Maelstrom

Water, ijs, vuur en aarde
Zoals eerder beschreven kunnen de twee menselijke rassen terraformen. Dit is een essentieel onderdeel van het spel, want door terraformen kan je diep water vermijden. Mensen hebben namelijk de nare eigenschap om in water te verdrinken, en tevens verzinnen zij vaak wapens die simpelweg niet onderwater kunnen functioneren. Zo ook in Maelstrom; water is vaak veelvuldig aanwezig en is schadelijk voor de menselijke voertuigen en gebouwen. Zwemmende soldaten zijn ook langzamer dan op het land en kunnen zichzelf niet verdedigen in het water. De enige die echt profijt van (diep) water hebben zijn de Hai-Genti, water regenereert de Hai-Genti units en zij kunnen ook sneller in water bewegen dan op het land. Ook kunnen Hai-Genti water vervuilen zodat het Hai-Genti nog beter regenereert en mensen nog erger schaadt. In Maelstrom draait het net zo vaak om de strijd tussen water en aarde als tussen mens en alien.
De mensheid is niet alleen afhankelijk van terraforming om zo dijken en bruggen over water te bouwen. Zo kunnen de Ascention soldaten uitrusten met cryo-beams. Deze cryo beams bevriezen alles in hun pad, dus ook water. Het moge duidelijk zijn dat zwemmende Hai-Genti en mensen het niet aangenaam vinden om gereduceerd te worden tot ijsblokvulling, hierdoor zijn Ice Hammer soldaten (deze zijn uitgerust met de cryo-beam) uiterst effectief als verdediging tegen de zwemmende hordes van de Hai-Genti. Het is ook mogelijk om met de Ice Hammer soldaten bevroren paden te maken door het water te bevriezen, andere units kunnen over de bevroren paden bewegen. Er is alleen één nadeel als je je leger het ijs op stuurt: je moet er rekening mee houden dat ijs ook smelt.
De Remnants zijn een stuk pragmatischer, zij sleutelen oude olievaten aan hun voertuigen vast om ze amfibisch te maken. Ieder voertuig van de Remnant kan amfibisch gemaakt worden, en voor de soldaten zijn er amfibische APC’s die als vervoer kunnen dienen. Als laatste kunnen de Remnants napalm en vlammenwerpers gebruiken om water te verdampen. Het is alleen onmogelijk voor de remnants om vuur te gebruiken om een weg te banen door zeeën van water, daarvoor zijn zij aangewezen op terraforming.
De strijd tussen de elementen is erg origineel en biedt een diepe spelervaring. Zo moet je als speler niet alleen rekening houden met vijandelijke legers maar ook met je omgeving, dit opent allerlei deuren om je vijand een nare verrassing te geven.

<\/center>

Graphics, Gameplay en geluid
De graphics van Maelstrom zijn bijzonder goed, zo kan je ver uitzoomen om een goed totaalbeeld te krijgen van het slagveld en kan je ver inzoomen om alle details te zien van je units en de omgeving. Over details gesproken; je kan merken dat hier veel aandacht in is gestoken, zo zien de units er erg gedetailleerd uit. Ook de animaties zijn erg goed verzorgd, in het bijzonder de transformaties van de Ascention units en het \\\"groeien\\\" van de Hai-Genti gebouwen zijn erg overtuigend. Het terrein zelf zit ook vol kleine details, zo blazen de bomen krom als er een vliegtuig laag over scheert en verliezen diezelfde bomen hum bladeren in een briesje. De ruines van steden zien er ook geweldig uit, de verwoesting is erg overtuigend met details als wrakken van auto’s en half ingezakte wolkenkrabbers. Explosies en andere effecten zoals laserbeams zijn ook erg goed en overtuigend in beeld gebracht, een grote battle is een lust voor het oog.
Op het gebied van gameplay is Maelstrom niet echt vernieuwend, er zijn nieuwe tactische elementen toegevoegd in het spel maar de interface en de besturing is wat men gewend is in een RTS. Niet dat dit slecht is, zeker niet zelfs. Herkenbaarheid betekent dat je snel het spel kan spelen zonder eerst een lange, saaie, tutorial door te moeten worstelen. Ook de balans tussen de facties is degelijk uitgewerkt, iedere factie heeft zijn eigenaardigheden en daar moet je rekening mee houden wil je winnen. Alle facties hebben ook manieren om het voordeel van de andere facties teniet te doen, dit zorgt ervoor dat slim spelen en op tijd reageren beloond wordt in het spel en dat is een knappe prestatie van KD-labs.
De geluidseffecten in Maelstrom zijn over het algemeen goed, zo valt het op dat wanneer je inzoomt met de camera je ook meer geluiden te horen krijgt zoals het brommen van een motor of de mechanische klanken van een transformerende tank. De voice acting daarentegen is verre van overtuigend. Zo zijn er veel grappig bedoelde opmerkingen van units de gewoonweg niet grappig, en de hero karakters in het spel zijn niet overtuigend. Het blijft vreemd om een soldaat bloederig uiteen gereten te zien worden terwijl hij behoorlijk inspiratieloos “they got me, aaarrgghhl!” uitkraamt. De inspiratieloze voice acting en matige in-game cutscenes zorgen ervoor dat het verhaal van Maelstrom niet echt goed uit de verf komt. Niet dat dit verhaal zo overweldigend is, maar het zou het verhaal waarschijnlijk kunnen opwaarderen van oninteressant naar leuk.
Helaas zijn er ook andere slordige punten in het spel te vinden. Een van de meest in het oog springende slordigheden is de pathfinding in Maelstrom, deze is soms echt om te huilen. Zo kwam het bij mij regelmatig voor dat een tank vrolijk rondjes ging rijden in plaats van naar het gevecht te gaan omdat er een soldaat of een ander obstakel in de weg zat. Dit kan soms behoorlijk frustrerend zijn, vooral als je net een leger wil gaan aanvullen met nieuwe units.
Een ander punt dat erg jammer is in het spel is de mogelijkheid om zogenaamde hero-units direct te besturen. De camera gaat dan over naar een 3rd person over the shoulder perspectief. Ook kan je de hero direct besturen zoals in een FPS spel. Dit zou leuk zijn, maar helaas is de besturing traag, het lopen houterig en de actie is in 3rd person perspective veel minder spectaculair. Het is ook jammer dat er maar een paar levels in het spel zijn waarvan je gemotiveerd wordt om je hero unit direct te besturen. Hierdoor komt dit onderdeel van het spel over als een gimmick; iets wat grappig is maar nooit echt over na is gedacht. Een gemiste kans dus.

<\/center>