CD: Blondie - Blondie Singles Collection 1977-1982

Blondie is sentiment. Blondie is leuk en goed en bijzonder. Pioniers in de Amerikaanse punkrock en newwave scene van de midjaren zeventig. Grofweg kent de band twee grote tijdsperiodes: die van de oprichting in 1975 tot de ontbinding in 1982 en die van de reunie in 1997 tot nu. De Blondie Singles Collection beslaat deze eerste periode en kan met het oog op de vele hits niet anders dan veelbelovend zijn.

Dat veelbelovende wordt waargemaakt. Met een totaal van maar liefst 39 nummers, verspreidt over twee cd's. Hier zitten wel enkele dubbele tracks tussen van verschillende versies, maar dat is juist wel leuk. Niet àlle singles uit de eerste Blondie periode zijn echter aanwezig op dit dubbel-album. 'The Hardest Part' mist bijvoorbeeld, hoewel dat wellicht te verklaren is door dat deze single alleen in de VS is uitgekomen en daar slechtst op de 84e plek in de top 100 is gekomen. Bovendien staat de andere single van het album Eat to the Beat, 'Union City Blues', wel gewoon netjes op dit schijfje.

Een andere kanttekening is dat dit niet bepaald het eerste compilatie-album is van Blondie. Een blik op de discografie leert ons dat er sinds 1981 maar liefst 13(!) van zijn uitgekomen. Noemenswaardig is onder andere 'Atomic - The Very Best of Blondie' die platinum behaald heeft in de UK. Ook dat was een dubbel album, hoewel de tweede cd uit remixen bestond.

Vanaf deze maand ligt dus het 14e overzichtswerk in de schappen. Het is een mooi historisch overzicht en een aanrader voor mensen die nog niks van Blondie hebben. Voor hen die al wel verzamelalbums bezitten is dit wellicht een wat overbodiger werk, hoewel het als op zichzelf staande dubbel cd alleraardigst is uitgevoerd. Gewoon aanschaffen en hopen dat de platenmaatschappij klaar is met het uitmelken van het legendarische fenomeen Blondie.

Tracklist
CD1
01. Rip Her To Shreds