Tekken 3D: Prime Edition

Exclusief voor Nintendo 3DS

Nadat Team Ninja en Capcom met twee populaire vechtgames voor de Nintendo 3DS aankwam kon Namco Bandai niet achter blijven met hun eigen vechtserie, Tekken. Dus precies nadat de Nintendo 3DS haar eerste jaar viert verschijnt de eerste draagbare Tekken voor het appraatje, namelijk Tekken 3D: Prime Edition. De game biedt aspecten van Tekken 6 en Tag Tournament, en doet er voor de gein ook nog een 3D-film van Tekken bij. Is het voor de fans eindelijk weer genieten om met Paul en Jim Kazama te spelen of verdient dit spel een enkeltje vulkaan?

tekken

De toevoeging van de film lijkt gedaan om het gebrek aan content te maskeren. Nog nooit was er in een Tekken-game zo weinig boeiende content te vinden. De hoofdmode is 'Survival Mode', wat gewoon zo veel mogelijk potjes overleven is met één healthbar. Een Storymode of iets wat daarop lijkt is in de verste verte niet te vinden. Daarnaast biedt de game een quick play-optie aan wat gewoon zeven rondes overleven is en dat was het voor de persoon die in zijn eentje wil spelen. Uiteraard zit er ook een onlinemode bij welke te wensen over laat. Het zoeken naar een tegenstander duurt lang en in sommige potjes kom je behoorlijk veel lag tegen. Ook is het opmerkelijk dat je niet rustig een vechter kunt kiezen voor een wedstrijd via het net, je zit vast aan één gekozen knokbaas.

tekken

De game biedt dus weinig content en met de film willen ze iets unieks doen. Een 3D Tekken-film is uiteraard een garantie voor succes, toch? Laat ik het er maar op houden dat de kwaliteit van de film er mooi uitziet. De vraag is namelijk wie er in godsnaam een Tekken-film wil gaan kijken en wie dat ooit wil doen op zijn 3DS. Heel wellicht zijn er wat fans die uitkeken naar de dag dat dit kon gebeuren, maar de rest kan dit achterwege laten. De film is, zoals je heel misschien al had verwacht, zeer matig en het scherm van de 3DS is te klein om er ook maar van te kunnen genieten.

tekken

Natuurlijk draait de game niet om al de extra gamemodi en wat voor externe content erbij zit, maar om de main gameplay, namelijk het knokken. Met 41 vechters is de Tekken-franchise goed aanwezig. Het is een grote lijst met vechters en ze voelen allemaal vertrouwd aan. De game ziet er mooi uit, draait te allen tijde (ook met 3D aan) op 60 frames per seconde en de 3D-functies zijn gaaf. Helaas merk je wel dat de Tekken-games zijn beste tijd hebben gehad. Of de game nou iets minder lekker speelt dan zijn grote broertjes is de vraag, maar wanneer je dit spel vergelijkt met toppers op de 3DS zoals Dead or Alive: Dimensions en Super Street Fighter IV dan is dit gewoon te stroef en te oubollig geworden. De combo’s zijn voor het gemak geplaatst op het onderste touchscreen die je met een druk op de knop kunt activeren. Dit was ook geval bij Dead or Alive en dit is handig voor nieuwkomers, maar te sloom voor ervaren vechters.

Conclusie:
Tekken 3D: Prime Edition is niet zo ‘Prime’ als je zou wensen. De game heeft bijzonder weinig content en het enige waar er wel genoeg van aanwezig zijn is de collectie vechters. Het spel biedt gewoon veel te weinig voor de volle mep die je ervoor moet betalen. Weinig gamemodi die tevens ook te saai zijn om meer dan twee keer te worden gespeeld. Er zit dan nog de film bij, maar alleen de drie individuen die fan zijn van de Tekken-films zullen hier blij mee zijn. Het vechten werkt aardig, maar de gameplay van deze fightinggame is gewoon te stroef geworden, het is nooit met zijn tijd mee gegaan. Tekken 3D: Prime Edition is de derde grote vechtgame op de 3DS, maar duidelijk ook de minste, het is een titel die je, zelfs als Tekken-fan, lekker in de schappen moet laten liggen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Grafisch mooi - Te weinig content 4
+ Genoeg fighters - Gameplay is ouderwets