Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars

Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-cars is een mond vol en dat is dan ook meteen het eerste dat opvalt aan deze game. Mogelijk zijn jullie bekend met Top Gear. Een televisieprogramma over auto’s van de BBC dat al jaren uitgezonden wordt en net zo lang al verschrikkelijk veel kijkers trekt. Toen Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-cars een half jaar terug aangekondigd werd moest ik meteen denken aan het Engelse autoprogramma dat al eens eerder een dergelijk concept liet zien. Een soort voetbal met auto’s. Veel simpeler is het niet uit te leggen.

Het concept is simpel: twee partijen, twee goals, één arena en één bal. De ene partij dient de bal in de goal van de andere partij te planten. Dit zijn de ingrediënten van Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-cars als je de minigames niet meerekent. Daarom allereerst de minigames. De game kent veel minigames, waarbij je moet denken aan het spelen van een normale wedstrijd met in plaats van een bal een houten kist of in plaats van een normale bal een bal met een vertragende zone om de bal heen. Ook aardig waren de minigames waarbij je moet keepen en dus zorgen dat de door kanonnen afgeschoten ballen niet in de goal terecht komen. Niet alle minigames hebben ballen in het spel, iets anders dat je bijvoorbeeld kunt doen is zoveel mogelijk auto’s van de tegenpartij aan stukken rijden.

Het aan stukken rijden van tegenstanders kan door een bepaalde tijd je boost te gebruiken. Hierdoor krijg je een soort vlammen achter je autootje en krijg je een boost zonder dat je de boost-meter verbruikt. Naast boosten is het nodig dat je veel springt in de game aangezien de bal stuitert en je die toch moet zien te raken. Handig daarbij is om het springen en boosten te combineren waardoor je jezelf snel door de lucht kunt verplaatsen. Al dit soort technieken kun je leren in verschillende tutorials die Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-cars kent, net als waar je de bal moet raken en hoe je de bal kunt blokkeren.

Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-cars kent naast minigames en tutorials een single player toernooimodus, een online- en een offline multiplayer. In de single player toernooimodus ga je van makkelijk tot moeilijk steeds nieuwe uitdagingen aan. Het idee is dat je steeds wint waarbij de moeilijkheidsgraad van de tegenstanders hoger wordt naarmate je verder komt. In hetzelfde tempo veranderen de arena’s van een soort gymzaal tot bijvoorbeeld een zanderige ondergrond waarop het heel anders rijdt. Wel krijg je steeds meer zaken waar je rekening mee dient te houden. De offline multiplayer is een verademing. Je kunt met maximaal vier spelers split screen tegen elkaar spelen. Dit biedt absoluut enkele uren vermaak. Met twee vrienden heb ik een avond doorgebracht en Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-cars eigenlijk voor de lol even aangezet vanwege de offline multiplayer. Bleek dus dikke fun te zijn, omdat je elkaar ook hoort spelen zeg maar en dat als je met z\'n allen naar de bal rijdt en springt het altijd pret is. Overigens is het totaal niet storend als de schermen kleiner zijn, alles is nog steeds goed te zien om fijn te kunnen spelen. De online multiplayer heeft echter veel meer opties. Je kunt kiezen uit 1 tegen 1, 2 tegen 2, 3 tegen 3 en 4 tegen 4. Je hebt verder de keuze uit verschillende arena’s waarin je speelt. Jammer van de online multiplayer is overigens wel dat je de anderen niet hoort spelen, maar dat is iets wat je maar op de koop toe moet nemen. Lastig tijdens het online spelen was wel dat ik heel erg veel last had van disconnects (vrij wel in elke game één of twee keer), wat ik bij andere games absoluut niet heb. Waar dit precies door komt weet ik niet, in elk geval ligt het niet aan de internetverbinding die voortdurend up geweest is.

De graphics in Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-cars zien er echt prima uit. Eigenlijk is er niets aan te merken op de graphics, maar als er commentaar gegeven moet worden dan zou je kunnen zeggen dat je het gras had willen zien bewegen of zand zien opstuiven. De lichtval in de game is prima in orde en de arena’s voelen prima aan qua sfeer. Apart is wel dat het geluid nauwelijks aanwezig lijkt te zijn. Het is er wel, alleen hoor je voornamelijk geluidseffecten en nauwelijks achtergrondmuziek. De muziek en geluiden vallen echter helemaal niet op tijdens het spelen en dat je nauwelijks achtergrondmuziek hoort stoort totaal niet tijdens het spelen. Een werkelijk prachtige vinding in de game is de mogelijkheid om replays van gespeelde wedstrijden op te slaan. Dat is op zichzelf niet zo bijzonder, maar wel dat je deze reviews vanuit de game kunt uploaden naar YouTube of op kunt slaan op je PlayStation 3 zodat je ze kunt bekijken zonder de game opgestart te hebben. Onderstaande video is direct vanuit de game naar YouTube verstuurd. Jammer detail is hoe je ziet dat aan het eind van de opname het opnemen vastliep en het beeld dus niet verder ging.

YouTube video geüpload vanuit de game zelf...