Hatoful Boyfriend

Daten met duiven is dramatischer dan je denkt.

Hatoful Boyfriend

Hatoful Boyfriend van Mediatonic is een remake van de gelijknamige game van mangatekenaar Hato Moa. Het doel is om zoveel mogelijk vogels van diverse pluimage te daten. Vol verwachting tik ik mijn naam in en vergeet ik even dat je als een vrouwelijk personage speelt. Na deze spontane geslachtsverandering ga ik door het leven als mevrouw Max en kom ik al snel terecht in een prestigieuze duivenschool: St. PigeoNation. Als mens. Blijkbaar ben ik ook de enige mens in de hele wereld.

Het belangrijkste voor mij is nu de liefde van mijn leven vinden, maar mijn menselijke opties zijn wat beperkt. Liefde is blind, dus het feit dat ik langer ben dan de gemiddelde vogel, geen snavel en geen veren heb is totaal geen probleem. Langzaam klik ik mijn weg langs alle dialogen. Ik volg wat wiskundelessen waarbij mijn intelligentie na drie lessen met 1600 procent is gestegen en heb ook nog eens geluk in de liefde. Denk ik.

Hatoful Boyfriend

Samen met mijn tortelduifje 'Yuuya' bezoek ik het park, een festival en koop ik een zakje bonen als cadeautje. Dat laatste schijnt dus heel romantisch te zijn. Na een, wederom, zeer romantische avond in het park, zeg ik mijn geliefde vaarwel. Ik keer terug naar mijn luxueuze grot, geniet van een kommetje Udon-soep, en al snel voel ik de eerste steek van liefde terwijl ik mijn ogen sluit.

Wacht, dat is geen liefde, dat is een mes! Ik ben dood! Dat dit kan in Nederland het schattige PigeoNation!

Totaal onverwacht word ik op gruwelijke wijze geliquideerd door een partij vogels die vindt dat ik niet snel genoeg het bed ben ingedoken met Yuuya. Gelukkig kan ik levend terugkeren, maar ik moet helemaal opnieuw beginnen. Er is een doorspoelknop in de game, waardoor ik snel andere keuzes kan maken. Kon ik maar de grote fouten in het echte leven zo oplossen!

Hatoful Boyfriend

Ik besluit deze keer iemand anders te daten. Ik kom steeds in exact dezelfde situaties terecht en krijg een sterk déjà vu-gevoel. Ook raak ik een aantal keren verliefd op een vogel waar ik eigenlijk helemaal niet mee wil daten, maar ach. Dat schijnt liefde te zijn. Wanneer het eindelijk is gelukt om de 'juiste' duif te versieren, raak ik betrokken in een plot wat regelrecht een horrorfilm in kan. Met alle 'NEE, DOE DAT NIET!'-momenten die daar natuurlijk bij horen, zoals in mijn eentje een duistere kelder binnenstappen. Niets is wat het lijkt in deze schattige game.

Twee uurtjes later heb ik een emotioneel verhaal over het verlies van geliefden meegemaakt, demonen verslagen en in Matrix-style een kogelregen ontweken. Ik speel nog een paar uurtjes door, date er lekker op los en eindig met mijn onthoofde apenkop in een pot. The end.

Hatoful Boyfriend

Okee...

Hatoful Boyfriend is een bizarre, grappige dating-sim. Het oogt heel onschuldig met het ietwat generieke stijltje en de pastelkleurtjes, en één vrolijk deuntje speelt bijna continu in de achtergrond. Het zou echter niet bij Devolver Digital passen als je niet onverwachts op gruwelijke wijze dood kan gaan.

Wil je met alle vogels daten, dan zul je zeker tientallen keren opnieuw moeten beginnen. Je kunt je vast voorstellen dat het wel erg repetitief wordt, totdat je op een ander bizar verhaal stuit tenminste. De dialogen zijn bij vlagen grappig en de verschillende verhaallijnen zijn toch nog best interessant. Het is jammer dat ze héél erg kort zijn en abrupt eindigen. Na zo'n vier of vijf uur spelen heb je waarschijnlijk alle eindes wel een keer langs zien komen.

Hatoful Boyfriend

Hatoful Boyfriend is veel leeswerk en je doet eigenlijk niets anders dan klikken en hier en daar een keuze maken. Het speelt dus weg als een standaard dating-sim. Niet jouw ding? Dan kun je deze game beter laten schieten. Hou je net zoveel van duiven als duifmeneer, of heb je gewoon een hele collectie aan vreemde spellen, laat deze vogel dan niet over het net vliegen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Bizar maar grappig - Valt snel in herhaling 6,5
+ Interessante verhaallijnen - Sterk wisselende duur verhalen