Theater: Schudden - Noorderzon

Emiel de Jong en Noël van Santen ontmoetten elkaar op de toneelschool op de middelbare school. Samen hebben ze in 1994 meegedaan aan het Groninger Studenten Cabaret Festival en Cameretten met de naam Schudden voor Gebruik. Op beide festivals werden er prijzen in de wacht gesleept. Een jaar na de festivals zijn ze beter bekend onder de huidige naam Schudden. Na het veelgeprezen programma Ruis zijn ze nu terug in de theaters met Noorderzon, een tragikomisch programma.

Noorderzon is een theatervoorstelling die hoofdzakelijk gaat over afscheid nemen en een nieuwe weg inslaan. Het decor bevat eigenlijk alleen maar koffers. In elke koffer zit in feite een ander verhaal, een verhaal dat met behulp van de koffer verteld wordt. Je eigen fantasie wordt dus goed op de proef gesteld, want in de ene scène is de koffer een laptop en even later verandert deze, samen met een paar andere koffers, in een vrouw. Fantasie in optima forma.

Eigenlijk is de voorstelling verdeeld in kleine scènes van maximaal tien minuten. In het begin zorgt dat voor verwarring, doordat er snel gewisseld wordt van scène. Maar al snel wen je aan het hoge tempo en is het eigenlijk wel verfrissend dat het iedere keer weer iets anders is. Behalve natuurlijk de koffer, deze blijft altijd in de schijnwerpers. Duidelijk is dat het duo niet alleen gefocust is op de humor, maar ook op het verhaal. Emoties wisselen elkaar snel af en dat is een kunst op zich.

Het valt misschien nog het best te vergelijken met een goede combinatie tussen mime en slapstick. Meestal zijn de woorden ondergeschikt aan de gebeurtenissen. Toch zijn de teksten altijd doeltreffend: ontroerend én humoristisch. Even lijkt het alsof alle scènes weinig samenhang met elkaar hebben, maar het einde maakt het goed en zorgt voor een goede afronding.

De voorstelling Noorderzon garandeert absoluut een leuk avondje uit. Het is geen simpel vermaak, maar humor met een serieus tintje. Je fantasie wordt flink getest door de koffers die vele vormen aan nemen. In het begin lijken de scènes onsamenhangend, maar daar raak je al snel aan gewend. Elk gedeelte heeft weer zijn eigen charme en zijn eigen verhaal. De voorstelling is een achtbaan van emoties (en verhalen) en laat je heen en weer schudden tussen ontroering en humor.

Gezien op: 21 januari     Theater: De Meervaart te Amsterdam
Theaterimpresariaat: Hekwerk Theaterproducties