Django Unchained

Django Unchained is een remake van het uit 1966 afkomstige werk van Sergio Corbucci, genaamd Django. Het jaar is 1858, twee jaar voor het uitbreken van de Amerikaanse Burgeroorlog, als de Duitse tandarts Dr. King Schultz (Oscarwinnaar Christoph Waltz) een groep slaven bevrijdt op weinig subtiele wijze. Django (Oscarwinnaar Jamie Foxx) is een van de slaven en sluit zich aan bij de schietgrage Schultz, die Django op zijn beurt de kneepjes van het vak leert.

django

Dr. Schultz zit achter de beruchte Brittle Brothers aan en Django is verkozen hem te helpen omdat hij weet hoe de broers eruit zien. Op zijn beurt helpt Dr. Schultz hem om zijn vrouw Broomhilda von Shaft (Kerry Washington) terug te vinden. Samen trekken ze door het uitgestrekte land, zij het door de woestijn of steppe bedekt met sneeuw, het voegt allemaal toe aan deze bijna drie uur durende ode aan de spaghettiwestern. Maar mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kunnen we onszelf ook nog te goed doen aan de soundtrack van de film. De meningen zijn nogal verdeeld over het feit dat er op bepaalde momenten in de film werd gekozen voor hiphop. Zo horen we RZA van Wu-Tang Clan voorbij komen, maar ook 2Pac en James Brown dragen postuum een steentje bij.

django dicaprio

De meningen over de soundtrack mogen dan verdeeld zijn, maar over een sterrencast valt niet te twisten. Sommige namen kennen we uit andere kaskrakers van Tarantino, denk aan Samuel L. Jackson en Christoph Waltz. De andere namen tillen de film alleen maar naar een nog hoger niveau, want als je Leonardo DiCaprio, Jamie Foxx en Kerry Washington in één adem kunt noemen met Quentin Tarantino dan mag je niet ontkennen dat hier een samenwerking van formaat is opgesteld. Het is weer eens wat anders van Tarantino, iets wat velen misschien nooit hadden verwacht toen hij ons 20 jaar geleden overrompelde met films als Pulp Fiction en Reservoir Dogs, maar Tarantino weet ons toch weer aangenaam te verbazen.

django samuel

Als extra materiaal is er een in memoriam te vinden ter ere van J. Michael Riva, de productieontwikkelaar van de film. Hij was verantwoordelijk voor de gekozen locaties en de manier waarop de sets werden vormgegeven. Riva probeerde heel duidelijk gebruik te maken van contrasten in de film. Zo zien we dat het personage Calvin Candie (DiCaprio) vaak gehuld gaat in bordeauxrode kleding en de kleur is ook veelvuldig terug te vinden in het interieur van zijn landhuis. Riva zag het personage van DiCaprio als de duivel en wilde dat door middel van gepast kleurgebruik laten zien. Contrasten zijn ook duidelijk zichtbaar bij de hoofdpersonages Django en Dr. Schultz, waar we op een gegeven moment een in blauw gehulde Django te paard voorbij zien draven.

django unchained
Django Unchained is, net als de andere films van Quentin Tarantino, een film die niet in de collectie van een filmliefhebber mag ontbreken. Hij zal je niet teleurstellen en is even tijdloos als de oude films van Tarantino.