Valkyrie Profile: Lenneth

Valkyrie Profile is een spel waar elke fan van role playing games wel eens van heeft gehoord maar die slechts weinig mensen hebben gespeeld. Het spel verscheen zes jaar geleden in Japan en Noord-Amerika op de PSOne en kreeg toentertijd erg positieve reviews. Helaas werd dit in Japan niet omgezet in goede verkoopcijfers. Als gevolg hiervan besloot Squaresoft (tegenwoordig Square-Enix) slechts een gering aantal exemplaren te drukken voor de Westerse markt. Hierdoor was het spel vanaf de release al behoorlijk moeilijk te verkrijgen, en in latere jaren moest je voor een exemplaar op eBay vaak meer dan $200 betalen.

Square-Enix lijkt echter vastbesloten om de Valkyrie Profile franchise nieuw leven in te blazen. Zo verschijnt later dit jaar een prequel van Valkyrie Profile op de PS2 genaamd Valkyrie Profile: Silmeria. Om mensen voor die tijd te laten kennismaken met de wereld van Valkyrie Profile heeft Sqare-Enix tevens besloten om een port van het origineel onder de naam Valkyrie Profile: Lenneth uit te brengen op de PSP. Op zich een slimme beslissing aangezien deze console niet over veel kwaliteit-RPG’s beschikt en deze port eenvoudig en goedkoop te realiseren viel (misschien zelfs iets té goedkoop, maar daarover later meer).

Voor de duidelijkheid: in deze review kun je ons oordeel over Valkyrie Profile: Lenneth lezen. Een vergelijking met het origineel zal niet worden gemaakt aangezien ondergetekende een van de mensen is die nooit de gelegenheid heeft gehad om het origineel te spelen.