The Legend of Zelda: Twilight Princess

Twilight Princess maakt gebruik van dezelfde controls als Ocarina of Time op de N64 deed. Gamers die het briljante N64 deel gespeeld hebben zullen dan ook onmiddellijk herkenning vinden. Het kleine aantal dat niet bekend is met Zelda zal even moeten wennen aan het feit dat je de camera niet echt kan besturen, en dat er geen spring-knop aanwezig is. Miyamoto, de vader van de Zelda-serie, heeft ooit gezegd een avontuur te willen maken, en geen platformer. Los van het feit of je het hiermee eens bent of niet is het niet kunnen springen geen gemis. Tevens zal je merken dat los van wat positie-problematiek de camera over het algemeen prima haar werk doet.

Die Wii-mote en nunchuk liggen heerlijk in de hand en de ruimte tussen de twee is prima om de special moves uit te voeren. Met de nunchuk bestuur je voornamelijk de diverse characters en met de Wii-mote val je aan. Het ligt aan jou hoe intensief je het gamen wilt maken, maar je kan makkelijk en rustig vanuit je stoel alles netjes besturen.

<\/center>

Het geeft een apart gevoel als je met de Wii-mote in je hand het spel voor het eerst opstart. Je hebt het gevoel alsof je iets bijzonders gaat meemaken. Voor een groot gedeelte klopt dit, maar voor een groot gedeelte ook weer niet. Los van het feit dat je inderdaad Link bestuurt met de nunchuk en dat je met je Wii-mote het zwaard laat luisteren naar jouw bewegingen, had het net zo goed de \\\'A\\\' knop van een Gamecube controller kunnen zijn. Het zwaard reageert bijvoorbeeld niet zoals de honkbalknuppel uit Wii Sports dat doet. Een kleine tilt of heffing met de Wii-mote daar heeft direct effect op je honkbalknuppel. Link zal gewoon de standaard move uitvoeren, of je nu naar links, rechts of naar boven slaat. Dit geeft een toch wat teleurstellend gevoel achteraf. Het enige wat realistisch overkomt en je het gevoel geeft zelf te doen is de draai-aanval. Draai met je nunchuk snel een rondje en Link zal zijn zwaard heffen en verwoestend laten ronddraaien. Makkelijk met veel vijanden in de buurt.

Mikken met de Wii-mote werkt overigens naadloos en zal je voornamelijk moeten gebruiken bij boogschieten. Het is even wennen maar al gauw merk je dat zoiets als dit juist weer een stuk beter werkt met een Wii-mote dan met bijvoorbeeld een joypad. Waar de Wii-mote en gekoppelde nunchuk echt fantastisch bij werken is vissen. In Twilight Princess kan je zo\\\'n beetje overal vissen waar water is, maar de echte vissers kunnen terecht in een speciale prachtige baai die je zelf moet ontdekken. Trek je hengel en gooi hem uit met de Wii-mote. Speel met je Wii-mote om de dobber te laten bewegen en zodra je beet hebt trek je de Wii-mote weer omhoog. Met de nunchuk haal je snel je lijn weer binnen. Het concept klinkt simpel, maar de uitvoering hiervan is briljant. Zonder twijfel de beste mini-game uit het gehele spel.

Over het algemeen is de besturing van Link in Twilight Princess dus een succes te noemen. In een eventueel vervolg zouden ze er qua controls wel meer uit moeten halen, maar aangezien we hier nu éénmaal over een Gamecube port praten, hebben ze ergens een grens moeten trekken. Er gaan geruchten dat Miyamoto al een jaar bezig zou zijn met een \\\'echte\\\' Wii Zelda, maar dat moeten we eerst nog maar even afwachten. Mario 128 zou bijvoorbeeld ook voor de Gamecube uitkomen.