CD: Sungrazer - Sungrazer

Sungrazers zijn een astronomisch fenomeen, waarbij een komeet vlak langs de zon scheert. Kleine kometen overleven dit vaak niet. Een opkomend bandje uit Limburg draagt eveneens de naam Sungrazer, wat tevens de naam van hun debuut is. Met slechts drie man sterk en de grote aanzuigende werking van de commerciële-eenheidsworstendraaier die aan ze trekt is nu de vraag.. gaat dit komeetje het redden?

Stoner rock. Psychedelische klanken. Een vleugje Queens of the Stone Age. Winnaar van de 'Nu of Nooit' wedstrijd dit jaar en dus opener op Pinkpop. Dit alles en meer is Sungrazer. Hun circa 36 minuten durende debuutalbum telt vijf nummers die het niveau van een gelegenheidsprojectje ver overstijgen.

De drie jonge mannen brengen geluiden te horen waarbij je de lichten wil dimmen, achterover wil leunen in een zitzak en een joint wil doorgeven. Het is de repeterende jam klank die we kennen van grootheden als The Doors en de Grateful Dead. Hoe zeer de Pinkpop opening ze ook gegund is, eigenlijk is het geen band voor een groot podium op klaarlichte dag. Het is een bandje dat net als het kosmisch fenomeen af en toe langs die enorme zon moet schieten om zich dan weer in het donker te begeven. Rokerige kroegen, kleine intieme zalen.

Gaan ze het redden? Als ze blijven doen wat ze nu doen zeker. Niet buigen voor Top 40 succesjes van maximaal vier minuten. Nee, gewoon lekker nummers blijven maken zoals het acht minuten lange  deinende 'If' of het dromerige zeven minuten durende 'Mountain Dusk'. Alles is zo als het moet, het klopt gewoon. Muziek om de muziek. Mannen, het succes is jullie van harte gegund, maar laat het je niet verblinden.

Links

De MySpace Pagina van Sungrazer
Het FOK!-Muziekforum