Demo-maandag: ArseA

Muziek is meer dan de som van objectief beoordeelbare technische kwaliteit. Dat is natuurlijk een open deur. Het is echter een goede realisatie wanneer er geluid uit je boxen komt waarvan je in eerste instantie denkt 'hè, dit klinkt niet helemaal lekker', maar waar je een half uur later nog geboeid naar zit te luisteren. Met een overvloed aan genres wordt er wel eens gegrapt dat er eigenlijk maar twee echte genres zijn: goed en slecht. Toch is er een derde, namelijk het 'ik-luister-nu-al-een-tijdje-en-vind-het-fascinerend-maar-geen-idee-waarom-genre'. Dat gevoel wekt ArseA op.

De Italiaanse thrash en experimental metal band van maar liefst zes leden probeert vol passie wat aandacht te krijgen in Nederland en FOK! is uiteraard niet te beroerd om voor wat publiciteit te zorgen. Ze hebben al op het Sloveense festival Metalcamp gestaan, dus dat geeft ze alvast wat credits. Op hun MySpace-pagina geven ze als invloeden onder andere Meshuggah, wat een favoriet van ondergetekende is. Ik kan je meteen vertellen, ik hoor het er niet in. Dat geldt ook voor andere genoemde invloeden als Korn en Dream Theater. Misschien is er iets mis gegaan in de vertaling, want wat bijvoorbeeld inspirerend werkt voor de techniek van de individule artiesten, hoeft nog niet door te klinken in de daadwerkelijke muziek die de band als collectief uitbrengt.

Hoe klinkt het dan wel? Het instrumentarium is behoorlijk krachtig, duidelijk is dat de mannen van tempo houden. De vocalen zijn echter verbazend rustig en trekken de nummers ietwat uit balans. Het voelt alsof de gitaren, bas en drum tegengehouden worden door de stem. Het is lastig te zeggen of de zang tegen een plafond aanzit of dat er gewoon niet genoeg durf achter zit om helemaal los te gaan. De zang is niet slecht, het dikke accent heeft zelfs een bepaalde charme, zoals bij het refreinzinnetje '...and I feel like a warrior' in 'Algorithm of Life'.

Is het slecht? Nee. Is het goed? Lastig te zeggen. Zoals al eerder opgemerkt wekt het een bepaalde fascinatie op. Het voelt als een rare vrijpartij. Het is zoeken naar een hoogtepunt waarbij de zang het ritme van de instrumenten oppikt en vol los gaat. Het is ergens onbevredigend dat een dergelijk 'oorgasme' niet komt. Nu is seks zonder klaarkomen beter dan helemaal geen seks en een beetje vrijen kan zeker ook heel aangenaam zijn, maar als het éven kan dan toch graag mèt, natuurlijk.

Genoeg over seks. Hoe zit het met de teksten? De Italianen zingen in het Engels en van een dergelijke beslissing zou je mogen verwachten dat het gepaard gaan met correcte zinnen. Helaas. Tenenkrommend. We quoten uit het nummer 'Unhoped For':

"In a cold night of feast…
You found exhausted your life.
You believe to do a wager only and then go away…
Because every times the other loosed ... aren't you!"

Owwwkee. Waarom zingen die lieve schatten niet gewoon in hun moerstaal? Waarom laten ze niet iemand met een iets meer verstand van de Engelse taal even de teksten nalopen? Jammer. Het ontstijgt zeker het niveau van een hobbybandje en de passie voor het spelen bruist live vast nog meer de pan uit dan op deze demo, maar willen ze écht internationaal een kans maken moeten ze toch nog wat aan het geheel schaven en schuren.

Tracklist

1. Over My Dream
2. Algorithm of Life