iPhone Games: Tiny Wings, Pix 'n Love Rush & Karoshi

Het aanbod aan games op de mobiele markt is immens aan het groeien. Kleine spelletjes voor kleine bedragen die miljoenen mensen bezig houden, maar ook kleine spelletjes voor kleine bedragen die onopgemerkt verschijnen maar zeker ook de aandacht verdienen. In deze editie van de maandelijks terugkerende rubriek waarin we enkele games voor de iPhone onder handen nemen bekijken wij Tiny Wings, Pix 'n Rush Love en Karoshi.

iphone

Tiny Wings
Prijs: € 0,79

De populairste spelletjes in de App Store bestaan altijd uit hele simpele concepten. Spelletjes die je snel kunt oppakken en waar weinig handelingen in voor komen, maar toch verslavend werken. Na games als Cut The Rope en Angry Birds is er nu weer zo'n spel, Tiny Wings genaamd. Het concept is weer behoorlijk simpel: je speelt als een kuikentje die van het zonlicht houdt. Om ervoor te zorgen dat je zo veel mogelijk zonlicht op je kleine vleugeltjes krijgt moet je als een speer door het leven 'vliegen'.

De gameplay werkt ook weer door middel van het drukken op het scherm met één vinger. Het landschap waarin je speelt bestaat uit op- en afdalingen en het is aan de speler de taak om hier zo gestroomlijnd doorheen te komen. Door met je vinger op het scherm te drukken gaat het kuikentje glijden, dit doe je bij de afdalingen, wanneer je omhoog gaat laat je je vinger los en maakt het kuikentje een kleine sprong. Hierdoor ga je zo snel mogelijk door het level heen en zorg je ervoor dat de nacht ver achter je blijft. Wanneer je te sloom gaat haalt de nacht je in en is het tijd om weer te gaan slapen, waardoor je beurt voorbij is.

Een echt doel heeft dit spel niet, je moet zo lang mogelijk ‘overleven', maar het gaat natuurlijk om de high-score die je kunt halen. Elke keer als je eventjes een minuutje hebt pak je dit spel op om je high-score te verbeteren. Hierdoor is dit weer een heerlijk klein spelletje die in de App Store te vinden is, maar het is helaas niet heel erg verslavend. De gameplay is niet echt interessant genoeg om elke keer je iPhone op te pakken en dit spel te spelen. De eerste paar keren dat je dit speelt wil je steeds meer, maar dat neemt helaas met de tijd steeds meer af.

Score:

tiny wings

Pix 'n Love Rush
Prijs: € 0,79

Vanaf het moment dat je Pix 'n Love Rush opstart ben je verliefd. De retro-look en al die lieve en leuke pixels werken als drugs op de hersenen van een gamer. Pix 'n Love Rush is een sidescrolling shooter waarin het alleen maar gaat om muntjes te verzamelen. Hierin word je lastig gevallen door de tijd, vijanden en voorwerpen die je niet mag oppakken.

Dit klinkt als een spel uit 1990 en zo ziet het er ook uit. De achtergronden zijn zo gekopieerd uit Pong, Super Mario en talloze andere retrogames. Het chiptune geluid klinkt heerlijk en past zich altijd aan de omgeving aan. Pix 'n Love Rush bestaat in het begin uit één speelbare gamemode, de ‘5 Minutes Mode'. Het is de bedoeling om in vijf minuten alle mogelijke muntjes in de honderden levels te pakken. Hoe meer muntjes je pakt, hoe hoger je score wordt en dit bepaald ook direct in welke ‘setting' je komt. Wanneer je in de eerste paar minuten alle muntjes pakt kom je in een grafische stijl terecht die helemaal op de oude GameBoy lijkt, dit is dus daadwerkelijk iets om voor te strijden.

Om de andere gamemodes vrij te spelen, zoals een Infinite Mode en Cursed Rush, moet je eerst een behoorlijke goede score halen in de ‘5 Minutes Mode', wat pittig is. Dit spel is behoorlijk aan de moeilijke kant, maar het werkt dankzij de goede gameplay en de heerlijke graphics ziekelijk verslavend. Je wil zo graag de andere modes vrijspelen dat je zomaar tien keer achter elkaar de normale mode speelt. Wanneer het dan ook eindelijk lukt om de andere gamemodes vrij te spelen kom je erachter dat je nog lang niet klaar bent met Pix 'n Love Rush. Een van de betere spellen die er te vinden is in de App Store, en van de belofte dat de makers met nóg meer gratis gamemodes aankomen slaat mijn retro-hart direct op hol.

Score:

pix n love

Karoshi
Prijs: € 0,79

Karoshi is een typisch platform/puzzelspel met een twist, het is namelijk de bedoeling om dood te gaan. Karoshi is een man die zich nogal verveelt op zijn werk en daarom naar allerlei manieren in zijn hoofd zoekt om dood te gaan. In de tussentijd dat de beste man denkt aan de manieren om dood te gaan, mag de speler die momenten ook echt waar maken.

In elk level staan bepaalde objecten waaraan je dood kan gaan, zoals exploderende dozen, ijzeren punten en elektriciteitsplatforms. Helaas voor Karoshi zijn deze plekken altijd net iets te lastig te bereiken en is het dus puzzelen geblazen om dood te gaan. Het spel ziet er net zoals Pix 'n Love Rush prachtig uit door zijn retrolook, alles ziet er blokkerig uit en ook hier komen de chiptunes-bliepjes weer je oordopjes uit galmen. De puzzels zelf zijn behoorlijk lastig, in de eerste paar levels gaat het doden van jezelf behoorlijk gemakkelijk, maar wanneer je level tien bent gepasseerd moeten je hersenen ook echt aan het werk worden gezet. Met meer dan 50 levels heeft Karoshi genoeg inhoud voor iedere puzzelaar, want het is ook gewoon een game die alles goed doet. De puzzels zijn soms net iets té lastig, waardoor het voor de casual gamer -zoals veel iPhone-bezitters- soms net iets te pittig kan zijn.

Score:

karoshi