Dreamfall

The Longest Journey was volgens velen een van de beste adventures van de afgelopen jaren, al was er wel kritiek op de lengte van de dialogen. Het indrukwekkende verhaal over studente April Ryan die ontdekt dat er een parallele wereld is waar magie een grote rol speelt zorgde ervoor dat menigeen reikhalzend uitkeek naar het tweede deel in de serie die uiteindelijk een trilogie moet vormen, Dreamfall.

De setting van Dreamfall is de aarde zoals wij die kennen, maar dan enige tijd in de toekomst. Tien jaar na de \'Collapse\' is de bevolking nog bezig aan de wederopbouw. Het spel begint met een blik op een meisje in coma, Zoë. Haar vader zit naast haar bed en de stem van Zoë legt uit hoe het komt dat ze daar ligt. Een flashback neemt je mee naar enige weken eerder. Zoë is gekapt met haar opleiding, maar kan geen baan vinden. Ze woont zolang bij haar vader in Casablanca en baalt van haar nutteloze leven. De enige vastomlijnde afspraak die haar robot-agenda-aap (Watilla) bevat is die met de sportschool, en ook daar komt ze meestal te laat of helemaal niet opdagen. Op een ochtend geeft het videoscherm in haar kamer een vreemde boodschap door: \"Find April Ryan. Save her. Find April.\" Ze heeft geen idee wie April is en gaat naar beneden alwaar haar vader haar vertelt dat hij op zakenreis moet. Zoë denkt het huis voor zich alleen te hebben en trommelt wat vrienden op voor een feestje.

Haar ex-vriend Reza (Jericho) vraagt haar om even een pakje op te halen aan de andere kant van de stad. Tijdens dit uitstapje krijgt ze opnieuw een boodschap over April Ryan. Vervolgens verdwijnt Reza spoorloos en Zoë moet op zoek naar zowel haar ex-vriend als het mysterieuze meisje. Daarbij ontmoet ze allerlei personen die in The Longest Journey vrienden of bekenden van April Ryan waren en kom je op diverse locaties uit het eerste deel, alsmede een aantal nieuwe. Sommigen van hen zal je zelfs besturen, zoals huurmoordenaar Kian. Omdat de belangrijkste verhaallijnen uit The Longest Journey kort uitgelegd worden, is het spel ook goed te volgen als je dat deel niet (of erg lang geleden) gespeeld hebt. Het verhaal is origineel en goedgeschreven en blijft boeien tot het eind.