X-Men Legends 2: Rise of Apocalypse

Gameplay

Hoe je de gameplay van X-men Legends 2 zal ervaren ligt een beetje aan je verwachtingen. Verwacht je een actie spel waar je af en toe wat RPG dingen wilt doen dan zit je in principe goed. Vind je het geweldig om eindeloos allerlei stats te upgraden en items uit te kiezen en is de actie bijzaak voor je dan kom je er wellicht wat bekaaider vanaf.

Het spel biedt in principe een hoop RPG opties. Het grote nadeel is echter dat de menu\\\'s om stats, items e.d. te regelen nogal traag laden. Het is simpelweg niet leuk om telkens als je een item wilt wisselen of stats wil toewijzen een paar seconden op een menuscherm te moeten wachten. Aangezien je met 4 characters speelt heb je dus ook 4 characters waarvan je stats kan upgraden, en om telkens als je bij een van je characters iets wil veranderen op het menu te moeten wachten gaat al snel op de zenuwen werken.

Gelukkig kan je het spel bepaalde zaken automatisch laten regelen. Zo kan je stats automatisch laten upgraden en items automatisch laten toewijzen. Ook de healing kan je automatisch regelen; als een van je characters minder dan xx% health heeft zal deze een healing potion gebruiken. Erg handig omdat met 4 characters tegelijk vechten wel erg veel is. Deze zogenaamde AI options zijn overigens per character in te stellen. Als je eenmaal gebruik maakt van wat AI opties kan je redelijk ongestoord door gamen. Het verhaal en de missies lopen ook wat vloeiender zonder constante onderbreking en laadtijden.

Tijdens het spelen van de missies volg je in principe gewoon het verhaal. Natuurlijk is het wel enigszinds voorspelbaar, maar het verhaal is leuk genoeg om je geboeid te houden. Aan de hand van het verhaal voer je je missies uit, welke over het algemeen toch neerkomen op \\\"zoek X\\\", \\\" maak X kapot\\\" en \\\"red X\\\". Niet echt bijzonder dus, maar dat hoeft niet ook. Gewoon het verhaal volgen en de missies afwerken is gewoon een leuke bezigheid, vooral omdat je door de keuze aan characters en de verschillende superpowers die de verschillende characters bieden genoeg variatie hebt.

<\/center>

Grafisch en geluid

X-Men Legends 2 maakt gebruik van een zogenaamde \\\"cartoon shading\\\". Dit houdt in principe in dat zwarte lijnen wat dikker gemaakt worden zodat de characters ook echt op cartoons lijken. Over het algemeen ben ik niet zo dol op dit soort effecten, maar aangezien X-Men Legends 2 toch gebaseerd is op stripfiguren verhoogt het eigenlijk alleen maar de sfeer, en ziet er erg goed uit.

In het spel zitten ook een hele zooi plaatjes die je kan unlocken. Deze krijg je ook te zien tijdens het laden van levels. Zoals we gewend zijn van Marvel zien deze plaatjes er natuurlijk geweldig uit. Ook de gerenderde filmpjes zijn trouwens van goede kwaliteit, mits je kan accepteren dat het geen cartoons zijn.

Wat me wat minder beviel zijn vooral de viewing distance en het framerate. Het spel maakt gebruik van een perspectief waarin je schuin naar beneden op je team neerkijkt. Naar mijn idee had de viewing distance wel wat ruimer gekund, ik had tijdens het spelen eigenlijk continue de neiging om verder te kijken dan ik kon. Het feit dat dit niet kan heeft waarschijnlijk ook betrekking op het tweede punt dat ik niet fantastisch vond, dat is de framerate. Als er weinig actie is beweegt alles een stuk vloeiender dan wanneer je in een druk level vol met vijanden loopt. Dat de PS2 inmiddels een bejaard beestje begint te worden hoef ik eigenlijk niet eens meer te vermelden, maar toch is het jammer dat je dit ook hier weer terug ziet.

Wat geluid betreft biedt het spel niet veel meer dan wat standaard stomp, schop en sla geluiden. Niks bijzonders, maar ook niks op aan te merken. De muziek is ook geschikt voor wat het doet, in ieder geval is het niet irritant aanwezig. Wat qua geluid wel erg leuk is aan X-Men Legends 2 is de voice-over. Grote delen van conversaties die je met NPC\\\'s hebt, hebben behalve de text ook een gesproken voice-over die erg goed gedaan is en goed bijdraagt aan de sfeer van het spel.

<\/center>

Extra\\\'s

Een paar van de extra\\\'s die X-Men Legends 2 biedt zijn al eerder in de review aan bod gekomen. Zo is er een gallery van plaatjes, filmpjes en concept-art die je kan unlocken door items in het spel te zoeken. Ook zijn er verborgen bonus-missies en zogenaamde danger-room training missies die je kan volgen door ook bepaalde items (\\\"training room discs\\\") in het spel te vinden. Wat er ook te unlocken is, zijn nog meer speelbare characters! Als je 15 characters nog niet genoeg vond kan je er ook nog eens 3 unlocken.

Een van de belangrijkste extra\\\'s is de online play die het mogelijk maakt om met maximaal 4 spelers tegelijk in een team te spelen. Je kan gewoon een storyline doorwerken of verschillende multiplayer gametypes zoals skermish kiezen. Dit geeft het spel toch net weer dat kleine beetje extra.