Depth Hunter: The Spearfishing Simulator

Gespeeld op pc
Binnenkort ook verkrijgbaar op Android, iOS, PlayStation 3 en Xbox 360

De zon schijnt en de lichtstralen weerspiegelen op het wateroppervlak. Ik ben gekleed in niets meer dan een zwembroek en gewapend met een speergeweer. Het is tijd om te gaan speervissen in Thailand in Depth Hunter: The Spearfishing Simulator van Biart.

Depth Hunter

Ik begin met een nieuw spel en word gelijk in de wateren van Zuid-Afrika gegooid. Het spel laat mij weten dat ik twee willekeurige vissen mag vangen. Op het eerste gezicht ziet het spel er niet geweldig uit: wazig en niet gedetailleerd. Maar zodra ik onderwater kom ontdek ik een schitterende wereld. Een school vissen zwemt om mij heen. Andere vissen schieten weg zodra ik bij ze in de buurt kom. Het voelt alsof ik ben beland in een aflevering van Planet Earth.

Het rif ziet er erg mooi uit. Veel kleurige planten groeien op het steen en kleine groepjes vissen komen zo nu en dan naar het rif toe om aan een plant te knabbelen. Eenmaal dichterbij gekomen zien met name de textures er iets minder goed uit maar dat is begrijpelijk voor een indie-ontwikkelaar met een beperkt budget. Dit maken ze overigens ruimschoots goed door de vele kleine details die zij in het rif hebben gestopt. Onder andere murenen (palingachtige vissen) zitten verstopt in holletjes in het rif. De randjes van modellen zien er wat rafelig uit maar tijdens het spelen was dit niet storend.

Depth HunterDepth Hunter

Engrish
Ik zie dan eindelijk een vis die ik wel wil vangen. Met een klik op de muis lanceer ik de speer maar ik mis. En nog een keer. En nog eens. Maar dan is het zo ver, de speer spiest een vis die op wonderbaarlijke wijze nog leeft. Is dit wel een simulator? Ik trek de lijn naar binnen, maar zodra het beestje begint tegen te stribbelen vertelt het spel mij dat ik de lijn moet laten vieren. Goedgelovig als ik ben doe ik dit en de vis is binnen twee seconden weg. Dit overkomt mij nog eens twee keer, totdat ik geen zin meer heb om te doen wat het spel zegt. Eindelijk haal ik mijn eerste vis binnen. Nu ik weet hoe het moet is het eigenlijk erg simpel.

De doelen en instructies in Depth Hunter zijn soms een beetje onduidelijk. Het Engels komt over alsof ze het door Babelfish hebben gehaald en er voor de rest niet meer naar hebben gekeken. Tijdens het vissen zelf zorgt dit niet voor problemen, maar er zijn ook twee andere dingen die je kunt doen: schatten zoeken en fotograferen. Vooral bij het fotograferen is het Engels niet erg duidelijk waardoor het lastig is om te vinden wat je moet fotograferen.

Over de controls overigens niets te klagen: het voelt echt alsof je onderwater zit en de besturing is soepel. Ik gebruikte een toetsenbord en muis maar het spel ondersteunt ook motion controllers zoals de Razer Hydra, Xbox Kinect en PlayStation Move.

Depth HunterDepth Hunter

Schatten en vrijheid
Zoals eerder gezegd zijn er drie soorten missies die je krijgt in het spel: vissen, fotograferen en schatten zoeken. Tijdens het vissen komen er rechts in het scherm plaatjes tevoorschijn van de vissen waarop je moet jagen. Het enige hulpmiddel dat je krijgt is een rondje dat aangeeft in welk gebied je moet kijken. Voor de rest moet je zelf blijven zoeken totdat je de goede vis ziet. Zodra je een vis te pakken hebt met je speer verschijnt de afstand tussen jou en de vis in beeld. Een balk bovenin het scherm laat de spanning zien op jouw lijn en speer. Als deze te hoog wordt, breekt de lijn en ontsnapt de vis. Door de lijn te laten vieren daalt de spanning.

Schatten zoeken is een leuke afwisseling als je een tijdje hebt gevist maar het is erg simpel. Schatten hebben vaak een andere kleur en zijn duidelijk te zien in het zand. Je hoeft daarnaast niet eens te kijken naar een schat: zolang je dicht bij een voorwerp staat kun je het oppakken. Wat wel storend is, is dat het beeld begint te schokken zodra je te dicht bij de grond of obstakels komt.

Depth HunterDepth Hunter

Fotograferen is ook redelijk simpel, vooral als je foto's moet maken van vissen. Zodra je foto's van een gebied moet maken wordt het al lastiger. Het lijkt erop dat Biart alleen bepaalde gebieden heeft aangewezen om foto's van te kunnen maken met een voorbepaald perspectief. In het scherm verschijnt een soort fotocamera layout met daarin een kwaliteitsmeter. Deze schiet op willekeurige momenten naar 50%, dan naar 90%, maar kan ook gelijk weer dalen naar 0%. Het deed mij een klein beetje denken aan Pokémon Snap maar dan minder goed.

Je kunt ook de Free Mode induiken. Hierin zijn er geen doelen en kun je zelf genieten van het uitzicht en doen wat je wilt. Foto's die je maakt worden opgeslagen en het is mogelijk om vanuit het spel ook achtergrondjes in te stellen. Het is een leuke toevoeging en hiermee kun je het spel snel oppakken en even een tijdje relaxen. Er zit ook een bibliotheek in het spel waar je naartoe kunt gaan om iets te lezen over alle vissen die je tegen kunt komen in het spel. Een kleine toevoeging, leuk maar voor de rest niets speciaals.

Depth HunterDepth Hunter

Rustgevend
Depth Hunter is leuk om te doen en voelde na een tijdje niet meer aan als een spel. Het was meer een soort virtuele vakantie om even bij te komen. De rustgevende muziek maakt dit helemaal compleet. Het is vooral rustige ambiance met hier en daar wat pianodeuntjes en belletjes. Na een paar missies verandert de muziek zodat het niet te repetitief wordt.

De geluiden van het water zelf en het voortbewegen klinken realistisch. Meeuwen zijn te horen wanneer je even wat lucht gaat happen. Een ding wat ik erg jammer vind, is het schelle alarm wanneer je zuurstofniveau te laag dreigt te worden. Ik had liever gezien dat de balk waarin je zuurstof wordt weergeven langzamerhand een andere kleur krijgt. Het geluid past voor mijn gevoel niet bij de rest van het spel.

Korte vakantie
Van Zuid-Afrika reis ik naar de Bahama's. Ik doe enkele missies en kijk er al naar uit om in Thailand te gaan vissen. Maar plotseling, na bijna vier uurtjes, ben ik klaar met de campaign. Er zijn maar twee levels met 25 missies om te voltooien. Het spel is erg kort. Voor mensen die niet geïnteresseerd zijn in de Free Mode zal er dan ook weinig reden zijn om het spel nog eens op te starten. Het derde level, Thailand, is beschikbaar in Free Mode en het is jammer dat ze hier geen missies aan hebben toegevoegd.

Zo komt mijn vakantie in Thailand dus ten einde. Fysiek en mentaal ben ik helemaal tot rust gekomen. Het is een spel dat leuk is voor mensen die interesse hebben in de zee, vissen of duiken. Grafisch ziet het er mooi uit maar de gameplay is te simpel en van korte duur. Verwacht geen realistische simulator, maar een spelletje waar je je even mee kunt vermaken.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Lekkere controls - Erg kort 6,5
+ Mooie omgevingen - Missies zijn te simpel