Train Fever

In het jaar 1850 komt een manager op een briljant idee: een transportbedrijf oprichten en miljoenen verdienen. Die manager, dat ben jij. Je begint met een paardenkar met wel twee horsepower en het is aan jou om te eindigen met een enorm netwerk van sporen, wegen en trambanen. 

Train Fever is een transportsimulator met duidelijke invloeden van games zoals OpenTTD. Je begint met een map waarop een aantal dorpjes en een boel grondstoffen staan. Het doel is om deze dorpjes te laten groeien. Dit doe je door ervoor te zorgen dat zij allerlei goederen binnenkrijgen. Maar voordat deze goederen gemaakt kunnen worden, moet je eerst een aantal grondstoffen met fabrieken verbinden. Een houtzagerij heeft bijvoorbeeld hout nodig voordat het iets kan produceren. En dat kan nog knap lastig worden, zeker wanneer hetgeen wat je nodig hebt in een of andere uithoek is verstopt. Tegelijkertijd moet je er ook voor zorgen dat je genoeg geld binnenkrijgt om het hoofd boven water te houden, anders is het 'game over'.

Train Fever

Je kunt doen wat je wil, maar het spel is erg lastig om te begrijpen wanneer je het voor het eerst opstart. Ten eerste is de tutorial aan het begin erg kort en legt het alleen de basis uit, zoals hoe je een bushalte neerzet. De rest zul je moeten uitvinden door zelf maar wat uit te proberen. Het slimste is om te beginnen met wat bushaltes, jouw busjes paardenkarren leveren namelijk relatief veel geld op in het begin. Dat is handig als je snel wat geld wil opsparen voor jouw eerste spoorlijn. 

Wanneer je genoeg geld hebt, kun je het beste een korte spoorlijn aanleggen. Het aanleggen lijkt op het eerste gezicht simpel, maar de game heeft wat eigenaardigheden waardoor het alsnog voor veel problemen kan zorgen. Je hebt geen 'undo'-knopje, dus elke fout die je maakt, kost geld. Bij gewone wegen is dat niet zo erg, maar spoor is heel erg duur. 

Train Fever

Kunnen wij het bouwen?

Met het bouwen kun je zelf kiezen of je een heel lang stuk weg of spoor neerlegt, of wat kleinere secties. Bij het eerste zorgt de game voor bruggetjes, tunneltjes en terreinaanpassingen wanneer het nodig is. Het is wel een stuk goedkoper om het zelf in kleinere stukjes te doen, zo bespaarde ik maar liefst 600.000 dollar door bijna hetzelfde stukje handmatig aan te leggen.

De eerdergenoemde eigenaardigheden duiken vaak op. Soms kun je zonder reden gewoon geen weg of spoor neerleggen. Soms moet je per se een tunnel bouwen in een minuscuul heuveltje. Of de game graaft gewoon een vallei. Als je maar één spoor hebt, maakt dat niet uit. Je krijgt echter snel problemen als je er een tweede naast wil leggen, of als je verschillende delen met elkaar wil verbinden. Vaak krijg je als melding dat de terreinhoogte niet klopt, waardoor je dus niets kunt bouwen op dat stukje. Dit kan snel frustrerend worden. Je kun niets terugdraaien en wanneer je het wegsloopt, verandert het terrein niet terug naar hoe het eerst was. Dit komt echt héél vaak voor, zelfs als er niets lijkt te mankeren aan het terrein.

Train Fever

Nou en of!

Als het dan toch gelukt is, moet je eerst een soort dienstregeling in elkaar zetten. In de game heten deze 'lines'. Dit werkt makkelijk: je selecteert de stations in de goede volgorde. De game rekent de snelste route uit. Nadat je de route hebt uitgestippeld, is het tijd om de voertuigen te kopen. Dit kun je doen bij een depot. Let wel even goed op het type voertuig dat je koopt: je kunt mensen bijvoorbeeld niet vervoeren met een goederentrein. De bussen en treinen verspreiden zich vanzelf, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat er constant een rijtje van vijf bussen achter elkaar aan rijdt. 

De voertuigen zijn grotendeels Zwitsers en Duits. Als je fan bent van andere voertuigen kan dit wat teleurstellend klinken, maar modders hebben al een boel treinen gemaakt die je zo kunt downloaden. Ook Nederlandse treinen en locomotieven zijn al te downloaden, dus nu kun jij ook mensen maandenlang laten wachten. 

Wanneer voertuigen oud zijn, waarschuwt de game je met een pop-up. Dit is ook het geval wanneer je nieuwe voertuigen krijgt. Je kunt niet op deze pop-ups klikken voor meer informatie, of om snel naar de plek te gaan waar het betreffende voertuig is. Hopelijk wordt dit later nog toegevoegd.

