WildStar

Welcome to Nexus, cupcake! WildStar is een nieuwe MMORPG waarin je afreist naar de pas ontdekte planeet Nexus. Als strijder van de Dominion zet je je in om de planeet te veroveren, terwijl je als Exile strijdt voor vrijheid en een nieuwe start maakt in een vreemde wereld. Het is alleen de vraag of WildStar zelf voelt als een nieuwe ervaring of als de zoveelste MMO waarin je meer van hetzelfde ziet.

Deze review heeft drie pagina's:
Pagina 1 - rassen, vechtsysteem, quests, graphics en muziek

Pagina 2 - adventures en dungeons, public events, player versus player, crafting
Pagina 3 - paths, housing en conclusie


WildStar

Laten we beginnen bij het maken en customizen van jouw eigen personage. Er valt te kiezen uit acht verschillende rassen, vier per factie. Kies je voor de Exiles, dan kun je kiezen voor de Exile humans, de reusachtige Granok, de boomknuffelende Aurin en zombie-achtige Mordesh. Als je liever voor de Dominion gaat, heb je de keuze uit Cassian humans, moordlustige Draken, de Mechari-robots en doorgedraaide Chua. Al deze rassen hebben een uniek uiterlijk en aparte animaties die ze een duidelijk karakter geven.

Bij het aanpassen van jouw personage kun je de huidskleur veranderen en verschillende haarstijlen, gezichten en lichaamstypes kiezen. Paars, blauw, dun, dik of bodybuilder-style gespierd, het kan allemaal. Het gezicht kun je helemaal naar smaak aanpassen met behulp van sliders. En nee, er zit geen boob- of kontslider in. Zelf koos ik voor het beste ras uit de game, namelijk de Mechari.

De Cassians en Exile humans, de twee mensenrassen, kunnen uit alle zes de classes kiezen. De andere rassen zijn beperkt tot drie of vier hiervan. De warrior, stalker en engineer kunnen alles aan gort slaan of tanken. De spellslinger, esper en medic zijn geschikt voor ranged dps of healen. Elke class krijgt één wapensoort om te gebruiken en de armours zijn opgedeeld in light, medium en heavy armour. Ze hebben allemaal een specifieke speelstijl en het is even uitproberen om te kijken welke het beste bij jou past.

WildStar

Het vechtsysteem

Het vechtsysteem speelt een grote rol in WildStar en werd naar voren geschoven als het paradepaardje van de game. Door het gebruik van telegraphs zou het spel veel dynamischer zijn dan elke andere MMO. Een telegraph is een vlak dat het bereik van jouw vaardigheden, of die van een vijand, aangeeft. Je moet, in theorie, meer bewegen om een vijand te kunnen raken. In de praktijk valt dit echter tegen. Als warrior moet je toch wel flink je best doen om te missen. De telegraphs van de meeste vaardigheden zijn simpelweg enorm. Kijk je een beetje in de goede richting en sta je niet vijftig meter van de vijand af? Dan raak je hem vast wel. 

Tijdens de lagere levels zijn de telegraphs makkelijk te ontwijken. Je kunt hiervoor 'dash' gebruiken waardoor je snel een kant op rolt. De telegraphs en dash zullen voor Guild Wars 2-spelers bekend in de oren klinken. Zodra je een vaardigheid krijgt waarmee je aanvallen kunt onderbreken, is het eigenlijk helemaal niet nodig om te bewegen (totdat je de hogere levels bereikt natuurlijk). Een onderbreking zorgt er namelijk voor dat jouw aanvallen voor een korte tijd bijna twee keer zoveel schade aanrichten bij een vijand. Dit is beter voor jou en je eventuele groep. Veel monsters zullen dan ook dood zijn voordat ze een tweede telegraph gebruiken. Het helpt ook niet mee dat je maximaal zeven aanvallen kunt gebruiken totdat je level 30 bereikt, waardoor je in de praktijk meestal twee of drie knopjes zult mashen omdat de andere vaardigheden maar eens in de zoveel tijd gebruikt kunnen worden. Het vechten is niet zo dynamisch als ik had verwacht.

Pas vanaf level 25 wordt het vechtsysteem interessant. Dan beginnen monsters meerdere aanvallen achter elkaar te gebruiken die steeds lastiger te ontwijken zijn. Ook in dungeons en PvP is het een stuk leuker, maar door de wachttijden zul je een aanzienlijke tijd bezig zijn met questen.

