Dreamfall

In tegenstelling tot The Longest Journey is Dreamfall geen pure point\\\'n\\\'click adventure. Je bestuurt Zoë met een combinatie van de muis en het toetsenbord. Met ofwel de pijltjestoetsen ofwel de WASD-toetsen loop je, met de muis stuur je en kijk je rond. Een rechtermuisklik tovert een \\\'focus\\\' in beeld (een blauwe balk die aangeeft waar je naar kijkt) waarmee je snel kunt zien met welke voorwerpen wat mogelijk is. Met de Q- en E-toetsen scroll je door de focuspunten als er meer dan één tegelijk in beeld is. Door op M te drukken krijg je het notepad in beeld waarin Zoë aantekeningen maakt van gesprekken die ze voert. Hierin kun je dus altijd nalezen wat je onmiddellijke doel is en wat er tot dan toe gezegd is. De TAB-toets tenslotte roept je inventaris op. Afhankelijk van de situatie kan je de voorwerpen met de icoontjes die ernaast staan nader bekijken, gebruiken of combineren.



<\/center>

Op diverse momenten in het spel zijn actie-momenten ingelast. Deze variëren van sluipen door je CTRL-toets in te drukken en glasscherven te vermijden zodat de spinrobot je niet hoort, tot vechten met mensen of beesten. Soms zijn de gevechten te vermijden door achter de tegenstander langs te sluipen of de tegenstander af te leiden. Door bepaalde dialoogopties te kiezen kan je bepaalde actie-scenes ook geheel overslaan. Soms zul je echter gewoon moeten vechten voor je leven. Dit doe je door met de L- en K-toetsen of de linker- en rechtermuisknoppen aan te vallen (vuistslag of schop; of verschillende zwaardslagen). Met de spatiebalk kan je een aanval blokkeren. Bovenin beeld zie je twee balkjes, één voor Zoë en één voor de tegenstander. Bij iedere rake klap wordt de balk een stukje verder rood in plaats van groen. Als de balk van de tegenstander het eerst helemaal rood is, wint Zoë. Zo niet, dan moet je vanaf het laatste save-punt opnieuw spelen en een andere route kiezen of beter je best te doen bij het vechten.



<\/center>

Helaas is het vechten slecht geïmplementeerd. Zoë reageert veel te traag op je commando\\\'s waardoor je vaak geraakt wordt en de tegenstander veel van jouw klappen en schoppen kan ontwijken. Ook moet je continue op je tegenstander af blijven lopen en je kijkhoek aanpassen, waardoor je te veel met de knoppen bezig bent in plaats van met de actie op het scherm. Hierdoor worden de actie-scènes, die op zich redelijk eenvoudig zijn, onnodig moeilijk en frustrerend. Dit neemt een deel van het spelplezier weg.