Worms 4 Mayhem

Worms 4 Mayhem is alweer het vierde deel van Worms sinds de wormen alle kanten op kunnen bewegen in plaats van vier richtingen. De gameplay van het spel in 2D is sinds de eerste game in 3D niet meer geëvenaard. De grote vraag nu is of het vierde deel een beetje in de buurt komt van de hilarische gameplay van de originele Worms.

Wanneer je het spel opstart merk je gelijk dat dit een Worms-game is vanwege de cartoonachtige graphics. Het is gewoon bijna precies hetzelfde gevoel, alleen nu kun je de wormen van alle kanten bekijken. Helaas zien de wormen er zelf niet heel erg gedetailleerd uit, maar dat hoeft ook niet echt. Af en toe verdwijnt de helft van de worm in een muur of een andere worm, maar dit is niet echt storend. De omgevingen zijn ook erg cartoon-achtig en alle voorwerpen hebben een typische ronde vorm, zodat het echt op een tekenfilm lijkt. Alles in de omgeving kun je wegschieten, dus als die boom in de weg zit kan je er gewoon een gat in schieten. Het zelfde geldt voor de bulldozer, het kasteel en alle andere voorwerpen in de omgeving. Het is wel jammer dat de zwaartekracht geen effect heeft op de voorwerpen; zo kun je het bovenste gedeelte van de boom laten zweven. Dit was natuurlijk ook al zo in de originele Worms, maar het zou veel leuker geweest zijn als je er in de 3D-versie wel gebruik van kon maken.

In de 3D-wereld van Worms 4 Mayhem kun je gewoon vrij rond lopen op zoek naar je vijanden en hierdoor kun je ze op verschillende manieren afmaken. Maar het nadeel is ook dat je de vijanden vaak niet goed kunt vinden. Je hebt wel een radar maar daar staan zoveel stipjes op en het radarbeeld is zo klein dat je vaak niks kunt vinden. Dit zou opgelost kunnen worden door een camera die vrij rond ‘vliegt’ om op deze manier de vijanden te zoeken, maar helaas is deze niet echt aanwezig. Er is wel een camera die het veld van bovenaf bekijkt en deze kun je ook iets draaien, maar het geeft je geen duidelijk overzicht van het slagveld. Een andere mogelijkheid is goed te kijken van waar de vijanden schieten, want als zij aan de beurt zijn krijg je te zien wat ze doen. Op deze manier kun je ze dus iets makkelijker lokaliseren. Heb je ze eenmaal gevonden, dan kun je gaan rondlopen om een goed plekje te vinden om vandaan te schieten. Helaas gaat dit soms niet heel erg gemakkelijk; je kunt blijven hangen achter rechte muren als je er langs loopt en de camera verdwijnt soms achter het decor. Deze camera kun je gelukkig wel zelf besturen, dus dit probleem is niet onoverkomelijk.

Heb je een goede positie gevonden dan is het tijd om een wapen uit je arsenaal te kiezen en proberen de vijand van deze wereld te blazen. Het kiezen van je wapen en het mikken van dat projectiel/wapen gaan erg makkelijk en soepel. Mikken kun je doen met R1, waarmee je een vizier te zien krijgt, of gewoon met losse pols. Een vizier is wel aan te raden, want je moet ook rekening houden met de wind en de zwaartekracht; net als in de 2D-versie van het spel.