laadtijden zijn veel te lang. De game moet altijd online zijn, en hierdoor werd ik een paar keer abrupt de game uit gegooid omdat er toevallig een hikje was bij de servers van IO Interactive.

Als je ook nog eens meerekent dat je 15 euro betaalt voor 1 hele grote missie en twee kleintjes, blijf ik het een duur instapppakket vinden. Natuurlijk kun je uren spenderen in Parijs, maar je kunt ook in een kwartiertje ermee klaar zijn. En dan is 15 euro best veel. Ik hoop dan ook echt dat het volgende pakket wat meer missies bevat, want als dit een voorbode is wat er komen gaat, dan vrees ik dat er weinig mensen bereid zijn om het volgende deel te kopen. Dat zou zonde zijn, want Hitman speelt eindelijk zoals een Hitman-game zou moeten spelen. Groots, veel NPC's en gigantisch veel manieren om personages om te leggen.