Wii Fit Plus

Vorig jaar introduceerde Nintendo het Wii Balanceboard. Het weegschaal-achtige apparaat was in staat om te meten waar er druk werd gezet, en dat stelde Nintendo in staat om allerlei leuk spelletjes te maken. De Balanceboard kwam gebundeld met Wii Fit, een game waarin een dagelijkse workout centraal staat. De game werd goed onthaald vanwege de vernieuwende manier van spelen, maar bleek bij velen al snel stof te vangen zodra de nieuwigheid er vanaf was. Eind oktober komt Nintendo met Wii Fit Plus, dus ging ik langs bij Nintendo voor een uitgebreide speelsessie. Of Nintendo daadwerkelijk verbeteringen doorgevoerd heeft, of dat het een simpele manier van snel geld verdienen is lees je hier.

Bij het opstarten kom ik in een behoorlijk overzichtelijk menu terecht. Hier is het mogelijk om de Mii te kiezen waarmee gespeeld gaat worden, zijn meerdere grafiekjes aan te vragen en kan natuurlijk de soort training gekozen worden. Het eerste dat ik deed, was het bekijken van de nieuwe spelletjes die Wii Fit Plus te bieden heeft. De yoga- en spieroefeningen waren voor mij namelijk niet de reden om Wii Fit te kopen, en het gebrek aan spelletjes met de Mii\'s zorgden ervoor dat ik het Balanceboard al snel onder de tafel schoof. Wii Fit Plus bevat ruim vijftien nieuwe spelletjes van deze categorie. Ik zal ze niet allemaal bespreken maar zal licht schijnen op een paar spelletjes die erg leuk waren. Het eerste spelletje maakte erg leuk gebruik van de combinatie tussen de Wii-controller en het Balanceboard. Op het scherm zijn een paar planken te zien die ofwel gekanteld kunnen worden met de controller ofwel door naar een kant te leunen op de Balanceboard. Ondertussen rollen er balletjes in verschillende kleuren naar beneden, en het is aan de speler de taak om deze balletjes in de pijp met dezelfde kleur te krijgen. Deze game vereist aardig wat skills en is erg verslavend.

Een tweede spelletje die bij mij erg in de smaak viel is het spelletje waarin vliegen centraal staat. Nadat de Mii in een kippenpak gehezen is, is het de bedoeling om door middel van vleugelbewegingen van platform naar platform te vliegen om punten te scoren. Deze platformen zijn een soort van doelwitten waarbij zo centraal mogelijk landen meer punten oplevert. De vleugelbewegingen en het naar voren, naar achteren en naar de zijkanten leunen worden erg goed vertaald naar de bewegingen op het scherm. Ik was zelf erg actief aan het zwaaien met mijn armen en merkte dat het behoorlijk wat energie kostte en dat vooral mijn triceps niet te spreken was over dit spelletje.

De derde game waar ik meerdere malen bij terugkwam was het skateboarden. In dit spelletje is het de bedoeling om de Balanceboard een kwartslag te draaien, zodat spelers met hun zij naar het scherm staan. Afzetten doe je door simpelweg je voet achter de Balanceboard te plaatsen, sturen doe je door naar voren en naar achter te leunen, springen doe je door je benen te strekken en dat is eigenlijk alles wat je moet weten. Het is de kunst om over zo veel mogelijk blauwe balkjes op de grond, op schansen en over verhogingen heen te skateboarden. Na de bovenstaande, inspannende activiteiten was het tijd om een rustig spelletje te proberen. Ik moest zo stil mogelijk in de kleermakerszit op de Balanceboard gaan zitten terwijl ik naar een kaars op het scherm keek. Bij de kleinste beweging begon het vlammetje te wiebelen en ging hij uit, waarna het spel over is. De kunst is dan ook om je niet te veroeren. Makkelijker gezegd dan gedaan, want op de achtergrond word je lastig gevallen door het geluid van krakend hout waar iemand over heen loopt of rent om je af te leiden. Ik geef bij deze aan dat ik, wanneer ik echt op de balanceboard zat en niet de grond raakte, slechts 52 seconden stil wist te zitten. Kan jij het beter?