Valkyria Chronicles

Als je het squad samengesteld hebt kun je de personages trainen. Met tijdens veldslagen verzamelde ervaringspunten kun je de verschillende klasses in je squad trainen. Dit doe je per klasse waardoor alle personages in je squad van hetzelfde level zijn. Dan nog heeft elk personage meer of minder hitpoints dan elk ander personage, waardoor ze langer op de been blijven dan andere personages of juist niet. Naast het trainen van klasses zijn ook de wapens en de tank te upgraden. Van elke klasse kun je van tijd tot tijd een verbeterde versie van het gebruikte wapen kopen, naarmate het verhaal vordert. De tank kun je bewapenen met extra armor of verbeteren van de kanonnen op de tank. Qua opties voor je tank ben je echter beperkt tot een twaalftal slots die opgevuld kunnen worden met opties die één of meerdere slots in beslag nemen.

De veldslagen zelf vond ik wat weg hebben van het alom bekende Stratego: je begint met het plaatsen van de personages op het speelveld. Vervolgens kies je een personage van een bepaalde klasse op een bepaalde plek en voert daarna een actie uit met het personage. De ene klasse kan verder lopen dan de andere klasse en elke klasse kan op zijn beurt weer schade toebrengen aan andere klasses. De veldslagen zelf begin je met het selecteren van de personages die je in je veldslag wilt gebruiken. Hierbij dien je rekening te houden met wat je kunt verwachten volgens het verhaal. Als men het in het verhaal heeft over dat er bijvoorbeeld mogelijk mijnen in het veld liggen dan moet je de veldslag ook echt niet beginnen zonder dat één van je Engineers meedoet aan de veldslag, anders kun je het waarschijnlijk wel vergeten. Na het plaatsen van de personages begint de veldslag. Tijdens de Command Phase zie je op een kaart een schematisch bovenaanzicht hoe de veldslag er op dat moment voor staat. Je selecteert een personage op de kaart, waarna je in de Action Phase komt. Tijdens deze fase bestuur je het personage in third person aanzicht. Tijdens het besturen van het personage kun je lopen, rennen, wegduiken achter zandzakken, tijgeren door hoog gras en vervolgens richten op je tegenstander om deze voor zijn knar te schieten. Extra moeilijkheid hierbij is dat tegenstanders terugschieten wanneer ze de kans hebben en dat ze moeilijker dood te schieten zijn als ze verscholen zitten achter zandzakken. Daarnaast kun je maar een bepaalde afstand lopend afleggen en per Action Phase slechts één keer aanvallen. Na de Action Phase kom je weer in de Command Phase en selecteer je weer een personage totdat je Command Points op zijn, waarna de beurt overgaat naar de Eastern European Alliance en hetzelfde gebeurt, maar dan bij de tegenpartij. Ik kan wel door blijven gaan en veel meer vertellen over de werking van de gameplay, maar er moet ook nog wat te ontdekken zijn tijdens het spelen van Valkyria Chronicles na het lezen van deze review.

Op de muziek in Valkyria Chronicles is niets aan te merken. De muziek past eigenlijk altijd goed bij het moment en heb ik nergens als vervelend aanwezig opgemerkt. Tijdens het vertellen van de verhaal-episodes was de muziek op de achtergrond een prima aanvulling op het verhaal op de voorgrond. Tijdens de gevechten zelf hoef je geen extreme geluidseffecten te verwachten. Het geluid van de wapens voldoet, maar klinkt niet zo professioneel als de gemiddelde shooter. Het scheelt dat dit ook niet nodig is. Het had echter iets beter uitgewerkt kunnen worden, net als de gesproken teksten. Het is net of je soms kleine kinderen hoort praten tijdens de gesproken teksten. Misschien ligt dit aan het Japanse sausje dat over de game gegoten is.