Valkyria Chronicles

Veel games hebben de Tweede Wereldoorlog als onderwerp. Zo ook Valkyria Chronicles, alleen wel heel anders verpakt dan je in eerste instantie zou verwachten van een game met dit onderwerp. Valkyria Chronicles ziet er namelijk niet uit als een game met dit onderwerp, je zou qua looks eerder een Japanse fantasygame verwachten. Verder is het ook geen RTS of shooter maar eerder een combinatie van beide, maar daar kom ik later in deze review op terug.

Het eerste dat opvalt in Valkyria Chronicles zijn de graphics. Deze zijn anders dan je tot op heden in welke game dan ook gezien hebt. Het is net alsof de game geschilderd is met waterverf en de belijning met potlood getekend is. Overal in de game – tijdens de gevechten, in de verschillende cutscenes, in boek-modus, noem maar op – komt deze grafische stijl terug. Het komt in elk geval erg relaxed over op deze manier.

Tijdens het spelen van deze game wordt een verhaal verteld vanuit een boek. Het verhaal is erg belangrijk voor de beleving van de game. Zonder dit verhaal is de game overigens ook stukken minder interessant. Ik ga echter helemaal niets verklappen van het verhaal in deze game, behalve datgene waarmee het start. Het verhaal speelt zich af in de jaren dertig in Gallia. Twee grootmachten op het continent raken met elkaar in oorlog doordat de Eastern European Alliance het neutrale Gallia binnenvalt. Het verhaal begint met de nietsvermoedende Welkin die zijn geboortestad Bruhl bezoekt en aangehouden wordt door onder andere Alicia. Achteraf blijkt dit een misverstand te zijn en wordt Welkin niet gevangen genomen. Op dat moment wordt Bruhl binnengevallen door de Eastern European Alliance en rollen de twee hoofdrolspelers vanzelf in deze oorlog. Bruhl valt uiteindelijk, waarna het spel pas echt begint. Tijdens de game blader je dus door een boek en speel je verschillende episodes per hoofdstuk. De ene episode vertelt alleen een stuk verhaal en in andere episodes moet je zelf aan de slag om veldslagen te voeren.

Naarmate het verhaal van Valkyria Chronicles vordert wordt de game beter. Je krijgt meer opties zoals toegang tot je hoofdkwartier en het spelen van skirmish veldslagen. Skirmish veldslagen speel je naast het verhaal en naarmate het verhaal vordert krijg je toegang tot meerdere skirmish veldslagen. Dit zijn overigens altijd veldslagen die je eerder in het verhaal gespeeld hebt. De gameplay is verder verdeeld in drie belangrijke gedeeltes. Je begint met het samenstellen van je squad. Je squad bestaat in eerste instantie uit maximaal twintig soldaten uit verschillende klasses. Je hebt vijf klasses tot je beschikking: Scouts die het slagveld verkennen, Shocktroopers die snel veel schade aan infanterie toe kunnen brengen, Lancers die schade aan tanks toebrengen, Snipers die van afstand infanterie uit kunnen schakelen en Engineers die munitie van andere soldaten in je squad aanvullen en bijvoorbeeld mijnen onschadelijk maken. Wilkin en de tank die hij bestuurt zijn eigenlijk een klasse apart. Wilkin is squadleider, dus je zit sowieso aan hem vast, inclusief zijn Edelweiss. De rest van het squad samenstellen is wat gecompliceerder dan dat. Elk personage die je kunt selecteren voor je squad heeft bepaalde eigenschappen die gevechten kunnen beïnvloeden. Zo zijn er personages die bepaalde allergieën of voorkeuren hebben waardoor ze op bepaalde terreinen slechter of beter presteren. Verder kun je denken aan een voorkeur of afkeer van mannen of vrouwen waardoor ze beter of slechter kunnen presteren in gezelschap van het betreffende geslacht. Tot slot heeft eigenlijk elk personage enkele andere personages die ze graag mogen. Je doet er dus verstandig aan om personages die elkaar mogen op elkaar af te stemmen.