Senran Kagura Burst

Jetsers, tetten, of vul je favoriete synoniem in, ze zijn zo groot mogelijk. Senran Kagura Burst windt er geen doekjes om, of überhaupt kleding.

Header

Tijdens een vakantie een game spelen, aan zee of bij het zwembad, wordt wel vaker gedaan. Dus ook ik neem me voor om een handheldgame te reviewen terwijl ik lekker rondreis op een exotisch eiland. De dode uurtjes op het vliegveld en in het vliegtuig en zo af en toe even op het strand of zwembad na een hike of snorkelavontuur, moet toch kunnen? Toch geeft het spelen van Senran Kagura Burst je een ongemakkelijk gevoel. Wat als mensen even meekijken op je schermpje, krijg ik dan meteen de naam pervert? En denken mensen dan dat ik ze ook in gedachten uitkleed?

Senran Kagura Burst

Twee voor de prijs van een
Senran Kagura Burst
bestaat eigenlijk uit de twee games. In beide speel je met klasgenoten uit een geheime shinobi-opleiding. De ene lichting zit op een goede school, de andere op een kwaadaardige. Je volgt dezelfde rode draad in de games, maar vanuit verschillende perspectieven. Een missie is hack en slash door een 2D-gebied rennen en vijanden uitschakelen, het doet denken aan Double Dragon, maar dan met initieel vijf meiden en hun wapens (en andere pluspunten). Je kunt bizar lange combo's maken, en je hebt naar mate het spel vordert speciale moves die de tegenstander letterlijk in hun hemd laten staan. Als je het lukt om langs te enorme tieten te kijken, dan zit er nog een aardige vechtgame in.

Senran Kagura Burst

Twee ronde modi
Je kiest je goedbedeelde tiener en gaat door missies om de ontboezemingen van de meiden te leren kennen. Door verder te geraken in het verhaal speel je zijmissies vrij, die niets met het verhaal van doen hebben, maar vooral goed zijn voor ervaringspunten. Meer ervaring betekent meer levenspunten, betere en sterkere aanvallen en meer incasseringsvermogen. Bij de intro van elke missie kun je nog kiezen of je normaal of in frantic-modus wil spelen. Normaal begin je met al vrij verhullende kleding aan. Deze biedt extra bescherming en je kunt, na genoeg klappen te hebben uitgedeeld in een missie, veranderen in shinobi-vorm. Dat is een voordeel, want dan krijg je al je levenspunten weer terug en je krijgt sterke aanvallen tot je beschikking als je genoeg aanvalsmeter hebt opgebouwd. Een tweede leven en dan nog sterker ook.

Senran Kagura Burst

Frantic-modus is waar het duidelijk om draait in Senran Kagura Burst: grote borsten in bikini's. Je start meteen in shinobi-vorm en je lapje stof biedt weinig bescherming, dus boobslaps van tegenstanders komen extra hard aan. Je aanvallen zijn daarentegen extra sterk. In beide speelmodi zal schade zichtbaar worden door het verliezen van kleding. Naakt gaan ze net niet, maar de borsten gaan los in hun kooi hangen, met dank aan de boobfysics. Minder kleding betekent ook minder bescherming en dus minder incasseringsvermogen.

Om een leerling volledig te upgraden zul je moeten afwisselen, zodat ze van alle markten thuis is. Door normaal te spelen krijg je uiteindelijk bonussen aan je Yang-kant, door frantic te gaan krijg je bonussen aan je Yin-kant. En ja, als je beide gemaxed hebt, dan is het in balans en kun je voor het starten kiezen om in balans te vechten, zodat je de beste bonussen gecombineerd hebt.

Senran Kagura Burst

Ga voor de tietels
Echt lastig wordt het in Senran Kagura Burst niet om het verhaal van beide kanten uit te spelen, het wordt pas leuk als je je als doel stelt alle titels te halen. Je zult vele missies moeten herspelen om ze allemaal te verdienen. Door die titels te halen speel je extra kostuums vrij, zoals een strandlaken of een typische Japanse maid-pakje. Die pakjes kun je dan weer in de kleedkamer aan de dames geven, zodat ze in dat kostuum verder vechten. En dan is er de galerij. Daar kun je inzoomen op alle assets van de dames, maar er komen alleen leukere plaatjes vrij door de achievements te halen.

Repetietief
De achievement om bijvoorbeeld elke missie in frantic-modus uit te spelen is een lastige, of om alle missies in normal uit te spelen met een A-rank. Grinden wordt het om iedereen op maximaal niveau te krijgen en om per personage alle missies gedaan te hebben. Je ziet een missie minimaal zeven keer als je alles wil verzamelen. De game is dus enorm repetitief, en dat is jammer. De personages van de goede opleiding zijn dan ook niet heel verschillend qua speelstijl, terwijl dat bij de slechte kant veel beter uitgewerkt is. Waarom dit verschil zo enorm aanwezig is, is een raadsel. Hierdoor voelt de goede kant nog meer van hetzelfde, terwijl je daadwerkelijk een andere tactiek per dame moet gebruiken bij de slechte shinobi's.

Senran Kagura Burst
heeft weinig om het lijf, maar is toch vermakelijk op een bepaalde manier. Na zo'n zeventig uur heb ik alle twee de kanten volledig gehaald, met alle titels, kostuums en weet ik wat meer. Wil je alleen het verhaal doorspelen dan ben je in, pak ze allebei beet, twintig uur bezig. Het is simpele arcadevermaak, met flink wat knokwerk, maar helaas erg herhalend. Als er per personage echt verschillende missies waren en iedereen echt geheel verschillend speelde, dan was het al een stuk beter, nu voelt het vooral als verplichte grindfest aan.

Dat ik wel heb willen doen, omdat juist die achievements iets van uitdaging geven. Dat je na het uitspelen de verschillende filmpjes met eens soort van 'vrije' camera kunt bekijken, tja, daar komt dat perverse gevoel weer boven. Een typische Japanse actiegame, met het typische eeuwig herhalende levelen, waar Japanners schijnbaar dol op zijn. Een gezamenlijke liefhebberij blijven de borsten, al zal publieke schaamte zorgen dat je Senran Kagura Burst niet in het OV speelt.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Twee buiten proportionele

- Hopelijk kijkt niemand mee