Red Dead Redemption: Undead Nightmare

Blunderbuss, Boombait en epsiche paarden
Nu we de ontbrekende zaken in Undead Nightmare hebben besproken, is het nu weer tijd voor de toevoegingen, te beginnen met de wapens van John. Zombies vereisen een andere aanpak dan het westerse tuig uit de oorspronkelijke games. Dekking zoeken zal je vrij weinig nut hebben, want de zombies zijn van de directe confrontatie en komen liever naar je toe dan dat ze vanuit dekking naar je kijken. Dit betekent dat je in Undead Nightmare veel in beweging zal zijn of op plekken moet komen die de zombies niet kunnen bereiken. Gelukkig heeft John enkele handige trucjes voor een snelle afrekening met tuig dat te dichtbij komt; de blunderbuss. De blunderbuss laat zombies met één schot volledig uit elkaar spatten en kan gevuld worden met de lichaamsdelen van zombies.

John zal zijn wapens dit keer tevens gebruiken om flinke klappen uit te delen een zombies die te dichtbij staan om meteen neer te schieten. Gebruik je de blunderbuss, dan zal hij deze heel subtiel onder de rottende kin van de zombie zetten. Naast de blunderbuss heeft John ook speciale Zombie Bait en een exploderende variant; Boom Bait. Deze voor zombies lekker ruikende smurrie trekt ze aan en knalt uit elkaar zodra er een groepje zombies omheen staat. Zombies zijn tevens in de fik te zetten dankzij een fakkel. Heb je, zoals je vrijwel altijd mee zal maken, meerdere zombies om je heen, dan is de fakkel vrij nutteloos.

De gehele wereld is geïnfecteerd, dus niet alleen de mensen, maar ook de dieren. Dit betekent dat je naast het aanbod aan menselijke zombies ook ondode wolven, puma's en beren tegen zal komen. Naast een grafische make-over zijn de diertjes weinig veranderd, maar het helpt goed mee aan het algehele effect dat Undead Nightmare neer wilt zetten. De dieren die wel aanzienlijk veranderen door de infectie, zijn de paarden. Schiet je je paard neer en blaas je twee minuten later op je vingers, dan zal je vergezeld worden door je neergeschoten paard, met de nodige aanpassingen op het gebied van zichtbaar vlees en bot. Ondode paarden hebben een ongelimiteerd uithoudingsvermogen maar zijn een stuk lastiger te besturen. Je bent beter af met de vier mythische paarden in de game. Deze paarden hebben zo hun eigen vaardigheden, zoals het doen exploderen van zombiehoofden en het in vuur en vlam zetten van hun vlees. Deze paarden temmen en gebruiken voor een mooi ritje door de ondode wereld van Undead Nightmare is een groot plezier.

Multiplayer
Undead Nightmare heeft ook een hoop te bieden op het multiplayer gebied, er doen twee nieuwe modes hun entree, Undead Overrun en Landgrab. Undead overrun is te vergelijken met de Horde mode in Gears of War. Er komen vlagen van zombies op jou en je medespelers af, die je binnen een bepaalde tijd moet afmaken. Sounds easy enough? Er zitten wel wat haken en ogen aan, je hebt namelijk beperkte munitie die je moet bijvullen door het openmaken van grafkisten. Er is één grafkist per ronde, maar deze verdwijnt weer als je te veel zombies hebt vermoord voordat je de grafkist open hebt gemaakt, bovendien zullen de meeste zombies zich de grafkist bevinden. Het is dus een must om samen te werken met je medespelers, om zo toch de grafkist open te krijgen. Deze mode is erg verslavend voor je het weet ben je anderhalf uur verder en heb je 3 speelsessies gedaan. Het niveau ligt hoog maar de uitdaging is leuk, het moment dat de zombies teveel worden of de tijd te kort wordt zal vroeg of laat komen, maar je zal jezelf wel pushen om dan toch nog zoveel mogelijk zombies af te maken. Het viel op dat het oude gezegde 'gedeelde smart is halve smart' bij dit speltype wel opgaat, het is leuker om met veel mensen te spelen, maar het maakt het ook makkelijker om langer te overleven. Deze toevoeging is erg cool en zal heel wat leuke game uren opleveren.

Landgrab is een onderdeel van de free-roam gameplay en heeft niet per se iets met zombies te maken, desalniettemin is het wel een leuk spelletje. Je kan het vergelijken met Domination en bij elke first-person shooter. Je kan een stukje land tot de jouwe benoemen en dit moet je dan verdedigen. Des te meer mensen het stukje land willen hebben des te meer XP kan er verdient kan worden. Er leek in het begin niet veel aan, aangezien iedereen zijn eigen ding deed in de free-roam wereld en het niemand wat kon schelen dat ik een stukje land wilde hebben. Op een gegeven moment zagen de medespelers mijn puntenaantal groeien en wilde daar ook in meedelen, toen ontstond er een ware oorlog in het dorpje waar ik het land had toegeeigend. Iedereen schoot elkaar neer om maar het stukje land maar lang genoeg te kunnen vasthouden voor de overwinning. Hoewel dit soms frustrerend kan zijn, is het ook enorm leuk. Je gaat echt heel hard je best doen iedereen te slim af te zijn en die punten de jouwe te maken. Wederom is dit een leuke toevoeging die het spelen en wachten op andere spelers waard is.

Rockstar Games laat zien dat het weet hoe DLC zou moeten zijn. Niks geen skins voor belachelijk hoge prijzen, niks geen extra maps die al in de oorspronkelijke game zouden moeten zitten. Red Dead Redemption: Undead Nightmare is een volledig nieuwe singleplayer-ervaring met nieuwe elementen zonder de gameplay van Red Dead Redemption in de eer aan te tasten. Voor tien euro of 800MS is dit DLC die je als fan van de game niet kunt laten liggen. Eind november komt de game tevens in de winkels als stand alone in combinatie met de andere DLC voor Red Dead Redemption, maar daar ga je natuurlijk niet op zitten wachten!

Cijfer
+ Zombies
- Wel wéér zombies
9,5
+ Alles uit de oorspronkelijke game

Wil jij één van de tien t-shirts van Red Dead Redemption: Undead Nightmare winnen die wij weg mogen geven? Daar hoef je niet veel voor te doen. Kies één van je favoriete personen (dit kan een familielid zijn, of een redactielid, een vriend(in) of een beroemdheid, wat je maar kunt verzinnen) en geef aan wat voor een unieke krachten deze persoon als zombie zou krijgen, en zet dit in een reactie bij deze review. Meedoen kan tot en met 5 november!