Red Dead Redemption: Undead Nightmare

Stefan (Nebo)

Verkrijgbaar op de Xbox 360 en PlayStation 3.

Red Dead Redemption: Undead Nightmare is de eerste DLC voor Red Dead Redemption voor de liefhebbers van de singleplayer. De in mei verschenen game kende al enkele uitbreidingen voor de multiplayer, maar nu kunnen gamers weer een aantal uurtjes alleen doorbrengen in de door zombies overlopen wereld van Red Dead Redemption. Is deze DLC de moeite waard of ten dode opgeschreven?

Zombies in het wilde westen?
Zombies in een western-game; waar komt deze plaag vandaan? Het begint allemaal op een donkere stormachtige avond, wanneer John Marston terugkomt op zijn ranch bij zijn vrouw Abigail en zijn zoon Jack. Zijn trouwe vriend en hulp op de ranch Uncle is alleen nergens te bekennen, overtuigd dat hij wel een schuilplaats heeft gevonden, gaat het gezin naar bed. Ze worden 's nachts worden ze wakker door herrie die van buiten komt. Uncle is een zombie geworden en valt Jack en Abigail aan. John is net te laat terug van het pakken van zijn wapen en maakt bij aankomst Uncle een kopje kleiner. Hij bind Abigail en Jack vast, trekt de wijde wereld in op zoek naar een tegengif en gaat verhaal halen bij zijn oude vrienden.

Westerse anarchie
Om meteen met de deur in huis te vallen: Undead Nightmare biedt ruim zes uur aan nieuwe singleplayer-content en dan hebben we het enkel over de hoofdmissies. John zal tijdens zijn zoektocht naar een geneesmiddel over de gehele oorspronkelijke map van Red Dead Redemption dwalen en is het duidelijk te zien dat de infectie overal heerst. De missies zullen voornamelijk bestaan uit het helpen overleven van de niet geïnfecteerden en het uitroeien van zombies op kerkhoven. De meer inspiratievolle en humoristische missies zal je tegenkomen buiten het hoofdverhaal en het is ook zeker de moeite om niet in één keer door de hoofdlijn heen te knallen. Neem rustig de tijd en je zal alles meekrijgen wat Undead Nightmare te bieden heeft.

Dorpjes en nederzettingen worden overspoeld door zombies. Deze plekken worden op de kaart aangegeven met een vraagteken en het is aan jou de taak om hier alle zombies uit te roeien. Je krijgt hierbij hulp van de lokale bevolking die op de daken is geklommen om zich te verdedigen en je kunt dozen met munitie openen om hen extra vuurkracht te verschaffen. Het is echter leuker en tevens gemakkelijker om gewoon zelf een mooi aantal headshots uit te delen om de dorpjes te ontdoen van de zombies. Deze groepen zombies zullen aan het begin van de game voornamelijk bestaan uit het standaard aanbod; zombies die traag op je af komen lopen maar ook niet vies zijn voor een stukje rennen. Later kom je ook de iets gevaarlijkere zombies tegen; dikzakken die genadeloos op je af sprinten en je omver beuken en zombies die je maar al te graag willen voorzien van een laagje maaginhoud.

Undead Nightmare haalt een paar opties uit de oorspronkelijke game weg. Het maken van een kampvuurtje om zo je game te saven en te reizen naar verschillende locaties kan niet meer. Kamperen in de woestijn is natuurlijk ook niet zo veilig met al die zombies om je heen. In plaats daarvan kun je saven in dorpjes die je hebt ontdaan van de zombies en kun je vanaf hier tevens reizen naar andere veilige locaties. Dorpjes worden helaas meer dan eens opnieuw overladen door zombies, dus het is aan jou de taak om zo nu en dan weer met je wapens te zwaaien. Het welbekende roem- en eersysteem is ook verwijderd. Een welkome verademing gezien je nu in een wereld rondloopt waar het ieder voor zich is en je zo nu en dan niet geïnfecteerde mensen neer wilt schieten voor een paar luttele kogels voor je shotgun. Dit maakt de random gebeurtenissen ook een stuk leuker. Help je de arme stakker die zojuist een zombie aan een touw heeft gebonden, of bind je hem vast en leg je hem binnen het bereik van de zombie neer? Geen aangetaste roem of eer: heerlijk!