Wrath of the Titans

In 2010 ging de remake van 'Clash of the Titans' in première. De film werd niet erg enthousiast ontvangen. Het acteerwerk was matig, er zat geen diepte in de personages en ook niet in de film, ondanks de 3D. Vooral deze toevoeging zorgde voor veel geklaag. Het was duidelijk last-minute-werk en voegde weinig toe, behalve omzet aan de box office. Nu, twee jaar later, is bijna de gehele cast terug in 'Wrath of the Titans'. Ditmaal met een andere regisseur aan het roer. Hebben de makers geleerd van hun eerder gemaakte fouten?

WOTT Poster

Wrath of the Titans speelt zich tien jaar na de gebeurtenissen in 'Clash' af. Na de dood van zijn vrouw zorgt de zoon van Zeus, Perseus (Sam Worthington) alleen voor zijn zoon Helius. Hij heeft gezworen zich niet meer te bemoeien met de goden. Op een dag komt zijn vader Zeus (Liam Neeson) op bezoek en vertelt hem dat de kracht van de goden afneemt. Dit omdat men niet meer in de goden gelooft. Alles wat de goden hebben bereikt zal hiermee verdwijnen. Hierdoor zal de door hun gevangen genomen Kronos kunnen ontsnappen, samen met zijn titanen.

Hiermee is het volledige plot van de film samengevat. Dit wordt in de openingsscène door Liam Neeson opgedreund, maar Perseus wil er niets van weten, hij is er alleen voor zijn zoon. Maar in een droom ziet hij wat er gebeurt als hij niets doet, en ziet dat hijzelf en zijn zoon sterven. In de volgende scène vallen de eerste titanen het dorp aan (voor domme monsters wel erg toevallig dat ze in het dorpje van Perseus zitten) en Perseus pakt zijn zwaard weer op. Hierna begint een anderhalf uur durende aaneenschakeling van vage actiescènes, domme dialogen en handelingen van personages die uit het niets komen.

De zonen van Kronos (Zeus, Poseidon en Hades) hebben onderling ook strubbelingen. Zo heeft Hades (Ralph Fiennes) zich in het begin van de film bij Kronos aangesloten, zonder dat écht duidelijk wordt waarom. Hetzelfde geldt voor Ares, broer van Perseus, die samenspant met Hades, en zich tegen zijn vader keert. Binnen de film wordt niet verklaard waarom. Ook de Griekse koningin, Andromeda (Rosamund Pike) komt niet uit de verf en lijkt er alleen te zijn om een sterke vrouw in de film te stoppen. Ze zorgt alleen voor de eye-candy en een enkele seconde romantiek. Ook het benodige 'comic relief', wat bij een blockbuster van dit formaat hoort, zorgt voor meer irritatie dan dat het echt grappig is.

WOTT Screen 2

Bovenstaand geldt voor alle personages en de hele film. De acties die ze uitvoeren zijn zonder reden. Bij goden is dat nog tot daar aan toe, maar bij halfgoden en mensen mag je wel een logische verklaring verwachten. Er is dus geen enkele vorm van karakterontwikkeling. Enkel Bill Nighy als Hephaestus speelt een hele leuke bijrol. Helaas krijgt hij maar enkele minuten screentime.

Alle acteurs hebben duidelijk moeite met het script en kunnen zich moeilijk inleven. Hetzelfde zal gelden voor het bioscooppubliek. Doordat er na één scène al direct met de actie begonnen wordt, is er te weinig tijd om je in te kunnen leven in de personages en deze voor velen toch vreemde wereld. Hier slaat Wrath helaas volledig de plank mis. Er is wel een poging gedaan om een coherent verhaal te maken, maar het publiek laten meeleven zal niet lukken. Worthington is helaas ook nog niet van het niveau dat hij alleen de film kan dragen. De visual effects zijn gelukkig wel van hoogstaand niveau, maar kunnen de film slechts op een paar momenten interessant maken.

WOTT Screen 3

Bij deze film moet uiteraard de 3D ook worden besproken. Toen twee jaar geleden Clash geconverteerd uitkwam, kwamen er vele kritieken dat de 3D amper merkbaar was en niks toevoegde, behalve omzet aan de box office. Helaas hebben de producenten niet van hun fouten geleerd. Er is geprobeerd om meer diepte toe te voegen, maar de enige 3D effecten zijn vuurvonkjes, stof en rookwolken die digitaal op de voorgrond zijn toegevoegd. Op een paar mooie effecten in de 'money shots' na, krijgt de rest van de wereld maar weinig diepte.

Na het tegenvallende 'Clash', is 'Wrath of the Titans' helaas niet beter dan de vorige film. Een strijd tussen de goden zal een aardig spectaculaire film kunnen opleveren, maar het enige applaus wat deze film zal krijgen zal van mensen komen die blij zijn dat de film is afgelopen.