WildStar

Quests en challenges

De quests zijn ingedeeld in drie verschillende soorten: world story, regional story en tasks. De story-quests zijn vaak leuk, afwisselend en bieden een korte verhaallijn. Als Dominion-speler ontdekte ik bijvoorbeeld ruïnes en allerlei vreemde experimenten van de Eldan, een ras dat op mysterieuze wijze verdwenen is. Hoe verder ik kwam in het verhaal, hoe meer ik te weten kwam over de Eldan en hun duistere onderzoekjes. Dit deed ik door met puzzeltjes machines te hacken of als een mini-robot allerlei dingen te scannen. Je hebt natuurlijk ook de story-quests waarbij je een aantal wezens moet vermoorden, maar je weet in ieder geval waarom. De dialogen zijn helaas beperkt tot een aantal zinnetjes en er komt niet al te veel diepgang in het verhaal. De meeste lore komt van boekjes en datacubes die je verzamelt tijdens het rondlopen.

Het is dan ook jammer dat je wordt doodgegooid met tasks. Voor elke story-quest krijg je minstens vijf tot tien tasks. Tasks zijn quests waarbij je zoveel van dit moet vermoorden of zoveel van dat moet oprapen. Grinden hoort bij dit genre, zeggen velen, maar sommige tasks gaan toch een stapje te ver in de richting van Koreaanse grind-mmo's. De balans hier lijkt te missen: sommige tasks zijn al klaar na vijf monsters te vermoorden terwijl je soms nog niet eens op de helft bent na het afslachten van vijftig ervan. Ze maken het spel er niet leuker op en doen afbreuk aan de mooie zones door ze op te vullen met saaie, nutteloze missies. Als het spel pas ergens tussen level 20-25 op gang begint te komen, hebben ze, naar mijn mening, toch iets fout gedaan.

WildStar

Tijdens het questen krijg je zo nu en dan ook willekeurige challenges. Heb je net een soldaat doodgemaakt? Vermoord er nog meer voor een gouden medaille! Of iets heel anders: twee minuten lang enorme explosies ontwijken. Je eigen alcoholische drankje maken binnen een minuut. Zoveel mogelijk mensen omver rijden met een motor, à la Grand Theft Auto zonder politie. Als je een gouden medaille behaalt, krijg je een betere beloning dan wanneer je blijft steken bij brons. Je bent echter niet verzekerd van het item waar je voor kiest, je verdubbelt alleen de kans om het te krijgen. De game kiest als een soort fruitmachine de daadwerkelijke beloning.

Gebieden en graphics

Gebieden in WildStar zijn erg afwisselend. Binnen één zone kun je bijvoorbeeld een met honing overgoten gebergte vinden, een fort gemaakt van staal beklimmen, door een grot met spinnen kruipen of kijken naar Cuboar (vierkante varkentjes) op een boerenlandschap. Ook heb je steeds de keuze uit twee verschillende gebieden om te bezoeken als je gaat levellen. Met een tweede personage hoef je dus niet alleen dezelfde gebieden te doorlopen.

De gebieden lijken soms helaas wel wat gedateerd. Zo nu en dan kom je wat vage, uitgerekte textures tegen of hele hoekige models, ook met alles op high. Andere gebieden zien er erg kaal uit en onderwater is het gewoon lelijk. Illium, de hoofdstad van de Dominion, is leeg, grafisch wat ondermaats, saai en doet een beetje denken aan het Noord-Koreaanse Pyongyang. Vooral als je nog eens kijkt naar de systeemvereisten is het een beetje teleurstellend.

WildStar

Is alles dan slecht? Nee! De personages en wezens in de game zijn echt prima met unieke ontwerpen, heel soepele animaties en scherpe textures. Alles beweegt zich heel vloeiend voort en de animaties stralen karakter uit. Grote monsters lopen dreigend rond, maar er zijn ook genoeg schattige kleine beestjes. De mounts zien er ook vet uit. Je hebt hoverboards, dino's, gigantische hamsterballen met een motor erin en nog veel meer. De effecten van aanvallen, en die in de omgevingen, zijn top.

Geweldige muziek

De gebieden hebben allemaal een bepaalde sfeer die wordt versterkt door de goede soundtrack. Actievolle muziek begint te spelen zodra je het gevecht aangaat met een vijand die weleens te sterk kan blijken. De ruïnes van de Eldan hebben een wat mysterieuzere, technologische track. Veel van de Exile-nummers hebben een cowboyachtige vibe. Er is enorm veel afwisseling in de soundtrack, maar toch past de muziek. Je hoeft niet een heel gebied lang te luisteren naar één nummer.

Ook de stemmen en geluiden zijn top. De game heeft geen uitgebreide voice-acting maar wel npc's die een aantal standaardteksten zeggen. De teksten en gesproken dialogen zijn niet hetzelfde waardoor je soms humoristische of vreemde situaties krijgt waarbij in de tekst hartelijk wordt bedankt voor al je hulp, terwijl de stem 'GET OUT OF HERE' tegen je krijst.