Wii Fit Plus

Doe je liever serieuzere activiteiten? Dan heb je aan Wii Fit Plus ook een goede. Alle spier- en yogaoefeningen die in Wii Fit zaten zijn aanwezig, inclusief een hele lading nieuwe oefeningen. Deze oefeningen variëren van het simpelweg rustig ademhalen terwijl je armen in de lucht gestoken zijn, tot het doen van buikspieroefeningen waarbij enkel je voeten zo nu en dan op de Balanceboard gezet worden. De game houdt netjes je score bij en het is mogelijk om de intensiteit van de oefeningen te verhogen om het aan je eigen niveau aan te passen. De game houdt aan de hand van grafieken bij hoe je er voor staat en geeft tips voor verbeteringen. De game kan nu tot tien jaar gegevens bewaren, dus de game kan ook mee op de lange termijn.

Wii Fit Plus heeft enkele leuke toevoegingen ten opzichte van zijn voorganger. Zo is het mogelijk om je kat of hond op de Balanceboard te zetten, om zo in een grafiek weer te geven hoe het gewicht van je huisdier zich verhoudt tegen de tijd. Niet de meest belangrijke toevoeging, maar het zijn kleine dingetjes waar sommigen ongetwijfeld gebruik van zullen maken. De belangrijkste verbetering is de mogelijkheid tot het uitgebreid samenstellen van een workout. De game heeft enkele vooraf ingestelde programma\'s die gebaseerd zijn op verschillende spiergroepen en principes, maar het is ook mogelijk om deze activiteiten naar hartelust te combineren, door simpelweg een lijst van oefeningen te maken die achter elkaar gestart worden. Onder in het menu zie je hoeveel tijd de door jou samengestelde lijst zal innemen. Bovendien houdt de game bij hoeveel calorieën je verbrandt. Dit doet de game aan de hand van een zogenaamde MET-score. Elke activiteit heeft een bepaalde MET-score die vermenigvuldigd wordt met de duur van de activiteit en met het gewicht van de speler. De uitkomst is een grove schatting van de hoeveelheid verbrande calorieën. Door een dagelijks doel in te stellen van het aantal calorieën dat je wilt verbranden houdt de game exact bij hoeveel je nog moet trainen om je doel te bereiken.

De menustructuur is strak en overzichtelijk. De spier- en yogaoefeningen worden nog altijd gedaan met een vrouwelijke of mannelijke instructeur die de oefeningen voordoet. De game kent hetzelfde eenvoudige kleurenschema tijdens deze oefeningen: de instructeur is wit met grijs haar, en er zijn slechts een paar gekleurde vlakken aanwezig. De spelletjes waarin de Mii\'s een hoofdrol spelen zijn daarentegen ontzettend vrolijk gekleurd. In spelletjes op het strand rennen er vrolijk Mii\'s rond en ook tijdens het joggen of fietsen is het parkje druk bezocht. Het is alleen erg jammer dat de game grafisch nog altijd erg ver achterligt. Er is weinig detail te bekennen en de hoeveelheid polygonen is zo nu en dan om te huilen. Hoewel een game als Wii Fit Plus niet draait om baanbrekende graphics is het toch een gemiste kans. Het oog wil ook wat toch? Met het geluid zit het gelukkig iets beter. De instructeurs praten duidelijk (al bewegen hun monden niet) en de game zit vol met vrolijke muziek. Sommige geluidseffecten worden op den duur wel eentonig, maar dat kan ik de game niet te zwaar aanrekenen.

Wii Fit Plus heeft ook enkele multiplayer-opties. In totaal zijn er negen spelletjes die met meerdere spelers te spelen zijn, maar niet tegelijkertijd. In plaats daarvan hoeven spelers niet helemaal terug in het menu om met een andere Mii te spelen, zie je de ghost van anderen op het obstakelparkour en andere leuke extra\'s. Het is zonde dat het nog altijd niet mogelijk is om meerdere Balanceboards aan te sluiten om zo iets actiever bezig te zijn met de multiplayer-opties.