CD: Kings of Leon - Because Of The Times

"I don't care what nobody says we're gonna have a baby. Taking off in a Coup deVille she's buckled up on navy. She don't care what her momma says no she's gonna have my baby"

Deze tekst komt uit de opener van het nieuwe album Because Of The Times van Kings Of Leon en is gelukkig totaal niet te vergelijken met de kinderwens van Natasha Beddingfield die in haar nieuwe single ook om baby'tjes schreeuwt. Kings Of Leon start de verse plaat met Knocked Up, het eerste nummer van de band dat boven de vijf minuten klokt. Bezwerende gitaarklanken, rollende drumroffels en de klaagzang van Caleb Followill zetten de toon meteen goed neer. Zuidelijke klanken, die dreiging met zich meedragen zoals ook Dave Eugene Edwards dat kan neerzetten. Donkere wolken stapelen zich op boven een desolate woestijn, het wachten is op de donder en bliksem die op één van de laatste bomen van het verlaten zandlandschap inslaat en deze smeulend achterlaat.

Dit onweer komt meteen bij het tweede nummer Charmer, waarin pijnlijke schreeuwen als bliksem inslaan en ondersteund worden door donder van vuige gitaarriffs en stuttende drums. Mooie overgangen zorgen voor de rust in de storm, maar de donderwolken komen dichterbij. Gitaarsolo's en doelgerichte baslijnen borrelen naar boven en voeren de spanning op tot het geschreeuw weer losbarst.

De vier familieleden Followill die deze band vormen (drie broers en een neef) hebben hun richtlijnen laten vieren voor dit album. De toenemende creatieve vrijheid leidde tot een licht veranderd geluid in vergelijking met voorgangers 'Aha Skake Heartbreaker' en 'Youth and Young Manhood'. De inhoudelijke verdeling was ook eerlijker ditmaal, ze hebben meer naar elkaars inbreng geluisterd voor deze opnamen. En dit pakt helemaal niet verkeerd uit. Because Of The Times is een intensieve plaat geworden, die zich in de krochten van je ziel nestelt. Calebs zang klinkt zo rauw en doeltreffend, het lijkt wel alsof hij zijn stembanden langs een rasp heeft gehaald en daarna nog een paar slokken petroleum heeft ingenomen. De afwisseling met zijn cleane zang zorgt voor de juiste balans. In die rustmomenten komen de gitaarriffs, drums en vibrerende baslijnen naar voren. Black Thumbnail is hier een perfect voorbeeld van en één van de vele hoogtepunten.

Kings Of Leon zijn muzikaal gegroeid en dit resulteert in een prachtschijfje dat klinkt alsof The Black Keys, Led Zeppelin, Woven Hand, The White Stripes en Dave Matthews band in een cementmolen zijn gegooid en het visceuze, snerpende mengsel dat overblijft, is gebruikt om een indrukwekkend sculptuur te maken gevuld met gedetailleerde schoonheid. Dit is een plaat die hoog in de eindlijsten gaat komen dit jaar. Absolute must have voor de (blues)rock liefhebbers. Kings Of Leon spelen dit jaar onder andere als voorprogramma van Pearl Jam in Nederland, gaat dat zien en koop in ieder geval deze plaat!

Label: RCA Records Releasedatum: 31 maart 2007