ICO

Het verhaal begint met een klein jongetje, Ico genaamd, die door een groep gewapende mannen naar een verlaten kasteel wordt gebracht. Bijzonder aan het jongetje is dat hij over horens beschikt. In de wereld van ICO een teken van het kwaad en een voorspelling van hongersnood, oorlog en complete wanhoop. In een poging dit af te wenden wordt het jongetje door de groep mannen in het kasteel in een soort cocon opgesloten. Deze cocon is naast gevangenis uiteindelijk ook als graf bedoeld. Echter, door een combinatie van geluk en slecht vakmanschap van de bouwers van het kasteel weet het jongetje te ontsnappen. Op dit moment neemt de speler de controle over Ico over.

Het doel van het spel is vrij eenvoudig: ontsnappen uit het kasteel. Maar al snel kom je er achter dat sommige deuren door een magische kracht worden geblokkeerd. Dan ontmoet je Yorda, een engelachtig meisje dat ook opgesloten is in het kasteel. Yorda blijkt over een magische energie te beschikken die de gesloten deuren openmaakt en zo de weg vrij maakt naar de volgende ruimte in het kasteel.



<\/center>

De kern van de gameplay bestaat uit Yorda veilig houden. Je moet haar binnen redelijk bereik houden maar ondertussen wel puzzels oplossen en platformen. Het kasteel is verdeeld in een aantal ruimtes en open gebieden. Yorda is niet zo atletisch als Ico, dus je zult flink moeten springen, klimmen en aan kettingen moeten zwaaien om schakelaars te bereiken waarmee je een pad voor haar vrijmaakt; bijvoorbeeld het openen van een hek of het neerlaten van een valbrug. Ook moet je om sommige puzzels op te lossen gebruik maken van Yorda; door haar bijvoorbeeld op een schakelaar te plaatsen.

Het spel wordt moeilijker gemaakt door zwarte geesten die regelmatig verschijnen. Deze laten de speler meestal met rust maar proberen Yorda mee te sleuren naar een duister portaal. Je beschikt gelukkig over een wapen (eerst een stok en later een zwaard) om de geesten mee te verslaan. Na een aantal keren slaan verdwijnen ze in een zwarte wolk. De geesten verschijnen ook als je Yorda te lang alleen laat of je je te ver van haar verwijdert. Je kunt haar dus niet ergens in een hoekje neerzetten en rustig een ruimte gaan verkennen. Slagen de geesten erin om Yorda te ontvoeren dan is het onherroepelijk game over. Op zich is dit wel een handig hintsysteem. Als Yorda continu wordt aangevallen betekent dat meestal dat je de oplossing voor een puzzel te ver weg aan het zoeken bent.



<\/center>