Blu-ray: The Shinjuku Incident

Wanneer de verloofde van tractorreparateur Tietou (Jackie Chan) naar Japan vertrekt en niks meer van zich laat horen, besluit hij naar haar op zoek te gaan. Onderweg naar Japan verliest hij zijn papieren, en is hij genoodzaakt samen met andere Chinese illegalen rotklusjes op te knappen voor een mager loontje. Tot hij per toeval het leven van Yakuza-baas Eguchi (Masaya Katô, Brother) redt en als beloning een district van Tokyo onder zijn hoede krijgt.

The Shinjuku Incident (Blu-ray)

Tietou doet zijn best zijn district op een rechtvaardige en eervolle manier te beheren. Hij verliest echter al snel de controle over zijn eigen bendeleden, bij wie de snelle promotie van kruimeldieven naar echte gangsters naar hun hoofd begint te stijgen. Vooral zijn voorheen zo zachtaardige neef Jie, beschadigd en verbitterd door verschillende gewelddadige aanvaringen met concurrerende bendes, is niet te stoppen. Wat volgt is een serie conflicten tussen de verschillende bendes in de wijk Shinjuku, waarbij Tietou en zijn handlangers worden geholpen door onder andere een politieagent en een escort-dame van wie hij beide ook het leven heeft gered.

Het is al gauw duidelijk dat dit een ander slag film is dan we gewend zijn van Jackie Chan, die de film ook produceerde. Na een oeuvre aan kung-fu films en actiekomedies begint zijn leeftijd duidelijk zijn rolkeuze te beinvloeden. In The Shinjuku Incident speelt hij deze keer niet zozeer de rol van vechtersbaas, als wel de spil waar de actie en geweld omheen draaien. De film is voornamelijk een drama, met een aantal stevige actiescènes.

The Shinjuku Incident (still)

Het is daarom wat onwennig om Chan als sullig ventje door Tokyo te zien lopen, niet in staat iets te doen tegen het geweld dat om hem heen plaatsvindt. Wanneer hij escortdame Lily (Bingbing Fan, Flashpoint) in elkaar geslagen ziet worden schiet hij haar te hulp door op Charlie Chaplin-achtige wijze met een stok om zich heen te meppen tot de belagers zijn verdwenen. In de meeste actiescènes houdt hij zich verder afzijdig, en zijn het zijn handlangers en concurrenten die vooral in de tweede helft van de film moeten zorgen voor de echte actie, wat ze gelukkig prima afgaat.

Bij gebrek aan actie van Chans kant is hij nu vooral aangewezen op zijn acteerprestaties. Ook hierin knalt hij niet bepaald van het scherm, waardoor de film constant in de middenmoot blijft hangen. Daarbij helpt het niet dat de karakters veelal oppervlakkig zijn, en een aantal plot-elementen wat geforceerd lijken. Juist daar waar de film zich had kunnen richten op hoe een groepje illegale kruimeldieven zich ontwikkelt tot een voltallige bende, wordt een grote kans gemist.

The Shinjuku Incident (still)

Het karakter dat zich nog het meest ontwikkelt in de film is neef Jie, die van lieve jongen die alleen maar kastanjes wil verkopen verandert in meedogenloos bendelid. Helaas gaat zijn transformatie zo snel dat juist het interessante gedeelte hiervan, de overgangsperiode, wat onderbelicht blijft. Het feit dat Tietou van maarliefst drie verschillende mensen per toeval het leven redt is wat ongeloofwaardig, en de overeenkomst tussen de slotscène en een andere belangrijke scène komt geforceerd over.

Kortom: het is duidelijk dat Chan een andere richting probeert in te slaan, maar hij moet hier nog wel even op oefenen. Hij zou niet de eerste acteur zijn die op latere leeftijd nog fatsoenlijk leert acteren (John Travolta bijvoorbeeld) maar hij heeft nog wel het één en ander te leren. In de tussentijd is The Shinjuku Incident een prima ogende film met een paar fatsoenlijke actiescènes, maar helaas een tekortschietend plot, weinig karakterontwikkeling en een acteur die nog niet helemaal gewend is aan zijn nieuwe soort rol. Voor een film die volgens Chan zelf "meer drama dan actie" is, is dat gewoon niet voldoende.

De blu-ray had helaas geen extra's.