Gods Will Be Watching

Gods Will Be Watching wordt beschreven als een 'point-and-click thriller' waarin morele keuzes een centrale rol spelen. De game begon als een Ludum Dare-project, waarbij in twee dagen een game moest worden gemaakt die paste binnen het thema 'minimalism'. De game is nu verder ontwikkeld van één naar zeven scenario's. De goden keken echter niet mee toen deze game ontwikkeld werd en moraliteit is ver te zoeken. De game is het beste te vergelijken met een zielloze manager die dag in, dag uit hetzelfde hersenloze werk verricht.

Gods Will Be Watching

In Gods Will Be Watching neem je de rol in van sergeant Burden. Zijn naam is een verwijzing naar de lasten die hij moet dragen, namelijk het maken van keuzes die ernstige gevolgen kunnen hebben. Het universum wordt gedomineerd door het totalitaire Hollistic Empire. De terroristische organisatie Xenolifer strijdt tegen dit rijk en het lijkt erop dat ze van plan zijn een biologisch wapen in te zetten. Aan jou de taak om de terroristen tegen te houden.

Het verhaal wordt verteld door middel van tekst. Veel tekst. Het is niet al te best geschreven en zit daarbovenop ook vol met spelfoutjes. De game heeft een minimalistische pixelstijl, waaronder dus ook de tekst. Het is echter niet erg gemakkelijk om de lange dialogen te lezen door dit lettertype: sommige letters en getallen zijn lastig te onderscheiden. Het leest daarnaast niet makkelijk weg.

Gods Will Be Watching

Geluk en herhaling

Afijn, laten we beginnen met de scenario's. In het eerste level maak je kennis met sergeant Burden en zijn team. Terwijl een teamgenoot een computer hackt om informatie te stelen over het dodelijke virus Medusa, moet jij vier gijzelaars rustig houden, de bewaking op afstand houden en zorgen dat de veiligheidssystemen de hack niet tegenhouden. Acties voer je uit door op verschillende personages te klikken, waarna er een menu verschijnt waarin je kunt kiezen wat je wilt doen.

De eerste paar keren zul je ongetwijfeld falen en de kans is groot dat je dan ook geen flauw idee hebt wat je fout hebt gedaan. Pas na een aantal keren goed kijken, zie je dat er allerlei kleine aanwijzingen zijn. De gijzelaars kunnen lekker de benen strekken en zich comfortabel genoeg voelen om een ontsnappingspoging uit te voeren, of ze beginnen te trillen en janken. Aan hun lichaamshouding moet je kunnen aflezen hoe de personen zich voelen, niet alleen in het eerste scenario maar tijdens de hele game. Het is echter niet erg duidelijk en onnauwkeurig.

Gods Will Be Watching

Geluk speelt een grote rol. Soms verpest je het gewoon omdat de game het leuk vond om alle gijzelaars tegelijkertijd in actie te laten komen. Of omdat de bewaking alsnog besluit in te grijpen, terwijl je net daarvoor hebt gedreigd iemand neer te knallen. Ook in de volgende scenario's speelt geluk een rol. Zo krijg je in een martelscène te maken met Russian Roulette, waarbij je zomaar door je hoofd geknald kan worden. In een ander level moet je je weg zien te vinden in een willekeurig gegenereerde woestijn, waarbij je plotseling een vijandelijke basis kan tegenkomen waarmee het spel eindigt. Overigens snap ik het nut van dit level totaal niet, aangezien het ook voor het verhaal bijna niets betekent.

Als je eenmaal doorhebt hoe het spel werkt, kun je de geluksfactor enigszins beperken. Je weet wat je kunt verwachten en na een aantal keren verliezen, zul je waarschijnlijk weten welke keuzes je beter niet kunt maken om te overleven. Op dit punt wordt de game echter dodelijk saai. Er is absoluut geen sprake van een soort point-and-click adventure, wat je misschien verwacht wanneer je de beschrijving van de game leest. Je klikt continu door dezelfde menuutjes, krijgt dezelfde keuzes voor je kiezen en krijgt na verloop van tijd dezelfde dialogen. Er is geen spanning omdat je zo lang kunt nadenken over je keuze als je wil. Je herhaalt steeds dezelfde acties totdat het scenario eindelijk een keertje eindigt. Geloof me, de scenario's kunnen een aardig lange tijd doorgaan en dit wordt zeer vervelend en saai.

Gods Will Be Watching

Ben je bezig met een scenario en ga je tegen het einde dood? Dan mag je helemaal opnieuw beginnen. En als het even niet meezit, mag je ook gelijk alle dialogen nog handmatig skippen. Een optie om 'cutscenes' over te slaan zit er wel in, maar op de momenten dat ik dit wilde doen kon het niet.

Na elk level kun je zien wat andere spelers hebben gedaan. Je kunt bijvoorbeeld zien wie zij hebben opgeofferd tijdens een missie, wie het meest gemarteld werd of hoe vaak bepaalde keuzes werden gemaakt.

Moreel gewauwel

De game speelt meer weg als een soort manager waarin je alleen kijkt naar de cijfertjes zodat je kunt overleven. Je maakt geen morele keuzes. Waarschijnlijk zullen de meeste mensen in de game sterven omdat zij achterlijke besluiten namen, niet jij. Deze indiegame is een mooi voorbeeld van een game die denkt dat het fantastisch is, maar extreem pretentieus en belerend overkomt.

Het is lastig een ruk te geven om personages die je totaal niet kent, uitermate irritant zijn en verder ook niet uitgebreid geïntroduceerd worden. Het is al helemaal lastig om iets te geven om de gevolgen van jouw keuzes: 'dode' personages keren in het volgende level weer gelukkig en levend terug. Hoewel de sprites knap gemaakt zijn, helpt ook de stijl niet bepaald mee om een binding te krijgen met de personages.

Het verhaal van Gods Will Be Watching voelt aan als een B-actiefilm die een poging deed om er 'iets dieps en filosofisch' in te proppen en daar hard in faalde.

Gods Will Be Watching

Beeld en geluid

De muziek in de game is prima. Het klinkt als muziek uit retrogames en past goed bij de missies. Elk level kan gerust een uur of langer duren en de achtergronddeuntjes irriteerden niet, ondanks het vele herhalen. De graphics zijn 16-bit, minimalistisch om bij het thema van de Ludum Dare te passen, en het is knap gemaakt. Persoonlijk vind ik het niet erg prettig om naar te kijken, en zoals eerder genoemd is het gebruikte lettertype vervelend om te lezen. Er zit geen menu in de game waarin je settings kunt aanpassen, maar op Windows kun je het in ieder geval windowed spelen door ENTER + ALT te drukken.

Geen aanrader

Gods Will Be Watching kun je het beste laten liggen. Het verhaal is niet best, jouw keuzes hebben geen gevolgen voor de verloop van de game, het is 'moeilijk' omdat het voor een groot deel afhankelijk is van geluk, de moraliteit is ver te zoeken en de gameplay is niets meer dan hersenloos door menuutjes heen klikken. Verwacht geen point-and-click adventure en al helemaal geen 'thriller'.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Muziek - Erg saaie gameplay 2
  - Verhaal boeit niet