Hardwood Spades

Hardwood Spades is één van de drie kaartspellen in Xbox Live Arcade en bij dit spel zijn de schoppen de troef. Je speelt met vier spelers en bij de standaard variant is diegene die voor je zit je partner. Het kaartspel wordt opgedeeld aan de spelers en vervolgens moet je bepalen hoeveel bids je wilt maken; dat wil zeggen dat je moet bepalen hoeveel beurten jij denkt te winnen. De persoon die mag beginnen legt een kaart op tafel en de volgende speler moet dezelfde soort op tafel leggen. Diegene die de hoogste kaart op tafel legt wint die beurt, maar de hoogste troef wint te allen tijde. De troef mag je pas opleggen als je geen kaartsoort hebt die op tafel ligt. Als je moet beginnen met de beurt mag je pas een troefkaart op tafel leggen als de eerste troef gespeeld is (als er iemand dus een schoppen heeft opgegooid).

Het klinkt allemaal ingewikkeld, maar mensen die het spel nog nooit hebben gespeeld kunnen ook een tutorial volgen. Tijdens deze tutorial krijg je stap voor stap uitleg hoe het spel werkt en dit is heel erg helder en duidelijk. Het enige probleem is dat het in het Engels is, dus als je alleen maar Nederlands kunt dan wordt het iets moeilijker. Zodra je het spel begint kun je gelijk kiezen uit allerlei opties. Er is bijvoorbeeld de optie om voor jezelf te spelen, of om het gametype te veranderen. Een leuke gametype is suicide; dan moet één speler van elk team een nul-bid uitbrengen (dus nul beurten winnen). Andere opties zijn: het aantal punten voor een nil-bid veranderen, de Shoot the Moon-optie aan zetten (200 punten als je een bid van 13 volmaakt) en je kunt bepalen bij hoeveel behaalde punten het spel is beëindigd.

Het spelen gaat heel erg simpel en het enige wat je hoeft te doen is kiezen welke kaart je wilt opgooien. Je kunt geen kaarten kiezen die je niet mag opgooien volgens de spelregels, dus vals spelen behoort niet tot de mogelijkheden. Aan het begin van het spel moet je wel eerst je bid uitbrengen. Grafisch gezien doet dit spel prima zijn werk, maar je kan ook niet veel grafisch pracht verwachten van een kaartspel. In de opties kun je nog de tafelkleur, de achtergrond en de plaatjes van de kaarten veranderen. In de toekomst kun je waarschijnlijk nog extra plaatjes en achtergronden verwachten, maar op dit moment is er nog niks te downloaden. Hardwood Spades bevat ook een online multiplayer en je kunt dus online met vier vrienden een kaartje leggen. Dit werkt precies hetzelfde als de singleplayer-versie en is gewoon prima in orde.

Hardwood Spades is een leuk spel voor iemand die van kaartspellen houdt en deze ook graag op de Xbox 360 speelt. Het is mogelijk om met vier vrienden online te spelen dus je hoeft het niet altijd alleen te doen. Als kaartspel werkt dit spel gewoon prima en grafisch gezien moet je er niet veel van verwachten, maar met een kaartspel heb je ook geen goede graphics nodig. Er zijn genoeg opties om te veranderen zodat je veel verschillende variaties kunt spelen.