Maelstrom

Maelstrom is de tweede real time strategy game van KD-Labs en volgt hiermee zijn voorganger Perimeter op. Perimeter was een spel dat een originele benadering nam op het RTS-gebied, en dit werd toegejuicht door de pers, maar blijkbaar niet door de RTS-liefhebber. Dit zorgde ervoor dat KD-Labs als vervolg een iets traditionelere RTS ging ontwikkelen. Dit spel is dus Maelstrom geworden en de vraag is natuurlijk, kan het zich meten met zijn voorganger?

De Setting
De setting van Maelstrom is, zoals vele andere RTS-spellen, de aarde van de nabije toekomst.
In het universum van Maelstrom heeft de mensheid hier nogal een zooitje van de Aarde gemaakt. Alle vormen van orde zijn omver geworpen, regeringen zijn gevallen en grote corporaties hebben de macht tot zich toe getrokken. Van deze corporaties is er na verloop van tijd één overgebleven: de Ascention. De Ascention, geleid door Arlan Khan, is erop uit om globale dominantie te verkrijgen, om zo de mensheid te leiden naar de toekomst die Arhlan Khan voor ogen heeft. Er is echter een klein probleempje dat de Ascention in de weg staat op dit doel te bereiken en dit probleem noemt zich de Remnants. De Remnants, geleid door James Buchanan, zijn de overblijfselen van nationale legers voordat de regeringen hiervan onder de voet waren gelopen door Khan en zijn kornuiten. Zij staan voor vrijheid en democratie en willen de mensheid bevrijden en behoeden van de Ascention.
Terwijl de mensheid verwikkeld is in het gevecht tussen deze twee facties verschijnen er verontrustende tekens, deze tekens zijn een voorbode voor iets wat nog veel verschrikkelijker is, iets wat interesse toont in de Aarde...

Het single player-gedeelte van het spel, oftewel de Campaign, is episodisch ingedeeld. Dit betekent dat de je eerst de campagne van één factie moet uitspelen voordat je aan de slag kan gaan met de volgende factie.

The Remnants
De eerste factie die zich aandient zijn de Remnants, dit zijn dus de laatste overlevenden van nationale legers gesterkt door criminelen en rebellen. Ondanks de verschillen binnen de organisatie hebben de Remnants een gezamenlijk doel: de uitschakeling van de Ascention en de bevrijding van de mensheid. Om dit te bereiken gebruiken de Remnants alle materialen die ze kunnen vinden, ook al zijn ze verouderd in vergelijking met de high-tech troepen van de Ascention. In het spel betekent dit dat de Remnants zich bewapenen met herkenbaar wapentuig zoals tanks, mobile artillery en zwaar bewapende humvees.
Ook qua resources zijn de Remnants herkenbaar, zij hebben scrap nodig om wapentuig te fabriceren, zonne-energie om hun fabrieken draaiende te houden en water om de mensen in leven te houden. Scrap komt van kapot geschoten vijanden en shelters, deze shelters zijn de laatste ondergrondse woningen van mensen. De Remnants verbouwen deze shelters als hun hoofdkwartier, ook wel the Sanctuary genoemd, deze levert daarna een constante stroom van scrap op. Zonne-energie is afkomstig van zowel de Sanctuary als van energiecentrales. Water komt van waterbronnen, waar de Remnants waterpompen op kunnen zetten om de stroom van het water te versnellen.

Zoals eerder gezegd hebben de Remnants niet al te modern wapentuig, maar niet modern betekent niet dat het niet effectief is. Vooral verdedigend hebben de Remnants het erg goed voor elkaar, zo zijn zij de enige die watchtowers kunnen bouwen en die hun basis relatief snel kunnen uitbreiden met verschillende gebouwen. Gebouwen zoals barakken, voertuigfabrieken en onderkomens zorgen ervoor dat de Remnants snel een leger kunnen vormen en ook snel het maximale aantal units (pop cap) kan uitbreiden. De meest belangrijke unit van de Remnants is de Scavenger. De Scavenger is de enige Mech (bemande robot) van de Remnants en bouwt alle gebouwen, repareert voertuigen en gebouwen en kan scrap van vernietigde vijanden verzamelen.
Als klap op de vuurpijl kunnen Scavengers de grond “terraformen”, en juist dit maakt Maelstrom erg leuk. Met terraformen kan een speler de aarde laten rijzen of laten zakken, zo kan je met terraformen een “muur” van aarde om je basis aanleggen maar ook hele bergketens kan je laten verdwijnen. Het is dus goed mogelijk om de gehele map aan te passen door middel van terraformen en zo verdedigingbolwerken te maken of wegen te maken door onherbergzaam gebied om zo onverdedigde flanken van de vijand aan te vallen.
De Remnants zullen vooral liefhebbers van de meer traditionele vormen van RTS-spellen aanspreken, dit door de snelle uitbreiding van de basis, goede verdedigingswerken en herkenbare units.