Train Fever

Duurt lang

De tijd in het spel gaat niet zo erg snel. Wanneer je het spel op de hoogste snelheid speelt, gaan er drie dagen voorbij in zo'n vijf seconden. Je hoeft niet zo snel allerlei voertuigen te vervangen omdat ze te oud zijn, maar het zorgt er ook voor dat het wat lang duurt voordat je nieuwe voertuigen erbij krijgt. Vooral in het begin komt er niet zo veel bij. Pas in de twintigste eeuw krijg je rap allerlei nieuwe bussen, trucks en treinen, en dat duurt toch zo'n vijf uur spelen op de hoogste snelheid. Het zou leuk zijn als er wat meer voertuigen bijkomen om ook de beginjaartjes in de game op te vullen. Op dit moment voelt de game daardoor leeg aan.

Nadat je het openbaar vervoer vorm hebt gegeven, zullen steden groeien. Als je het goed hebt gedaan tenminste. Hier en daar worden nieuwe huizen gebouwd en het wegennet breidt zich vanzelf uit. Tot 1920 bleven mijn straten grotendeels leeg, maar daarna kwamen er al snel hordes autootjes langs. Ook lopen er veel mensen rond. Je kunt klikken op een persoon en kijken wat ze aan het doen zijn. Alle personen hebben ook hun eigen huis, hun favoriete relaxplek en werklocatie. Je kunt er niet veel mee, maar het is een grappige toevoeging.

Train Fever voelt helaas snel doelloos aan. Je speelt een tijdje, krijgt op een bepaald jaartal één of meerdere nieuwe voertuigen, en dat is het wel zo'n beetje. Er zitten geen concurrenten in de game, dus jouw enige vijand is jouw portemonnee. 

Train Fever

Grotere steden maken

Om te zorgen dat steden écht gaan groeien en rijker worden, moet je ervoor zorgen dat goederen de stad binnenkomen. Deze goederen zijn bedoeld voor de industrie. Je kunt via het menu een optie kiezen om te zien hoe jouw dorpje is verdeeld in industriële, commerciële en residentiële stukken. Ook kun je de stromen van goederen zien. 

Voordat goederen worden geproduceerd, moet je grondstoffen verbinden met fabrieken. Je kunt bij elke fabriek zien wat ze nodig hebben. Met vrachtwagens of goederentreinen kun je deze grondstoffen leveren, waarna deze fabriek automatisch goederen gaat produceren. Hoe meer grondstoffen je levert, hoe meer goederen eruit komen. Als je nog geen vrachtwagens of treinen hebt die deze goederen naar de stad brengen, zullen deze goederen alsnog héél langzaam richting de stad gaan. Je verdient er dan geen geld aan.

Het is goed om even de tijd te nemen en te kijken waar deze stroom van goederen naartoe gaat. Zo kun je beter bepalen waar je het beste de goederen kunt laten lossen. Als je een plekje kiest wat iets te ver is, zul je zien dat goederen nog steeds langzaam zelf richting de stad gaan en niet in jouw vrachtwagens terechtkomen. Hier had echter ook wat uitleg bij gemogen zodat mensen het goederenvervoer kunnen snappen. 

Train Fever

Technisch net niet

Train Fever is eventjes leuk om te spelen, maar meer ook niet. Dit komt vooral door de technische mankementen en irritaties. Wanneer je een nieuw venstertje opent, komt deze terecht op een willekeurige plek op het scherm. Ook is het spel absurd zwaar. Het duurt erg lang om een map te laden en tijdens het spelen hapert de game vaak. Hoe verder je komt, hoe langzamer het spel begint te worden. Hoewel ik geen crashes heb meegemaakt, bleef de game een aantal keren voor een langere tijd hangen. De eerdergenoemde pop-ups laten het spel ook even haperen. Verder werkt het bouwen gewoon niet goed en is het menu contra-intuïtief.

Grafisch ziet de game er redelijk uit. Vooral de voertuigen zijn gedetailleerd. Het water ziet er mooi uit. Voor de rest oogt het wat grauwig en zijn de textures als je wat dichterbij komt wat wazig. Het is wel een beetje vreemd dat de game zoveel eist van een computer, want zo oogverblindend is het nou ook weer niet.

De muziek is prima en past goed in de game. Er zijn een behoorlijk aantal verschillende nummers en ze zijn perfect voor tijdens het bouwen.

Train Fever

Train Fever is het eigenlijk net niet. Het is voor korte tijd leuk, maar mist uitdaging en zodra het geld binnenstroomt, is het eigenlijk maar een beetje wachten op nieuwe voertuigen. De technische gebreken belemmeren het speelplezier en maken het op sommige momenten bijna onspeelbaar. Ook de problemen bij het bouwen kunnen zorgen voor de nodige frustratie. Voeg daarbij een gebrek aan uitleg toe, en je krijgt een middelmatige game.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
  • Bouwen is bevredigend, als het lukt
  • Muziek
  • Variatie in voertuigen
  • Veel technische mankementen
  • Bouwen werkt niet soepel
  • Geen 'undo'-knop
  • Menu en interface is bagger
5.5
Verkrijgbaar voor pc.